[CNW:Counter]
  www.kudl@nk@.cz   

O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé…
 
 
manuál
téma
poradna
tady a tam
úkol pro vás
fauna a flora
próza a poesie
nejen duše
:-)))
zážitky
 
FÓRA KUDLANKY
 
 
Hledej na Kudlance

 
Výstava pro kočku
 
Marihuana, Mariška. Tráva - Hulení...
Trampoty sličné tlustice
Minutka za čtvrt hodinky :-)))
Gruppensex, swingers - aneb kam se ztrácíš, lásko?
Balzám na nervy
Žena v područí alkoholu
Žebříček nepopularity
NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY
Trak a já
Milovali jsme lištičku...
Když soužití sešedne
 
 
 
DOMŮ
 
dopisy do poradny
dopisy do redakce
 
 
 

Kudl@nk@
domovská stránka

Kudl@nk@
do oblíbených

 
 
 
ARCHIV
 
bloguje.cz
 
 
 
 
 
 
 
KUDLANKA.CZ, ISSN 1214-7826
Copyright (c) 2003-2006
Šéfredaktorka:
Mgr. Daniela Umlauf Goldwein
 
PageRank.cz
 
 
DĚDEČEK A BABIČKA - UJÍDAJÍ NÁM CHLEBÍČKA...
Rubrika: [téma]

Všude jsem v těchto dnech vídám různé chlubivé plakáty, na kterých je uváděno, kdo a co udělal pro opuštěné děti a sirotky – v období Vánoc a konce roku je jich všude plno. Chápu, že malé děti potřebují hodně pomoci, a ze srdce jim to přeju, ale zamysleli jste se někdy na tím, kolik opuštěných stařečků a stařenek teskní v domovech důchodců, v LDN-kách, v různých těch zapomenutých psychiatrických léčebnách?

     Vůbec si nepamatuji, že bych někde četla, že by nějaký podnikatel – připadně firma - udělali něco pro staré lidi, kteří potřebují také pomoc, pochopení a trpělivost —  úplně stejně jako děti...     


     V domě, kde bydlím, žila donedávna o patro níž bělovlasá baběnka, které před rokem zemřel manžel. Měla dvě dcery — jedna žila v USA, druhá v Praze — kousek od našeho domu. Ta první, z USA, posílala své mamince 4x do roka pár dolarů na přilepšenou, ale ani po otevření hranic neměla čas přijet se na mámu podívat, dát jí pusu na tvář, obejmout ji a pohladit. Ta druhá, z Prahy, přihlásila k této paní svou dceru – její vnučku; ale ani jedna z nich se u ní fakticky neobjevovala. Když bábinka potřebovala vyměnit žárovku, sundat záclony, vyměnit zámek apod., přišla k nám, a se slzami v očích a se štůčkem papírových dolarů nás poprosila o pomoc. Vždycky jsme jí pomohli okamžitě a ještě jsme si s ní sedli na chvíli k čaji a povídali jsme si o všem možném, ale hlavně jsme jí naslouchali ... Peníze jsme samozřejmě odmítli, což ta paní nemohla pochopit.  Říkávala: "jak je možné, že cizí lidi si na mne udělají čas a pomáhají mi zadarmo, zatímco moje dcera a vnučka v Praze pro mne nehnou prstem, ale peníze ode mne jim nesmrdí?" V takové chvíli mne přepadala agresivita vůči jejím příbuzným a bylo mi té paní nesmírně líto.


     Jednou večer k nám přišla její dcera s vnučkou, v ruce měla nějaké papíry a chtěla, abychom svým podpisem potvrdili, že jejich maminka/babička je duševně chorá a že se už nechová normálně. A proto že souhlasíme s tím, že babi půjde do ústavu a  její byt bude obývat vnučka, která je tam stejně již přes rok trvale hlášena. Vyhodila jsem je obě a jakmile zazvonily vedle, už jsem tam stála rovněž a upozornila naše sousedy, oč těmto hyenám jde.


     Když tedy "dámy" nikde neuspěly, oznámily nám, že si to zařídí jinak a daly na čas pokoj. Milá baběnka si dál chodila sama nakupovat, dál si prala a vařila, dál živě komunikovala s námi a ostatními sousedy a chovala se pořád naprosto normálně — byla skutečně vitální a myslelo jí to sakra dobře a rychle. Pak ale najednou zmizela a v bytě také nikdo nebyl. Zatelefonovala jsem tedy její pražské dceři, kde je její maminka, jestli o ní něco ví — ona mi však jen odsekla, že její dcera  (budoucí lékařka) posoudila těžký duševní stav babičky, a ta proto musela být odvezena do psychiatrické léčebny, na uzavřený a přísně střežený pavilon. Tato dívčina se pak v průběhu dalšího měsíce nastěhovala do uvolněného bytu po babičce. Ovšem je tu jen občas, spíš jen na kontrolu, protože byt nyní pronajímá přes nějakou agenturu cizincům.


     A tak naši starou milou paní tu už nikdo neuvidí. Při dotazu v psychiatrické léčebně nám bylo řečeno že žije, ale že má striktní zákaz návštěv a když nejsme rodinní příslušníci ... I dopis od nás odmítli té paní doručit. Jak asi musela a vlastně stále ještě musí ta milá paní trpět, když ji za plného vědomí strčili do blázince — a ještě k tomu její nejbližší?


Jana Žižkovská, Praha


P.S. Ten nadpis článku – to byla kdysi (v šedesátých létech minulého století) říkanka s obrázkem ve slabikářích pro první třídu... Mám hrůzu z toho, že se to zase vrací ...

linkuj.cz vybrali.sme.sk



Upozornění: Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky nevhodné, vulgární a obsahující neplacenou reklamu

Komentáře

No tedy (Jaruska - Mail - WWW) 09.12.2004, 21:42:47
Nemam slov, pada na me vztek litost a bezmoc.
Prece nejde jen tak babicku 'uklidit' a jeste k tomu do blazince.
Nemel by zdravotni stav babicky proverit nezavisly doktor? To v blazinci nevidi, ze babicka je v poradku? Muzou vubec zakrocit a babi propustit domu?
Proc ji ty zenske nemohly dat aspon do domova pro duchodce, kde by treba mela kamaradky a pratele. Mozna, ze kdyby se s babi dohodli tak by treba sama do toho duchodaku i sla a dobrovolne vnucce byt prenechala.
Bohuzel asi praxe je jina a okoli to toleruje, protoze o tom vetsinou nevi.
Vsem babickam a dedum preju, aby si jich jejich rodiny vazily a zajimaly se o ne a to nejen o vanocich.

Diky, ze jste clanek napsali. Take vam preju hodne vanocni pohody a vse nejlepsi do dalsiho roku.


Není to tak jednoduchý... (daniela@kudlanka.cz - Mail - WWW) 09.12.2004, 21:45:52
Hele, na domov pro důchodce se čeká i deset let... A taky se to platí!!! Takže šoupnout něco doktorovi, kterej babičku šoupne do blázince... to je to nejschůdnější řešení pro "drabé příbuzné"... je to hned ...

(Kacka - Mail - WWW) 10.12.2004, 00:52:06
A za blazinec se nic neplati ???
vdyt i tahle babi bere duchod a za byt prece taky platila, tak proc by nemohla platit v domove duchodcu mozna i nizsi najem? To se vnucce vyplatilo, dala babku do blazince a byt pronajala.
Mozna ze ted v blazinci babi jeste nastrada a vnucka pak bude prachy dedit, protoze se prihlasi, ze se o babicku nejvic starala. Jak odporne vypocitave.
Hruza, takova vnucka si zaslouzi sama skoncit zdrava v blazinci odkud uz ale zdrava nevyjde.



(Kacka - Mail - WWW) 10.12.2004, 00:52:11
A za blazinec se nic neplati ???
vdyt i tahle babi bere duchod a za byt prece taky platila, tak proc by nemohla platit v domove duchodcu mozna i nizsi najem? To se vnucce vyplatilo, dala babku do blazince a byt pronajala.
Mozna ze ted v blazinci babi jeste nastrada a vnucka pak bude prachy dedit, protoze se prihlasi, ze se o babicku nejvic starala. Jak odporne vypocitave.
Hruza, takova vnucka si zaslouzi sama skoncit zdrava v blazinci odkud uz ale zdrava nevyjde.



"dědova mísa" (íla - Mail - WWW) 10.12.2004, 08:43:15
Děs-běs..člověk by řekl, že se takové věci dnes už nedějí...a ono se o nich asi jenom neví.

Ne, za blázinec se neplatí, (dorotka - Mail - WWW) 10.12.2004, 08:44:28
leda tak všimné pro doktora... Důchod jde milé babičce na účet v nemocnici. Jestli je byt na ni, tak po předložení zaplacených složenek se z něho vyplatí nájem tomu, kdo je předloží... No a to co se za měsíce nebo i roky na účtu nastřádá, to se potom bude dědit... :o(

Moje babička říkávala - oni jí to její děti vrátí :) (Hanka - Mail - WWW) 10.12.2004, 08:47:16


V blázinci ( - Mail - WWW) 10.12.2004, 08:47:30
babi nenastřádá, jako nesvéprávné osobě se jí její důchod do ruky nedostane, zato její rodina si s ním bude užívat...

(dorotka, - Mail - WWW) 10.12.2004, 08:55:43
možná nestřádá, ale každopádně ho nedostane ten, kdo má... Já neřekla, že střádá babička, ale že jde na její účet v nemocnici. Alespoň u dlouhodobě nemocných to tak je (nebo bylo, já nevím). Jak je to u "nesvéprávnosti" to taky nevím. Nechci se přít, jen jsem napsala Kačce, že umístěním babičky v blázinci mohla rodina jen a jen "vydělat". :o(

Otázka svéprávnosti (indis13 - Mail - WWW) 10.12.2004, 10:25:07
není tak jednoduchá. Na to musí proběhnout řízení, znalecký posudek, nezávislý znalec posoudí, zda je osoba schopna spravovat své záležitosti, zejména finanční. Je stanoven opatrovník, který se o to pak stará. V zájmu toho člověka. Hospitalizace na psychiatrii nezbavuje člověka automaticky způsobilosti k právním úkonům. Opatrovník by měl vždy hájit zájmy opatrovance, což může být problém v rodině, která se takto chová, kdyby opatrovníkem byla stanovena třeba ta její dcera....

Otázka svéprávnosti (indis13 - Mail - WWW) 10.12.2004, 10:25:43
není tak jednoduchá. Na to musí proběhnout řízení, znalecký posudek, nezávislý znalec posoudí, zda je osoba schopna spravovat své záležitosti, zejména finanční. Je stanoven opatrovník, který se o to pak stará. V zájmu toho člověka. Hospitalizace na psychiatrii nezbavuje člověka automaticky způsobilosti k právním úkonům. Opatrovník by měl vždy hájit zájmy opatrovance, což může být problém v rodině, která se takto chová, kdyby opatrovníkem byla stanovena třeba ta její dcera....

prachy (papouskova - Mail - WWW) 10.12.2004, 17:00:03
To je ale stejne strasny.
Je jasny, dceri a vnucce jde jen o ty
prachy a at baba treba trpi.
Vsadim se, ze za ni nezajedou ani na ty vanoce a nestastna babi se utrapi k smrti.
Treba tu babi ani svepravnosti nezbavily, kdyz na to musi byt soud, urcite by jim to neproslo, kdyby posudek delal nezavisly lekar(leda ze by ho znaly a podplatily.
Mozna, ze babicce se nakonec postesti a v blazinci si ji nekdo z osetrovatelu oblibi a babi se bude mit nakonec lip nez doma.
Hanba takovym pribuznym. Jen doufam, ze
takovych odpornych pripadu neni vic.




Vratim se k tomu, co je v uvodu clanku: (Terezka - Mail - WWW) 10.12.2004, 21:47:23
proc podniky, podnikatele atd. - nedavaji penize a nejake darky (prilepseni) i starym lidem? Protoze jsou nejspis stejnymi "detmi", jako ti z nize psaneho pribehu. Proste - davaji jen tam, kde to "vypada pekne"...

(Hana - Mail - WWW) 10.12.2004, 22:26:45
mas pravdu Terezko.
Charita pro deti vypada lip.
Babickam a dedum se nedavaji hracky, Ti by spis uvitali nejakou kulturu a aby jim nekdo nezistne venoval cas. Casu je malo, lidi duchodce odstrci pryc jako obtizne bremeno. Deti jsou nadejnejsi, kdyz se kazdy rok na vanoce poradaji sbirky rozdavaji darky urcite to ty deti pak spolecnosti vrati, tim, ze se z nich stanou radni obcane a budou platit dane a taky rozdavat darky.
Ja chodila pomahat do detskeho domova, uz nechodim. Deti byly fajn, ale system spatny. Moc se tam prosazoval materialismus, vic nez dobre mezilidske vztahy. Uzasny priklad daval personal, tim, ze byl rozdelen do nekolika taboru, ktere se navzajem nenavidely a davaly to najevo pred detmi...
Deti dostaly vsechno, ale neumely si vazit prace jinych ani svych hracek a jinych veci, schazela laskavost, trpelivost a proste dobra rodina...
Ted jsem na materske a chodim dobrovolne pomahat do domova duchodcu.
Beru tam i nase detatko, aby se babicky potesily...
Obcas me pribehy ze zivota tech starecku rozesmutni, ale ten vas pribeh s blazincem je primo otresnej.
Mozna, ze pro tu babicku je jeste nejaka nadeje, aby nemusela zit v blazinci na dozivoti.





(Jaja - Mail - WWW) 11.12.2004, 10:39:15
To je tak strašně smutné. Hlavně ta bezmoc, že se s tím nedá nic dělat. Nebo myslíte, že dá?

( - Mail - WWW) 11.12.2004, 21:45:55
Každá mince má dvě strany. Nemluvím teď zrovna o případu oné stařenky, ale znám ze svého okolí i rodiny, kde se děti vychovávají řemenem a bez lásky, trpělivosti, systémem "musíš - nesmíš a běda Ti, jestli neposlechneš". Znám rodiny, kde ovdovělé či o samotě žijící čiperné maminky (otcové méně) praktikují na svých dospělých dětech citové vydírání, očerňují dětem partnery, rozeštvávají jim rodiny, vnoučatům nasazují do hlaviček jedovatosti o rozvedených tatíncích... Asi taky znáte rodiny, kde vztahy nefungují a nebývá to výhradně vinou "mladých". Když podobná tchýně zestárne do podoby bezbrané stařenky, často by nikoho cizího ani nenapadlo, jak dokázala vlastním dětem za posledních dvacet let ublížit a že se o ni starají spíš z pocitu povinnosti a ze slušnosti než s úctou a láskou.

smutek (Nika - Mail - WWW) 13.12.2004, 18:18:22
Jestli z takove mlade hyeny bude doktorka.... Dnes je nejaky desny den. V radiu od rana same bouracky a nestesti..
Kdyby se dalo verit v pravni stat, prece by stacilo je udat policajtum. Jenze ne v tomhle zkorumpovanym state....
Je mi dnes hodne smutno....

Hyeny (Lenka - Mail - WWW) 28.12.2008, 23:50:32
Napíšu příběh z vlastní zkušenosti.Můj tatínek má cévní demenci.Když moje matka s mojí sestrou zjistily,že mohou jeho nemoci využít ve svůj prospěch, donutily ho podepsat darovací smlouvu na chalupu pro mého synovce a vlastní závěť - samozřejmě ve svůj prospěch. Jsem rozvedená a bydlím se svými detmi v rodinném domě, který můj tatínek postavil.Když chtěly tento dům prodat, protože prý potřebují peníze, nezbylo mi, než podat u soudu návrh na nezpůsobilost mého otce k právním úkonům, protože bych neměla s dětmi kde bydlet.Naštěstí dopadl soud dobře-
ustanovil mě opatrovníkem tatínka.Chci tím vším jen říct, že hyenismus kvete všude tam, kde jde o majetek.Pak lidi neznají bratra ani vlastní dítě.Tedy někteří.Můj tatínek by tohle nikdy nedopustil, kdyby byl zdráv.O Vánocích byl náš tatínek-dědeček už u nás doma s těmi, kteří ho neodepsali jen proto, že je starý a nemocný.Ne vždy to ale takhle dobře dopadne.

Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text: