[CNW:Counter]
  www.kudl@nk@.cz   

O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé…
 
 
manuál
téma
poradna
tady a tam
úkol pro vás
fauna a flora
próza a poesie
nejen duše
:-)))
zážitky
 
FÓRA KUDLANKY
 
 
Hledej na Kudlance

 
Výstava pro kočku
 
Marihuana, Mariška. Tráva - Hulení...
Trampoty sličné tlustice
Minutka za čtvrt hodinky :-)))
Gruppensex, swingers - aneb kam se ztrácíš, lásko?
Balzám na nervy
Žena v područí alkoholu
Žebříček nepopularity
NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY
Trak a já
Milovali jsme lištičku...
Když soužití sešedne
 
 
 
DOMŮ
 
dopisy do poradny
dopisy do redakce
 
 
 

Kudl@nk@
domovská stránka

Kudl@nk@
do oblíbených

 
 
 
ARCHIV
 
bloguje.cz
 
 
 
 
 
 
 
KUDLANKA.CZ, ISSN 1214-7826
Copyright (c) 2003-2006
Šéfredaktorka:
Mgr. Daniela Umlauf Goldwein
 
PageRank.cz
 
 
TRÁPENÍ PRO ŽIVÉ - UMÍRÁNÍ
Rubrika: [téma]

Mám pocit, že tenhle titulek asi není v dnešní době moc překvapivý… Když jsem nedávno v televizi sledovala reportáž o jedné Pohřební agentuře – tedy především jednání jejího majitele, zírala jsem s očima těsně před vypadnutím: podobné jednání bych nečekala ani od nejhoršího zelináře… Ale to se děje až „po“, tedy v době, kdy příbuzným vyvstává ona známá nerudovská otázka – kam s ní (ním)?

     


     V dnech, týdnech či měsících před onou smutnou událostí spíš přemýšlíme, jak svému člověku pomoci, jak mu ulevit. Asi je málo lidí, kterým ještě nikdo nezemřel, kteří se nesetkali s touto stránkou našeho života – všichni víme, že všechny to čeká – ale povědomí o této nevyhnutelnosti máme ve své duši zablokováno… Vzpomínám si, jak jsem to prožívala jako malá holka. Nejprve, to mi byly asi čtyři roky, zemřel dědeček. Byl útlý seschlý a velice vysoký holohlavý pán, s pronikavým pohledem. Přiznávám, že jsem se ho bála, častokrát jsem ho neviděla a tak, když jsme jednoho dne jeli všichni na hřbitov, spíš mne zajímalo všechno a všichni kolem… Teprve později jsem se dozvěděla, jak zemřel – prý se naobědval, zakouřil si, vypil své kafíčko, natáhnul se na otoman a řekl: „Otylko, vzbuď mě tak za hodinku…“ Což se babičce Otylce už pak, bohužel, nepovedlo.


    Druhá smrt, která mne už zasáhla nesmírně, byla smrtí právě oné – mnou tak milované – babičky. Babička byla zvláštní osoba, nesmírně laskavá, milá, nikdy se snad nerozčílila, se vším si věděla rady, u ní jsem vždy našla řešení na jakékoliv problémy. A byl to můj první člověk, o kterém jsem předpokládala, že bude žít věčně. Babička mi připadala celá ta léta stejná… Nejspíš to bylo tím, že mne provázela životem od ranného dětství. Když pak zemřela, báli se mi všichni kolem o její smrti říct. Vrátila jsem se tehdy z třínedělní dovolené v Bulharsku. Opálená, spokojená a samozřejmě jsem hned druhý den chtěla jít za bábinkou. Máma nějak nevěděla, jak do toho… Babička žila sama v malé garsonce, v pátek k ní chodil jeden, v sobotu druhý syn. Já v týdnu skoro každý den. A tehdy, bylo to prý v pondělí, se jí snad přitížilo. Telefon neměla, takže nikdo o ničem nevěděl. Až v pátek ji prý našli… Neměla to vůbec lehké, asi se tam, chudák mátožila, omdlévala a zase probírala pár dnů. Nenáviděla jsem se za tu dovolenou, za smích a moje vyvádění u moře – nikdo mi nemohl vymluvit,  že jsem za nic nemohla. Prostě – kus mého života zemřel s ní a já to stále nemohla pochopit…


     Táta zemřel rychle a naštěstí ho snad nic nebolelo – ale už to bylo v nemocnici, kam jsem ho (s mrtvicí) odvezla. Odpoledne najednou ochrnul a k večeru už byl na obláčku. On měl všechno v životě ráz na ráz J, nikdy se s ničím nepáral… Bylo mi smutně, ale přeci jen to bylo asi nějak všechno pochopitelné.


     S čím jsem se nevypořádala dodnes a co asi stále přetrvává i všude kolem, byla smrt mé mámy. Mámy jsou totiž další „věčné osoby“, které mají žít s námi, které mají být naší nejvyšší instancí na doživotí… Nemyslím tím, že bych snad poslouchala všechny její rady, že bych se s ní nehádala, nevedly jsme neskutečně bojovné diskuze, ale máma tu prostě měla být stále se mnou a pokud možno zdravá… Už jsem byla sama mámou, sama jsem byla „skálou“ pro jiné – ale ta moje, ta mi neměla odejít.


     A už rozhodně ne tak, jak se to stalo. Měla bolesti na prsou, špatně se jí dýchalo, bolelo ji v zádech, slábla mi před očima… Taky byla najednou ještě protivnější, než kdy jindy, s ničím jsem jí nevyhověla, doma mé vlastní průšvihy… Její lékařka mi dokonce zavolala, že je máma neskutečný hypochondr, že dostala prášky na odkašlávání a ať si to s ní vyřídím sama. Po nějaké době jsem zašla k naší obvoďačce, ta se mne vyptala na její stav  a pak mi navrhla, ať ji přivezu k ní, že jí prohlédne. Upozorňuji, že to bylo v době, kdy byla podobná akce nesmírně ilegální… A tehdy jsem se dozvěděla, že maminka umírá na rakovinu. Veškeré tišící léky do té doby – dostala jen acylpyrin…


Vzala jsem si ji domů, vyklidili jsme pro ni dětský pokojík, sestra ze střediska jí chodila píchat dvakrát týdně nějaké injekce. Ale už to asi nestačilo; po třech měsících neskutečného utrpení ji odvezli do nemocnice. Byla sobota, neměli snad místo – takže jsem maminku našla v jakési „tělocvičně“ – v pokoji, kde snad bylo 16 postelí… Když jsem viděla tu hrůzu, onu studenou bezohlednost až krutost personálu… Nebylo jiné řešení. Další den jí dali (pak řekli, že prý to byl omyl) silnou dávku nějakého opiátu, takže začala „bláznit“ a oni ji odvezli do Bohnic… Tam ji pak hned po příjezdu spolupacientky okradly a zmlátily – když jsem tam po práci zajela, myslela jsem, že všechny snad zabiju. Odvezla jsem maminku (po delším telefonování) taxíkem zpět do oné původní nemocnice. To už byla znovu při vědomí, jen šíleně vyděšená. Moje nesmírně silná a suverenní máma byla najednou droboučký zoufalý věchýtek… Ještě dnes si vybavuji svou obrovskou bezmocnost. Tehdy jsem se (asi to nakonec pomohlo) už neudržela, bylo mi všechno jedno a já tam vše vykřičela: jak je tohle možné!!!  Dostala pak nějaké léky a usnula mi v náručí. V malé komůrce vedle záchodů, o něco malinko větší než postel, na které ležela. Druhý den mi zavolali, abych jí přinesla šaty do rakve…


     Přiznávám, že se bojím smrti. Bojím se všeho tohohle nedůstojného kolem… Chtěla bych jednou odejít jako ten dávný dědeček – bez trápení svého i svých blízkých.


Bohužel, opak bývá dnes pravdou…


daniela@kudlanka.cz

linkuj.cz vybrali.sme.sk



Upozornění: Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky nevhodné, vulgární a obsahující neplacenou reklamu

Komentáře

(mamča - Mail - WWW) 13.07.2004, 13:35:29
Chápu, že jsme lidé smrtelní, ale umírání v současných podmínkách našeho zdravotnictví a zoufalá bezmocnost pacienta i jeho blízkých, to by vydalo na román. Před dvěma lety odvezli moji maminku do nemocnice. V noci, kdy na záchranku bylo nahlášeno, že se pacientka dusí, přijela sanitka bez kyslíkového přístroje. Vyšokovanému tatínkovi (78) dali ruční dýchací přístroj, aby mačkal měch. Pak lékař provedl intubaci, při které maminka zkolabovala. Několika injekcemi ji přivedli zpět k životu. Snad by bylo lepší, kdyby se to nepovedlo. Když pominu, že jí při odvozu upustili na schodech a způsobili jí zranění nohy, čekalo ji dalších pět měsíců na přístrojích, bez možnosti promluvit, nebo se jakkoli bránit. Nejprve na ARU, odkud ji po třech měsících přeložili na normální oddělení interny, kde neměli ani přístroj např. na odsávání zahleněné dýchací kanyly. Chodili jsme tam každý den a za pomoci papírových kapesníků jsme se snažili kanylu čistit. Nevyčištěné dýchací cesty se pochopitelně zanítily a maminku odvezli na infekci na JIP. Tam se jí dostalo velmi laskavé péče sester, ale lékaři se o prázdninách stále střídali, takže jeden nám slíbil, že už jí nechají v klidu, bez dalších zákroků umřít (byla to otázka dní až max. týdnů) a druhý den jsme přišli a zjistili, že má operativně odstraněné proleženiny na patách, že to nařídila zastupující lékařka. Nevím, jestli ještě potřebovali nahrabat nějaké body na pojišťovně, než jim pacientka zemře, nebo se na umírajících učí mladí lékaři.
Je to moje noční můra, že jsem nedokázala maminku ochránit, když se sama bránit nemohla. Od začátku tušila, že se už domů nevrátí, přesto se jí několikrát povedl velký pokrok, že i s malou pomocí dokázala vstát. Neustále v rámci možností cvičila, jen aby nebyla nikomu na obtíž. Když se to jednou zase zhouplo směrem dolů, vytrhla si hadičky od přístrojů a chtěla umřít. Náš systém ale nedovoluje pacientům o sobě rozhodovat, přikurtovali jí a nám velice důrazně žalovali, že jí máme umravnit.
Je to svinskej život, idiotská pravidla, milosrdná, ale liknavá smrt…


Ach jo, (marfuša - Mail - WWW) 13.07.2004, 13:47:54
smutný čtení... Vždycky říkám, že jsem dospěla až ve chvíli, kdy jsem přišla o mámu. A to jsem už byla (prý) dospělá, měla jedno děcko a další na cestě... Pořád bylo kam utéct. Snad jen mohu děkovat - Bohu?, osudu?, nevím - že tyhle popisované hrůzy maminka neprožila.
Ale i tak, pořád mi chybíš, mami, za dva měsice by ti bylo 64 let...

(Jitka - Mail - WWW) 13.07.2004, 13:51:53
Když mi umíral manžel (mladý, 33 let), dostal se nejprve do Bohnic mezi opilce. Měl totiž cukrovku a záchvat... Teprve tam, až asi za 3 hodiny, se "to" zjistilo. Do další nemocnice ho převáželi až ráno. Nemohla jsem se k němu dostat, ono to "tam" totiž bylo uzavřené oddělení. Zažil si tedy neskutečně odporné hodiny mezi feťáky a ožraly. Druhý den jsem ho nemohla poznat. Žlutozelenošedý... Ale doktor mi řekl, že do týdne jde domů, že je vše ok. O půlnoci mi však zavolal telefon, že je mrtvý. Protože mu relativně "nic" nebylo, nebyl na přístrojích a tak ho při ranním rozdávání teploměrů našli mrtvého. A že by se něco nějak řešilo?
Ne. Jen mi od té doby - a že je to pěkně let - stále chodějí na jeho jméno různé nabídky, letáky, oznámení atd. Jeho jméno se stále hodí...

Jitko, (pavla@kudlanka.cz - Mail - WWW) 13.07.2004, 14:10:05
tohle je, bohužel, běžná praxe. I nám se to stává... - http://www.kudlanka.cz/2610_item.html - a to nešlo o člověka dospělého, ale drobečka, který dostal do vínku dva dny života. :o((

Ach, moje milá, (Eva - Mail - WWW) 13.07.2004, 15:00:54
buď ráda za ten žal, který sis mohla prožít se svými lidmi. Můj táta umíral 3 týdny v nemocnici a sám, já bydlela daleko od něj a mohla jsem jezdit jen jednou, dvakrát týdně, maminka se ho bála, a tak se v té době, než umřel, nechala sama hospitalizovat. Táta umíral a ptal se po ní, měl strach o ni, ne o sebe, a strašně moc chtěl domů. Já v té době bydlela se dvěma malými dětmi a mužem v garsonce. Při každé návštěvě jsem si říkala, že už to nemůže být horší, a při každé další to BYLO mnohem horší. Byl v čistotě a na čistém lůžku, ale z jeho těla stále nezadržitelně odcházela čirá tekutina a tekla mi na nohy, až pak konečně umřel, na operačním sále a bez rodiny. Moje maminka, která mě celý život odmítala, mě odmítla i ve smrti. Řekla své lékařce, že je sama a děti nemá. Sama jsem se sháněla po tom, jak se jí daří, našla jsem si její lékařku, která mi řekla, ať si maminku vezmu na Vánoce domů, že dlouho nevydrží... Nabídla jsem jí to z dobra srdce, a tehdy mě odmítla už naposled. Umřela také v nemocnici a sama o 14 dní později.

Tak jste mne holky pekne rozbrecely (Yukona - Mail - WWW) 13.07.2004, 17:38:58
souhlasim s Danielkou ze maminky by nemely umirat....ja jsem se o smrti svoji maminky dozvedela az za 14 dni, porad mi jeste chodily dopisy od ni, a najednou prijel kamarad ze mama je mrtva....otcim zavolal jeho rodicum a oni teprve kontaktovali jeho, takze nez jsem se to dovedela ja na druhem konci sveta.....mela krasnou smrt, pokud je na smrti neco krasneho,dostala infarkt u znamych a privolany lekar tvrdil ze je to embolie a ona mu jeste rikala: "Frantisku, to je infarkt!" ale on do ni stejne lil cerny kafe...no kdyby mela okamzitou pomoc tak neumrela, bylo ji jenom 54 let....druhy den volasl otcim do nemocnice jestli ji tam nema neco prinest a oni mu sdelili ze je mrtva, nikdo se nanamahal ho kontaktovat hned v noci kdyz se to stalo....Moje babicka (jeji matka) mela z toho mozkovou mrtvici a oslepla, ja jsem skoncila taky v nemocnici...Proste maminky by nemaly umirat....jenze ja jsem maminka co kazdy rok dekuje bohu ze mi dal dalsi rok s detma a desne se bojim ne zemrit ale opustit je....a vim ze moc casu nemam.....desi mne to....

(Majka - Mail - WWW) 13.07.2004, 21:10:09
nejak v tom behu dni, ze jsme tu jen na chvilku a jak to bude dlouho, to nikdo nevi.Mne zemrel tata a dobry pritel, oba jeste nemeli ani 60 let.Zivot je nemoc a smrt zacina uz narozenim...a proto se nikdy nedavej ptat,komu zvoni hrana...Preji Vam i sobe jeste mnoho peknych dnu a sily jak k zivotu, tak k vyrovnani se s osudem.

TRÁPENÍ PRO ŽIVÉ - UMÍRÁNÍ (Jana K. - Mail - WWW) 21.07.2004, 09:26:51
Moji 81-letí rodiče jsou živí a stále oba vitální, čemuž jsem upřímně ráda. Nesmírně je oba miluju, jsem na nich citově závislá a hrozně moc se bojím, až mi "odejdou", přestože se spolu už 3 roky nestýkáme. Moje maminka od doby svého přechodu trpí často utkvělými představami, že jsem špatná dcera, že je chci okrást a ublížit jim, že já bráním lékařům, aby je ošetřovali při bolesti, že se chovám a žiju strašně, atd. Ona dokáže sama-sobě vsugerovat vždy nějakou tu svou divnou představu tak, že tomu sama věří a přesvědčuje o své "pravdě" pak veškeré své okolí. Můj tatínek sice ví, že by maminka asi potřebovala psychicky léčit, ale moc se jí bojí a tak jí neodporuje a chová se tak, jak si mamka přeje, aby si ji nerozzlobil, protože ona když se naštve, dokáže být hrozně zlá a krutá a naqvíc surově-násilnická. Všichni jsme si od ní nechávali celý život vše líbit, ale já jsem vždy 1x za delší čas prostě nevydržela a pokusila jsem se slušně mamince říct, že nám všem vadí její ubližování. V takové chvíli jsem byla vždy od ní doslova vyhnána a maminka se mnou prerušila styky třeba na celý rok. To samé se stalo před 3 lety, kdy mne moje maminka tentokrát bez varování vyhnala z návštěvy u nich s tím, že k nim už nikdy nesmím přijít ani zatelefonovat ani psát. Tatínek se jí bojí, tak to respektuje a mně je to všechno hrozně moc líto, trápím se tím, ale nelze to změnit. Přes všechna bezpráví od mé maminky ji mám stále moc ráda a hrozně mne mrzí, že si své možná poslední chvíle v životě zkazí tím, že jsou s tatínkem sami a já je nesmím ani na chvíli vidět. Nemám v sobě žádnou zášť, jen hluboký smutek. Moje sestra (= o 1,5 r.mladší) k našim chodí a informuje mne o to, jak se jim daří. Ale co se týká zákazu návštěv rodičů pro mne - na to sestra reaguje tím, že ona nechce mít žádné problémy a že je ráda, že naši nesočí ještě i na ní. A tak jsem i nadále v nemilosti, přestože jsem se vždycky o své rodiče dobře starala, nakupovala jim, neudělala jsem nikdy nic zlého - ale bohužel až do konce jejich života zůstane pro své rodiče asi tou špatnou. Těžko se mi s tím odloučením vyrovnává, ale je to neřešitelné ...

To: Jana K. (Méďa - Mail - WWW) 21.07.2004, 12:31:35
NEVĚŘÍM!!!

Na co tedy 3 roky čekáš? Proč za rodiči nejdeš, když je tak miluješ a oni ke svému obvinění nemají žádný důvod? Můžete tedy dělat jakoby nic. Všichni přece máme v rodině někoho starého, kdo po okolí vykládá, že mu ani najíst nedáme, krademe, staráme se málo a špatně...případně to za něj vykládá snaživá sousedka.
Taky jsem měla v rodině někoho, kdo využíval stejnou záminku ("já tam nemůžu jít, oni mě vyhodili, celý život mi zkazili...blablabla) k tomu, aby se prostě o toho starého člověka nemusel starat. Je to totiž strašně jednoduchý se politovat, říct, jak je mám rád, ale že za nimi prostě nemůžu...Jenže když je člověk stareý, tyhle falešné pocity prostě musí stranou, je potřeba mu pomoct, postarat se, promluvit, uvařit, uklidit, nakoupit...i když je to o nervy a absolutně nevděčná práce...

To: Méďa (Jana K. - Mail - WWW) 21.07.2004, 15:06:34
Věř či nevěř, je to bohužel pravda. Já se snažím svoje rodiče navštívit nebo jim zavolat minimálně 1x týdně, ale vždy do skončí maminčiným hysterickým křikem, ať je neobtěžuju a zmizím už konečně z jejich života. Starala bych se o ně moc ráda, jen kdyby mi to oni dovolili. Když mi byli "nakloněni", pečovala jsem o ně, nakupovala jim, uvařila jim, povídala jsem si s nimi, vozila jsem je na výlety do lesa, což mají moc rádi - jenže pak vždycky za určitou dobu pro mne nastane "vyhazov" a ten trvá cca 1-3 roky, než je mi zase dovoleno se k nim přiblížit. Je to pro Tebe asi divné-nepochopitelné, ale bohužel je to tak. Nechci, aby mne někdo litoval, mrzí a bolí mne to, ale nemůžu je nutit násilím ke kontaktům se mnou. Lehce se radí odjinud, ale všechny případy nemusí být stejné, jako byly u Tebe v rodině, jak jsi zde psala ...

Milá Danielko, (Nofnak - Mail - WWW) 12.08.2004, 00:52:47
Děkuji Ti za tento článek. Jako obvykle s Tebou souhlasím. Vím že umřu, ale bojím se umírání. Absolvoval jsem něco podobného (i když ve výrazně menší míře) s mojí babičkou (nemocnice, pak doma, péče o ni, nikdo nám nic neřekl, horečné zajišťování pomůcek..). Věci, které měly jít na pojišťovnu, jsme nedokázali dostat z obvoďačky etc. etc.
V posledních dnech nemohla babička ani polykat. Moc nám pomohli lidé z Cesty domů. Jsem jim nesmírně vděčný jejich péči, a hlavně vysvětlením spousty věcí, které jsme neměli šanci znát.


Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text: