| www.kudl@nk@.cz |
| O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé… |
|---|
|
| manuál téma poradna tady a tam úkol pro vás fauna a flora próza a poesie nejen duše :-))) zážitky |
| FÓRA KUDLANKY |
| Hledej na Kudlance |
|
| Marihuana, Mariška. Tráva - Hulení... |
| Trampoty sličné tlustice |
| Minutka za čtvrt hodinky :-))) |
| Gruppensex, swingers - aneb kam se ztrácíš, lásko? |
| Balzám na nervy |
| Žena v područí alkoholu |
| Žebříček nepopularity |
| NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY |
| Trak a já |
| Milovali jsme lištičku... |
| Když soužití sešedne |
![]() |
![]() |
| DOMŮ |
| dopisy do poradny |
| dopisy do redakce |
![]() |
Kudl@nk@ |
| ARCHIV |
![]() |
| KUDLANKA.CZ, ISSN 1214-7826 |
| Copyright (c) 2003-2006 |
| Šéfredaktorka: Mgr. Daniela Umlauf Goldwein |
| PageRank.cz |
| POZNÁMKY Z CESTY BIZONA |
Rubrika: [zážitky] V Praze proběhl koncem minulého týdne veletrh Esoterika. I když spojení pojmů veletrh a esoterika už samo o sobě působí protikladně, vydala jsem se na něj s určitým záměrem. V sobotu dopoledne měl v rámci doprovodného programu přednášku Pablo Russel, Indián z kmene Černonožců, žijící v Kanadě. Byla jsem na něj zvědavá, protože se o indiánskou moudrost zajímám delší dobu.Na pódium přišel muž menší postavy, s černými vlasy vpředu spletenými do copánků, oblečen v kobaltově modrou košili s vkusně aplikovanými indiánskými ozdobami z korálků a peříček, a světlých plátěných kalhotách. Pablo Russel je uznávaným učitelem a vůdcem tanečníků Tance slunce, dávného indiánského duchovního rituálu. Vyrůstal v Kanadě, v rezervaci poblíž Calgary. Přestože ho jeho rodiče vedli k tzv. modernímu způsobu života, měl štěstí, že vyrůstal i pod láskyplným dohledem svých prarodičů, kteří mu předali moudrost jejich předků. Tuto moudrost se teď Pablo Russel snaží předávat dál, i u nás v Evropě. V první větě nás oslovil svou rodnou řečí, pak hovořil jasnou a srozumitelnou angličtinou. Své vyprávění doplnil i ukázkou zpěvu za doprovodu bubnu. Sál byl plný do posledního místečka. Jeho přednáška byla tak fascinující, že po jejím skončení lidé tleskali a spontánně vstávali. Pro mě to byl takový zážitek, že bych se s vámi ráda podělila o poselství, které nám, bledým tvářím, Pablo Russel předal. Všichni jsme stejní Všichni jsme ve své podstatě stejní, všichni toužíme být šťastní. Jediné, co nás odlišuje, je jazyk a barva pleti. Nejhorší osobou, která vám může ublížit, jste vy sami. Jedinou osobou, která vás může učinit šťastnými, jste vy sami. Láska bez podmínek Příroda nás učí svobodě, bezpodmínečné lásce. Avšak my si klademe podmínky – podmínky pro své partnery, děti, ale i pro sebe samé, klademe podmínky na všechno kolem nás, protože se bojíme. Chceme mít všechno pod kontrolou. Čím víc kontrolujeme, tím víc se bojíme, čím méně kontrolujeme, tím jsme víc volní, svobodnější. Vnitřní svoboda Na rozdíl od ptáků, kteří jsou volní, však žijeme jinak. Pták si může odletět do hor, když je unaven životem ve městě, ale my nemůžeme jen tak někam odejít. Můžeme však najít vnitřní svobodu. Čtyři části lidské bytosti V každé lidské bytosti se setkávají čtyři části: mentální, emocionální, fyzická a duchovní, které by měly být v rovnováze. Říkáme, že mentální část (hlavu) bychom měli využívat jen na matematiku a fyziku, protože jinak v ní vznikají šípy, které si sami vytváříme – je to posuzování sama sebe, sebekritika, sebekontrola. Emocionální část (srdce) nám pomáhá nalézt sama sebe, být šťastným, odpouštět. Srdce bychom měli používat, když hovoříme s lidmi i sami se sebou. Nalezneme-li správnou rovnováhu mezi hlavou a srdcem, pak se teprve staneme dospělými. Žít v přítomném okamžiku Ztrácíme spojení mezi námi, Matkou zemí, vesmírem. Proč? Protože žijeme pro zítřek a stavíme si zdi proti včerejšku. Je třeba žít v přítomném okamžiku. Je třeba se spojit se svým vnitřním světlem, vaším duchem, který ví, co je váš smysl života. Spojit se se svým duchem znamená žít bez úsilí, beze strachu. Smysl našeho života Naším úkolem a odpovědností je zjistit, proč jsme tady. Spousta lidí prožije svůj život a nezjistí to, proto se musí vrátit v dalším životě. Pokud máte naplněný život, nemusíte se už vracet. Přesto se někteří vracejí jako pomocníci na cestě ostatním. Když neznáte svůj smysl života, nesnášíte svou práci, ale chodíte do ní, abyste si vydělali peníze na živobytí. Když znáte svůj smysl života, svou práci milujete. Být příkladem svým dětem Je důležité být příkladem pro své děti, dávat si pozor, jak se chováme v jejich přítomnosti. Chceme-li, aby naše děti byly lepší než my, musíme se my sami změnit k lepšímu. Mně můj otec bil bičem, naučil se tomu v sirotčinci, kde musel pobývat ve svém mládí. Dodnes mě to bolí v srdci, i když jsem otci odpustil. Já jsem na své děti nikdy nevztáhl ruku. Když děti cítí, že jsou v bezpečí, mohou se uvolnit, důvěřovat, sdělovat se. Dal jsem jim tedy to, co jsem sám nikdy neměl. Nikdy jsem nemohl s otcem mluvit o svých pocitech. To, že nemáte možnost se rodičům sdělovat, mít k nim důvěru, to jsou věci, které vám brání ve vašem růstu, v odpouštění, omezují vás. Proto byste měli odpustit svým rodičům, říci jim to a pak jim odpustit. Ujišťuji vás, že vaše spiritualita pak poroste mnohonásobně rychleji, protože spiritualita a emocionalita jsou spojené nádoby. Nikdy se nedostanete na duchovní pouti dopředu, když se neomluvíte a neodpustíte. Mít se rád Mnoho lidí se nemá rádo, nevydrží sami se sebou. Jste-li sami, musíte poslouchat rádio, dívat se na televizi, nějak se zabavovat, jen abyste nemuseli zůstat sami se sebou, protože se bojíte všeho toho negativního, co tak pečlivě skrýváte před světem i sami před sebou. Je třeba postavit se k tomu čelem. Cesta bizona Přišel jsem proto, abych vás naučil cestu bizona. Bizon je jediné zvíře, které se dokáže postavit bouři čelem. Všechna ostatní zvířata před bouří utíkají, on sám se vydává proti bouři. Je to hrozný a děsivý zážitek, při kterém může pochybovat, zda to zvládne, může mít strach, málo sebedůvěry, ale když to překoná, dostane se z bouře brzy ven na zelenou prérii ozářenou sluncem. Představte si bizona, to ohromné zvíře, jak se vší silou brodí závějemi sněhu ve sněžné bouři. Zápasí se silným větrem, sníh mu oslepuje oči. Jde ztěžka, když se ohlédne, vidí, že všechna ostatní zvířata prchají úplně jiným směrem než on. Dá mu hodně práce se překonat, nezakolísat, najít sebedůvěru a kráčet proti bouři. Když to však zvládne, najednou se rozjasní, je po bouři a slunce zase svítí. Pro něj bouře skončila mnohem dřív než pro všechna ostatní zvířata, která se ještě někde krčí strachem v zuřící bouři. To je cesta, na kterou si vzpomeňte, když se ocitnete v těžkých životních situacích, krizích, když budete potřebovat překonat strach. Vzpomeňte si na cestu bizona. Ariana |
|
Upozornění: Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky nevhodné, vulgární a obsahující neplacenou reklamu Komentáře
Tak jsou to na první pohled hezké zásady, (toulavej - Mail - WWW) 23.03.2007, 11:37:38
ovšem o řadě z nich bych mohl docela polemizovat, když je převedu do konkrétního života. Například žít v přítomném okamžiku a nezabývat se budoucností nám dobře předvádí zdejší cikáni. Radují se přítomností, dokud jim nedojdou peníze. Nestarají se o budoucnost svou ani svých dětí, nezajímá je jejich vzdělání. Žijí tak sice beze strachu, duševně svobodní, ale pochybuji, že tím více chápou smysl své existence, proč jsou tady.
To, že chceme všechno kontrolovat je naprosto správné, jedině tak se můžeme vyhnout malérům. Žít přírodně, živelně je chvíli hezké, ale ty následky . . . O tom, jak se většina dnešních indiánů má dobře, se jim nikdy předtím ani nesnilo. Rezervace není oplocené území, odkud nikdo nesmí pryč. Je to jen administrativní vymezení území, které mají pod svou správou, se svými zákony a bohatými dotacemi od vlády. Z výdělků ze svých kasin si pomalu kupují okolní zem nazpátek . . .
Ariano (Eva - Mail - WWW) 23.03.2007, 12:22:46
díky, napsala jsi to hezky. Taky jsem tam byla. Jen bych upřesnila, že Pablův tatínek nebyl rodiči odložen do sirotčince, ale byl povinně v internátní škole (boarding school).
Toulavej, pro většinu indiánů možná platí to co píšeš, ale ne pro všechny. Pablo patří mezi ty, kteří učí svoje lidi příkladem, že život má i jiný smysl než jen opíjení se a bloumání a rozhodně má co říct i nám, bledým tvářím :-)
ale jiste toulavej (Jasmina - Mail - WWW) 23.03.2007, 12:27:36
vzdyt ano-nas zpusob zivota je nejvice propracovan do nejmensiho detailu-mnozstvi zakonu a reguli je toho dukazem.Vse mame pod kontrolou,nebot tak je to spravne a musime myslit i na zitrek.Proto take nafovi magnati blokuji vyvoj ciste energie-mysli na zitrek,nebot by prestala teci ta zlata reka.Ale je to spravne-museji se postarat o jejich blahobyt,to prece nejde jen tak ze dne na den zavrit kohoutky rafinerii.
A to nase kontrolovani-velice spravne,hlavne ze nas cela priroda posloucha))))a taky musi byt vsudne zakladny a vojaci a taky Staty kontroluji Irak a jak jim to tam jde panecku-je tam demokracie,klid....nechme toho.... Ze se indianum nesnilo-ale ano,oni sni - o sve minulosti,-kdy jim patrily veskere prerie a bizoni.Indiani na jihu take sni o tom,kdyz jim stari vypravi,jak Amazonsky les byl jeste zdravy les. A ze cikani nechapou smysl sve existence?-Globalne cikani velice dobre chapou svuj smysl a take o nem hovorili.-jenze jim nikdo neuveril-te "spinave chatre",tudiz uz o tom s nama bilejma nehovori,nac taky plytvat energii.Nu ale hlavne ze mame cikany pod kontrolou)))),je divny ze uz se je snazime kontrolovat dobrych 500let. At Indiani zkoupi svou zemi-pouzivaji nase zbrane.
Jasmíno, já mluvím o REALITĚ. (toulavej - Mail - WWW) 23.03.2007, 12:46:54
Většina odložených dětí v dětských domovech je cikánských. To nesvědčí o kvalitním duševním zázemí těchto lidí.
Pokud jde o zákony, tak ROZUMNÉ zákony jsou lepší než chaos. Rozumní lidé se nesnaží kontrolovat přírodu, protože vědí, že to nejde. Čistá energie a Irák je na jinou debatu. Jen pro info : http://www.novinky.cz/koktejl/indiani-si-koupi-sit-hard-rock-cafe_103450_c2taf.html
(papagena - Mail - WWW) 23.03.2007, 13:00:36
Myslím, že toulavej se trefil do černýho, když přirovnal Romy k Indiánům. Spousta lidí se bude rozplývat nad ušlechtilými divochy někde daleko v Americe, ale když takového potká v metru, tak se otřese hrůzou. Vadí mi rasismus v jakýkoliv podobě. Vadí mi i takový příspěvky, jaký sem napsal toulavej.
no, další člověk, který by jistě uvítal, (kiwi - Mail - WWW) 23.03.2007, 14:25:49
kdyby se mu nastěhovali do sousedství..
ja vim toulavej (Jasmina - Mail - WWW) 23.03.2007, 14:32:28
Ty jsi to vzal od reality poslednich desitileti,od reality rodin,jednotlivcu.
Nezastavam se cikanu v Ostrave,Moste... avsak na druhou stranu je to dusledek nasich vlad.Chybu udelala nase bila rasa uz davno v historii.Nerikam ze by indiani byli vsichni mirumilovni -ale nebyli spinavi,ozrali.I cikani byli jini,meli svou kulturu a tu ztratili. Bilym vadi vsechno co je "jine",jen se rozhledni kolem sebe.No a tento system,-to je ovoce zla,ktere bylo napachano uz davno.A tak nam pribyvaji zakony,opatreni,kontroly (viz Londyn a kamery)ale stejne nedosahneme klidu,miru a stesti. Jedina cesta je to jak rika -treba ten Pablo Russel. Kdyz se lide osvobodi uvnitr v sobe-najednou nebudou potrebovat tolik kramu,co nam nabizi trh,najednou hbite poznaji kde je lez a kde je pravda,tudiz se nenechaji naverbovat do valky pod lzivyma info. a tak proste.
Jasmino, tohle je ale super demagogie! (Lilly - Mail - WWW) 23.03.2007, 17:19:35
Cikáni alias Romové, jsou totálně nepřizpůsobivé etnikum. Vysvětli mi - pokud to tedy zvládneš - jak je možné, že všechny ostatní menšiny se téměř bez problémů začlení do hostujícího národa. Ty jsi někdy viděla takhle zabordelený a ožralý Vietnamce? Číňany? Neznám vyžírku, pasáka, který by byl například z těchto dvou etnik. To už musí být vyjímka...
Stalo se ti, že jsi kdekoliv šla městem, a viděl zlodějské pořvávající vietnamské dorostence a kurvičky? Ty vidíš jen kmitat někde v obchodech, od časného rána do pozdního večera pracují, jejich děti - jaká OSTUDA PRO ČECHY - jsou téměř beze zbytku jedničkáři, čisté a poslušné. Proč se dávají taková dlouhá léta kvanta a kvanta milionů na ¨"přizpůsobení Romů" - a stejně je to na xxx? Prostě proto, protože tenhle národ už od svých prapočátků byl "nepracující"... Ale - nikdo ti nebrání, abys svůj plat jim posílala... Abys se nastěhovala někam na cikánské sídliště. Když jsme u toho: neexistuje žádnej dům, vybydlenej někým jiným, než Romy. OK, tak je miluj, nikdo ti to nebere, ale nevnucuj je ostatním!!!!!!!
A mj. zeptej se Aleny Kennedy, jaké má zkušenosti s Indiány! (Lilly - Mail - WWW) 23.03.2007, 17:21:41
jo cesta bizona (alenaT - Mail - WWW) 23.03.2007, 19:02:55
tou kráčím celej život - jinýho mi nezbývá - jsem totiž "býk". Ale že bych z toho byla nějak vodvázaná....
no to nevim co mam vysvetlovat (Jasmina - Mail - WWW) 23.03.2007, 19:26:34
Gorily a simpanzove ziji take vedle sebe a jediny boj mezi nima je leda o uzemi.
Ani jedna etnika ani druha se nesnazi druhe prizpusobovat svemu stylu zivota. nech vietnamce pracovat v klidu a tak to nasi predkove meli udelat uz davno s cikanama,kteri kocovali a obchodovali,takze byvali k uzitku. jestli sem tam nekdo kradl-tak to sem tam nekdo krade z bilych i sikmookych. Tobe ale nic nevnucuju,tak si uklidni hormony a pisemne na mne nervi.
no ale k tomu to spěje, ( - Mail - WWW) 23.03.2007, 19:36:30
vzhledem k tomu, že se nedá s cikány žít ani vedle nic, tak budou mít za chvíli své území a ještě námi dotované!!! To mají ale pěkný život,k práci je nikdo nenutí, žádné povinnosti, žádné daně, jen žádají a žádají a ještě se cítí diskriminovaní, to jak žijí si též volí sami a že vybydlují, ničí a demolují narozdíl od nás kteří zhodnoťjume, opravujeme a budujeme. Tak čemu se pak diví, kdo chce kam, pomozme mu tam.
to nebylo osobní, Jasmíno, (Lilly - Mail - WWW) 23.03.2007, 20:34:19
jen přestaň s tím salónním komunismem a přejdi do reality.
Až budeš bydlet v Ústí, například, nebo zažiješ něco podobného jako ve Vsetíně, tak pak je omlouvej. Až přijedeš do Čech, a pokud bys riskla vlézt do tramvaje, a nějaká ta "spřátelená skupinka" tě hned okradla, tak se na ně jen mile usměj a případně jim ještě přidej na cestu svůj digitální foťák. Protože - jak říkáš, oni maj kočovat, obchodovat... (obchodujou, to jo, ty věci, co nakradou, zase hbitě prodaj), stejně tak jako kšeftujou s bílym masem...
Lilly (Jasmina - Mail - WWW) 23.03.2007, 21:23:12
Jenze jsi mne bohuzel nepochopila.
ja se vubec nezastavam dnesnich cikanu,ja velice dobre vim jaci jsou. Ja psala ze ale tohle jsou ovoce nasi vlady a vubec nasich predku. Cikani dnes uz kocovat nepujdou,protoze tu kulturu ztratili. Drive meli svyho vajdu ktery si zjednal v kazde osade poradek-dneska jim neporuci nikdo.To same si umim predstavit u Indianu ze se chovaji jako cikani,ikdyz jsem tam nikdy nebyla. Ale oboji je dusledek toho -ze bili tyto narody "zlomili" a o tom mluvim. A ne o tom ze chci cikanum posilat penize.Predstav si cely narod do jedne rodiny,ktera tyra sve deti-co z nich jednou vyroste?No a tak je to s narody. A uz se to neda napravit vse najednou,uz je pozde. Jedina cesta,jak se aspon pokusit zit v miru sam se sebou je takova,o ktere vypravel tento Pablo Russel.
(papagena - Mail - WWW) 23.03.2007, 23:58:18
Jasmíno, proboha, ty víš, jací jsou cikáni? Ty si fakt myslíš, že cikání, s malým c, už to je urážlivé, nehledě k tomu, že nazývat je cikány je fakt urážlivé, stejně jako říkat negři. Teda lidi, já si chodívala na kudlanku počíst, ale tohle je fakt už dost. Romové nejsou jakási homogenní hmota. Nejsou všichni takoví, jak je prezentují na Nově. Romové jsou lidi jako já a vy. Každý jiný. Bydlejí tu s námi zhruba od roku 1945, protože, vážení, ti, co tu byli do války, díky rasismu a lhostejnosti čechů - píšu schválně s malým č, protože ti si nic jiného nezasloužili, zařvali v tom slavném lágru v Letech. Hele, já se vždycky stydím za to, že jsem taky čech, když tohle čtu. Lidi, to, že jste se narodili s jinou barvou pleti, fakt není vaše zásluha. To byla jenom zatracená klika. Kruci, já se nechci pouštět do tebe, když ty se aspoň snažíš přemejšlet. Doporučuju četbu: S Romy žít musíme, jde o to jak. Nebo: A nikdo vám to neuvěří.
(bb - Mail - WWW) 24.03.2007, 01:09:22
Že by nejspíš nebyl problém s Indiány ani s cikány, kdybychom je kdysi nechali jít svou cestou a žít tak, jak žili, je nejspíš fakt. Vnucovat svůj způsob života, svoji kulturu, víru a potlačovat kultury a víry jiné je špatný, chovali a chováme se jako predátoři. Vzít zpátky to nejde, a oni taky prošli vývojem,po generace žijí jinak a hlavně, přijali výhody, které naše kultura nabízí, tak by měli přijmout i ji, mohou si i tak najít to své, pořád je kde a jak rozvíjet své zvláštnosti, udržovat tradice.Někteří to udělají, jsou spokojení a vůbec nemuseli zapomenout na svůj původ, na kořeny.
Třeba jedna rodina tady od nás. Nebo můj spolužák z gymplu, vždy v nažehlených moderních kalhotách, bílé nebo pastelové košili s kravatou a elegantní vestičkou, jemně vonící, výborný student. Nebo tatínek mojí sezónní kamarádky. Sezonní proto, že jsme se kamarádily jen o několika letních prázdninách, kdy jich přijel celý houf dolů k řece ve vsi, kde jsme měli chalupu. Tábor z aut, přívěsů, stanů, mezi tím se batolily děti, pobíhali psi, hlučelo to tam, vonělo pečeným masem. Byla jsem malá, nepamatuju se, kde se tam vždycky vzali, měli na náklaďácích taky koně, uvázané pak různě kolem, snad patřili k nějakému cirkusu nebo kolotočům. Jmenovala se myslím Kamila, její tatínek mě učil jezdit na koni bez sedla, voněl koňmi a kouřem. Byli hodní, ale přirozeně nenechaví, když šli do vsi nakoupit vejce, lidi zaháněli psy a slepice do domů :) nikdo se necítil dotčen, bílí s tím počítali a cikáni se neoháněli rasismem, sami věděli (a vědí) co dovedou. Byl to závan starých časů, pak jednou nepřijeli. Nebo viz např.tento článek v Profitu: http://www.profit.cz/clanek.php?iArt=22439&iSearch= Ale to jsou pořád jen výjimky. Mnohem víc vídám opačných příkladů. Ve dvou domech vedle našich kancelářích, majitel činžáků je nechá 2x do roka uklidit, vyklidit, hromadu ze dvora odvezou, dvůr taky vyčistí, vysekají trávu, jednou za čas nechali vymalovat chodby v domě. Za pár týdnů je tam všude zase bordel, špína, smrad, kbelíky se špínou a odpadky z okna na dvůr nebo do chodby. Co není zatavené v betonu,to ukradnou a prodají,nebo spálí v kamnech. Nezapomenou si dojít pro dávky, vyřvou si je, pracovnice sociálky se jich bojí a rozhodně by žádná nezkoušela prověřovat, na co mají nárok. O rasismu taky rádi vykřikují od té doby, co zjistili, že na to někdo slyší. Přála bych panu Uhlovi aby jeho těhotná dcera nebo vnučka, později maminka malého miminka, bydlela několik měsíců v Matiční, jako moje spolužačka. Možná by pak na zeď přihodil sám pár cihel. Ne, já nechci, aby se přizpůsobovali nám, mně, taky se jim nepřizpůsobuju. Postačí, když nebudou omezovat, obtěžovat, otravovat.
papageno (Jasmina - Mail - WWW) 24.03.2007, 01:11:47
vim jaci jsou-taci a onaci.Ja je do jednoho pytle nehazu,protoze u jednech jsem byla hostem a jini (ne z jednoho mista) mne nesnaseli uz jen proto ze jsem bila (gadzo)a taky si umim predstavit jak je lidem (nekde,ne vsude) v jejich sousedstvi.proto pisu o tom ze za zlo pachane cikany (ti mi pratele si tak rikaji mezi sebou,tak nevim proc by to mela byt najednou urazka,kdyz slovo cikan znamena to same jako arab nebo ind a zkus rici ve spanelsku negr(o)-je to normalni jako u nas se rekne cernoch)mohou predci ve vladach i v lidu.Nerespektovali je,tudiz -dnes oni neznaji respekt.
Ale nechodme do extremu jen za to ze nekdo napise,co si mysli o druhych,kdyz to napise slusne,ja se nezastavam dnesnich cikanu,ja se zastavam jejich naroda v celku.Nemohu prece nevidet to,ze byv. sousedce zmlatili syna tak ze skoncil ve spitale jen za to ze jim odmitl dat cigaretu,nemohu nevidet sikanu,kdyz je (budiz)Romu vic ve tride atd. Vybydlene domy - ale nemohu zas nevidet to,ze na Slovensku zili v tabore v papirovych krabicich,uprostred meli ohniste a svobodu a tu jim bili vzali a narvali je do panelaku-aby nedelali ostudu-jen proto jim vzali svobodu.A svoboda-to je to nejcennejsi co clovek muze mit.
papageno, cikán, Cikán, Rom (bb - Mail - WWW) 24.03.2007, 01:13:08
to je přece úplně jedno, oni sami sebe nazývají Cigáni a za urážlivé, nebo nicneříkající zpotvořeninu (podle nálady) považují cikány a Romy, aspoň tak mi to bylo vysvětleno Ondrou Gáborem:) ale jsou zvyklí na cikány, rozumný cigán hodí cikána za hlavu.
Romové zní líp pouze našim uším :) a jejich zastupitelé, občanské organizace, sdružení apod. to ze stejného důvodu používají, pro komunikaci s námi.
(bb - Mail - WWW) 24.03.2007, 01:16:56
a pak, úplně naposled :) znají své tradice a tak, ale ke svým původním zvyklostem se rozhodně vracet nechtějí, v podstatě chtějí žít takovým tím univerzálním evropským způsobem života
a rychle poznají, kde se s nima nemazlí, odkud je vypakují a kde se s nima naopak dělají ciráty
pro zajimavost (Jasmina - Mail - WWW) 24.03.2007, 01:24:59
(znam jen v latinskych jazycich)-gitan,zingero nebo zingaro -je cikan,nikde jsem neslysela Rom nez v Cechach.
Ted mne ale prosim poucte,fakt nevim,jak se na to prislo,-Rom,to jako Riman nebo co?
ano, to "g" je tam důležité, proto cigáni jsou v pořádku (bb - Mail - WWW) 24.03.2007, 01:28:10
a cikáni už paskvil,nebo urážka
kde se vzali Romové..Romi:) nevím, nepátrala jsem
přizpůsobení... Dám ti, papageno, návrh: (Lilly - Mail - WWW) 24.03.2007, 10:59:31
přijdu k vám do bytu, nepozvaná, vezmu si, co budu chtít, budu si tam dělat, co budu chtít (ne, co budeš chtít ty) a když se ozveš, udělám scénu na celý dům, že jsi rasistka.
Ukážu ti svou bolavou nohu a budu požadovat, abys mi dala svou postel, uvařila mi jídlo a dala mi ze svých peněz - protože jsem přeci nemocná... Nebudu se mýt, budu kálet vedle gauče u televize, protože se mi na záchod nebude chtít zvedat. Vrazím facku tvému dítěti a hodím židli na hlavu tého manžela. Z tebe strhnu tvůj svetr, protože se mi bude líbit... A opovaž se něco říkat, stěžovat si! Protože jsi bílá rasistka, neuznáváš moje práva, omezuješ mou svobodu vyznání!!! PROČ BYCH SE PŘIZPŮSOBOVALA JÁ VÁM, ŽE? Protože já Čech, ty Čech. Že ty pracuješ a mě nikde nechtěj? To je vaše vina... Že ty chodíš do práce, tvoje děti do školy, že po práci se ještě učíš cizí jazyk? Abys si zvýšila kvalifikaci, mohla si číst a učit se v další řeči? TO JE TVŮJ PROBLÉM, NEOMEZUJ MOU SVOBODU! No, tak jen si to promítni... Podívej, sama znám hodně Čechů, kteří mají snědou pleť, jsou to cikáni - a to neberu vůbec jako nějaký patný název,bílej taky není urážka - a jsou to prima slušní lidé. Zapadli a naopak dělají tu správnou službu pro svou rasu. Ale zloděje, nemakačenky, špinavce, lenochy - nemám ráda, ať jsou třeba i zelení nebo fialoví. Bohužel - u Romů, Cikánů, Cigánů - říkej si tomu jak chceš - je ta podstatně většina bohužel v té horší skupině... Tak, a teď zase můžeš dál jen slepě nadávat... Mj. já Kudlanku nedělám, takže je od tebe asi nekorektní, že pomlouváš časopis, když máš něco proti mě. Nebo jsi tím chtěla říct, že názor, který není stejný jako tvůj, tu nemá co dělat? Že "mám držet hubu"?
(papagena - Mail - WWW) 24.03.2007, 11:57:32
Nechala jsem se unést emocemi. Jednoznačný rasismus který na Kudlance občas zaznívá a to že se nikdo nepobouří, to mě prostě vytáčí. Paušalizovat se nikdy nevyplácí, a paušálně odsuzovat je prostě strašná chyba. Znamená to šíření nepřátelství, ustavičný přilejvání oleje do ohně. Hele, většinou si tady tak přizvukujete, to je fakt, sešli jste se tu lidi podobného smýšlení a je to poznat ve všech diskuzích. Nechcete slyšet jiný názor - a pozor, teď nemluvím o sobě a o téhle diskuzi, to je jen jedna z mnoha. Vy si sem chodíte potvrzovat, že máte pravdu. Takhle se člověk ale nehne ani o píďu, že pane Kaplane. Zdravím a loučím se.
papageno, (kim - Mail - WWW) 24.03.2007, 12:19:44
absolutní souhlas s posledním příspěvkem, podepisuju do puntíku!!!
(bb - Mail - WWW) 24.03.2007, 13:44:26
argumenty žádné, jen mírně obroušené náznaky jasného odsouzení - trochu mi to připomíná ekologické aktivity popíjecící colu z petlahví
Pokud jde o můj vztah k lidem s jinou barvou pleti, tak ten není celkem žádný, pro mě má význam jejich způsob života, jak se dotýká mého, když jsme v souladu, tak barvu kůže nevnímám. To, že s cikány (jo, tím myslím ten póvl, co dělá bordel a nevydělá si ani na chleba) jsou problémy, je prostě skutečnost. Že nevidím důvod, proč by měli být při řešení těchto problémů zvýhodněni, není rasismus, zatím mě žádný proromský aktivista nepřesvědčil o opaku. Pokud jako handicap vnímají oni sami svou barvu pleti, jsou to většinou slušní lidé, kteří se skutečně stali nebo stávají obětmi nějakých rasisticky motivovaných útoků. Samozřejmě mají plné právo na ochranu atd. Jenže tak jako nevymizí ze společnosti zloději, podvodníci a vrazi, nevymizí ani zakomplexovaní jedinci, kteří si svoje ego vybíjejí na lidech něčím odišných. Na bandu cikánských pobudů by si holá lebka netroufla, na slušnou dívku ano. Často ale mávají cikáni, pro útlocitné Romové, rasismem jako praporem jen proto, aby získali nějaké výhody. Vzpomeňme si na zástupy rasisticky utlačovaných, co zamířily do Anglie za azylem, že. Nebyli mezi nimi rodiny, jejichž děti tady chodí do školy, učí se řemeslu nebo studují, rodiče pracují, starají se o prarodiče. Odcházeli ti druzí, za domnělými výhodami, a neštítili se vymýšlet si pronásledování a útisk, jen aby zdarma něco získali tam.
(bb - Mail - WWW) 24.03.2007, 13:49:31
Pan Horvát a jeho rodina neodešli, zůstali a vybudovali z ničeho firmu, která dává vydělat i jiným. Doporučuji ten článek přečíst - odkaz jsem dala už někde nahoře, ale musím ještě aspoň ocitovat:
Podpoře romské komunity v Lysé nad Labem zasvětil Milan Horvát nemalou část své energie i peněz. O romské problematice hovoří otevřeně a věcně. Podle něj je potřeba komunitu především vzdělávat, zároveň ale udržovat tradiční hodnoty romské kultury. „Zapomínáme jazyk, zapomínáme řemesla. Moje třetí jméno je například Kotlár. Ale kolik šikovných kotlářů mezi námi dnes najdete? Romové se rychle naučili to špatné, zato to dobré je pryč. Přitom máme skvělou hudbu, skvělou kuchyni. To je potřeba udržet při životě,“ míní Horvát. S diskriminací se prý v byznysu nesetkává. „Zákazníky zajímá to, zda odvedete dobrou práci. Pokud ano, respektují vás,“ říká podnikatel. Když tohle čtu, slyším, vidím, vůbec mě nenapadá "hele, cikán".
bb, absolutní souhlas (Lilly - Mail - WWW) 24.03.2007, 14:14:14
jenže - jak vidíš, jsme označeni za rasisty :-). Nenapsala jsem ani jednou, že bych něco měla proti jejich rase, proti jejich barvě pleti. Je mi jedno, jakou barvu měl zloděj, který mi vykradl auto. Jenže - nemyslím, že ze sta necikánů bude osmdesát zlodějů...
Nehledě na to, že my jsme Romům žádnou vlast nevzali, co moje paměť sahá, tak mají výhody, o jakých se neromům ani nesní v nejdivočejších snech. Neustále se vyčleňují nové a nové dotace... Proč nemají na totéž nárok i jiní? Zdůvodni mi někdo, proč má tedy být bílej chudák na tom hůř? To je za trest, že je bílej? Panebože, vždyť tu s námi už žije tolik různých ras, národností atd. - proč nejsou problémy s nimi? OK, jsem tedy podle papageny a kim rasistka, když se musím stydět při procházce Prahou za ty různé cedule, které varují před zloději...
ale přesně o tom to je! (alenaT - Mail - WWW) 24.03.2007, 14:18:04
Musí především chtít oni sami....nelze je k něčemu takovému přinutit.
(bb - Mail - WWW) 24.03.2007, 14:22:31
no, pozitivní diskriminace - ještě zbývají kvóty na SŠ, VŠ, pak už je jen krůček ke kvótám ve firmách, jako je tomu už nyní s lidmi se ZPS - každý, kdo zaměstnává určitý počet lidí, musí zaměstnávat určitý počet postižených...ať pro ně práci má nebo nemá, jinak platí pokutu
totéž můžou zavést pro Romy, to bude veselé dilema - zaměstnat Romy a zvýšit pojistky proti krádeži a vyčlenit rezervy pro brigádníky, kteří zaskočí, když se cikán opije a nepřijde do práce, nebo nezaměstnat Romy a platit pokutu
(bb - Mail - WWW) 24.03.2007, 14:25:29
AlenoT, souhlasím. Ale ať nenutí oni nás jim to nenucené chování platit, řešit následky. Ať si žijou po svém a za své a nijak neobtěžují. Jenže to oni nechtějí, chtějí nepracovat, nestarat se, tančit v létě pod okny činžáků (nafotila jsem si je z kanceláře:), ale pak si dojít pro dávky, přídavky, dotace, stravenky atd.
ale vždyť ten pan Horvát (alenaT - Mail - WWW) 24.03.2007, 14:38:15
- to jméno v maďarštině znamená "Chorvat" - říká to, co většina ostatních lidí tady. Kdo jim jako má ty Kotláře a další řemeslníky vychovávat? A kdo je to má naučit, když ne oni sami.
Ale musí chtít a něco pro to udělat a ne jen natahovat ruku ( v lepším případě) - dokud se budou chovat jako verbež, bude se tak s nima zacházet, je mi líto....neviděla jsem, že by si lidi drželi tašky, když nastoupí do metra černoch nebo asiat - ale, když tak naučiníte, nastoupí-li do metra romská dáma s šátrem přes ruku, nebo skupinka romů jako takových, jste blázen, který si - podle nich o okradení říká. T taky se mu ho ve většině případů dostane.
Milá Jasmíno (alenaT - Mail - WWW) 24.03.2007, 14:42:58
kdyby mi někdo dal zadarmo byt v paneláku, políbím jim obě ruce a budu ten byteček leštit a opravovat a vylepšovat - jen abych o něj proboha nepřišla....protože když já! třikrát nezaplatím nájem tak se mi to přihodí.A určitě to nebude kvůli rasismu.
no.... (Jasmina - Mail - WWW) 24.03.2007, 19:32:03
AlenoT,nejsi cigan(diky bb,ja myslila ze cigan znamena v ciganstine -cikan a ne ze je to urazka),no ja taky nejsem ale v panelaku jsem jako dite dost let zila.
Prestehovani se ze stareho,historickeho domu s klendbou,starozitnym nabytkem a vsemy zakoutimy a vyklenky,co jen muze historicky dum nabidnout-do panelakoveho bytu na sidliste.A ma detska duse fantazie trpela. Predstav si cigana,ktery vubec nepotrebuje dum jako klicku-presne tak-klicku,protoze cigan spi pod hvezdnym nebem,u praskajiciho ohne,rano se vzbudi z vopice a uciti vuni peceneho masa a kolem pobihaji bose spinave deti a hraji si v blate.-Nikdo je necepuje aby se proboha neumazaly pritom si vzpomente na vase bile deti jak do urciteho veku je pritahovaly kaluze a blato,kolik vam roztrhali kalhot a uspinily puncochaci,kolik okopaly boticek-nez jste je konecne vycepovaly-aby si hraly "slusne" Samozrejmne ze ja je taky cepovala,vzdyt nekupujeme kvalitni boty aby na druhy den v nich deti se rachaly v louzi atd.Co jsme to v tech detech vlastne utlumili? Vim co mi odpovite-udelali jsme z nasich deti civilizovane obcany. Nebo jsme v nich utlumili prirozenost.Abychom nekteri z celku,a to opravdu jen nekteri pak tu svou prirozenost zase zpatky hledali studovanim veskerych filozofii,okultismu atd. Ale vy mne asi stejne nepochopite,co chci rici,,takze predem upozornuji,kdyby nahodou nekdo mi chtel predkladat dukazy,jak se mylim ev; ze jsem retardovana,-usetrete svou energii,protoze ja uz vim ze zijeme spatne.Takove dukazy jake dav vyzaduje na "odlisnych" vam stejne nikdo neda,ale kdo ma srdce jinak naladene-tomu staci dve slova a uz pozna co chci vyjadrit.
a tak jo (alenaT - Mail - WWW) 24.03.2007, 20:33:30
tak ať si žijouu ohně a maj nad sebou hvězdný nebe a kolem běhaj nahý a bosí děti.....to nestojí nikoho ani korunu - jestli chtěj tohle, tak proč sakra né - ale na co pak chtěj prachy od sociálky??? A byty a tak. No já na sídlišti vyrostla, pak jsem třicet let (jako dospělá) bydlela ve starým baráku - a trpěla jsem pouze lítáním do třetího patra (bylo tam 4 a půl metru od podlahy ke stropu) a mytí velkých oken tamtéž. Moje přirozenost je ležet v posteli a číst detektivky - ale nějak mě to neuživilo a tak chca nechca musím celý život pracovat. Ranní vstávání velmi ničí mou citlivou duši, ale co naplat, nikde se nedělá od půl jedenáctý do tří. Jo i moje děti byly pořád jak čuňata a oblečení na nich jen hořelo....no hrát si slušně jsem je nikdy nedonutila, tak jsem si holt koupila na půjčku automatickou pračku Romatic.Je-li přirozeností těchto dětí přírody chlastat a krást - budiž jim to přáno. Ale ať nechlastaj za moje prachy a neokrádají mně.Budou muset prostě jít jinam, kde jim toto bude umožněno - což v Evropě asi nikde nelze.Nicméně byli to oni, kdo přišli sem....takže je na nich, aby se přizpůsobili místním podmínkám.A jestliže oni omítají své děti vychovávat (tedy cepovat) a vzdělávat - je to jejich právo, ale proč jsou pak překvapený, že ty děti nemají žádnou kvalifikaci a nemohou dělat nic jiného než těžkou a nekvalifikovanou práci? Tak omezený přece být nemůžou...nebo jo? Nic není zadarmo, nikde, vždycky máš možnost volby. A jestliže oni si vybrali "svobodný život" ať zároveň s ním s hrdostí přijmou i to, co k němu náleží - tedy odpor a odmítání stran většinové populace. Je to totiž pouze druhá strana mince,kterou si vybrali. A pak opravdu nechápu, na co si vlastně stěžují? Vraždí je snad někdo? Koná snad na nich násilí? Ne lidi se od nich pouze distancují - a dobře vědí proč. Toho násilí se totiž většinou dopouštějí právě příslušníci tohoto svobodného a nespoutaného národa.
no prave Aleno (Jasmina - Mail - WWW) 24.03.2007, 22:19:12
Za tento problem se ovsem obrat na nasi vladu-ne na cigany.kdopak jim ty penize asi dava?
Predstav si ze ja se dostanu k moci a dojdu k tomu,ze lidi s pravyma zrzavyma vlasama je na svete vlastne moc malo a ze jsou diskriminovani,protoze se dost lidem fyzicky nelibej.Zacnu je verejne litovat,prida se ke mne par nadsencu,zalozime ministerstvo komunity zrzounu a stat nas bude dotovat,my budem cpat prachy a zvyhodnovat kazdeho,kdo je zrzavy.Tak co z takovych lidi za generaci vyroste?-to samy co z ciganu. Chyba neni v nich,v nich se pouze odrazi vysledek blbosti nasich vlad.
dodatek (Jasmina - Mail - WWW) 24.03.2007, 22:22:24
co za generaci?
Stacilo par mesicu Hitlerovi,kterej zacal vyvysovat blondaky s modryma ocima,jak ti se pak nahle chovali-na ne nemel nikdy snad ani jeden cigan,ikdyby to byl nejvyhlasenejsi kriminalnik.
o čem to mluvíš... (alenaT - Mail - WWW) 24.03.2007, 22:55:21
já mluvím o přesně opačném problému...nejsme to my, kdo se vyvyšuje a má větší oráva a podmínky...jsou to právě oni - jo, kočičko - a kdepak ta vláda ty prachy asi bere? A komu? Já nechci být nadřazená - já na tom chci být stejně jako ostatní - a oni jako já - aby nedošlo k nedorozumění zase!!! Já nechci, aby byli všichni blonďáci a odborníci na počítače - já chci, aby každej, ať vypadá jak vypadá,měl stejná práva a také POVINNOSTI!!! Toto slovo romština vůbec nezná (patrně), aby sice moje svoboda končila u prahu mýho souseda, ale taky , aby tomu bylo i naopak.Aby si každý mohl vybrat svou cestu, ale nevinil druhé, když se mu na ní nedaří. Aby nikoho ani nenapadlo vyžadovat pro sebe nějaká privilegia - ale aby se mu dostalo pochopení a pomoci, stalo-li by se mu něco zlého.
Ale aby přidal pomocnou ruku i on, bude-li to situace vyžadovat a neptal se, co za to. Pokud mě míníš obviniti z rasizmu - tak věz milá kočičko, že díky své jugoslávskébabičce jsem byla celej život černovlasá a tmavooká. (Teď jsem již zešedivěla). I můj syn vypadá jako cikán, ale protože pracuje, vzdělává se a pracuje na sobě, nemá problémy - a taky nikdy neměl.Nikoho ani nenapadne. aby ho diskriminoval.Takže v barvě pleti to zcela určitě není. Neboť všichni lidé jsou stejní - jak říká i tvůj indiánský guru. A má se jim i dostat stejných práv i povinností. Do osobního osudu můžeš těžko mluvit.Jinak na cikány jsem se neobracela, obracela jsem se na tebe. Neboť jestli je tu někdo skutečný rasista - jsi to ty. To ty vyvyšuješ jednu rasu nad druhou..jo a mimochodem, doplň si vzdělání - cikáni jsou stejné rasy jako my - indoevropské - Idie byla totiž původním domovem jak Slovanů, tak i cikánů. Já rozlišuju pouze slušný lidi a grázly - to nemá s nějakejma rasama a barvou nic společného.
oups..... (Jasmina - Mail - WWW) 24.03.2007, 23:32:02
no comment....na tehle urovni se bavit nebudu-a nejsem pro Tebe kocicka.
To jsem netusila, (Ariana - Mail - WWW) 25.03.2007, 14:53:17
ze se tu rozpouta takova diskuse a jeste skonci u cikanu. Jsem momentalne v zahranici, proto pisu bez diakritiky,ted ve volne chvili jsem si prelitla prispevky a jsem z toho docela rozpacita. Chtela jsem se s vami podelit o urcitou zivotni filosofii ci jak to nazvat. Me osobne fascinuje, jak podobne si jsou indianska moudrost a tibetsky budhismus, ostatne i mandaly maji dost podobne. A osobne se stydim za to, co Evropane po objeveni Ameriky s indianskou kulturou a indianu udelali. Chci tedy podekovat, kdo to takhle pochopili.
Konečně mohu reagovat na některé příspěvky (Ariana - Mail - WWW) 26.03.2007, 09:59:31
už jsem zase zpátky.
Evo, díky za doplnění a přesné označení termínu "internátní škola", kde byl Pablův tatínek násilně z "divocha" násilně civilizován, jak bylo tehdy zvykem. Bílí nemohli nechat indiány žít jejich přirozeným a tradičním způsobem, pro bílé je v prvé řadě důležité naučit se číst, psát a počítat. Na rozdíl od původních indiánů, pro které bylo v prvé řadě důležité žít v souladu s přírodou a respektovat přírodní zákony.
Toulavej, (Ariana - Mail - WWW) 26.03.2007, 10:08:24
srovnávat indiány s cikány je jako srovnávat hrušky s jabkama. Indiáni byli v Americe doma, to bílí jim sebrali jejich zemi a násilně je civilizovali. Bílí jim přivezli alkohol. Indiánům chyběl určitý enzym, který alkohol štěpí. Bílí to brzy zjistili a zneužívali alkohol tím, že ho indiánům vnucovali, jako prostředek k dosažení svých potřeb. To, že dnes se většina přeživších indiánů poflakuje po rezervacíh, opíjí se a čeká na zásoby od americké vlády je jen důsledek násilné cilizace. Indiání by si bez bělochů bezpochyby žili stejným způsobem života bez technického pokroku (který by jim určitě nechyběl, protože by ho neznali), jako žili před staletími. S respektem a úctou k Matce zemi, k přírodním zákonům. Nikdy by nezabíjeli zvířata pro potěšení, vždy jen kvůli obživě. Ostatně když nějaké zvíře zabili, tak mu poděkovali, že jim dodá obživu. Nikdy by neměli potřebu hromadit majetek. Díky kmenovému uspořádání se vždy postarali o ty kterým něco chybělo, slabé, bezmocné.
Přidávám ještě deset indiánských přikázání (Ariana - Mail - WWW) 26.03.2007, 10:15:09
a ponechávám je v anglickém originále, protože si myslím, že tak lépe vyznějí.
1. Treat the Earth and all that dwell thereon with respect. 2. Remain close to the Great Spirit. 3. Show great respect for your fellow beings. 4. Work together for the benefit of all Mankind. 5. Give assistance and kindness wherever needed. 6. Do what you know to be right. 7. Look after the well-being of mind and body. 8. Dedicate a share of your efforts to the greater good. 9. Be truthful and honest at all times. 10. Take full responsibility for your actions. Koho by zajímala literatura k indiánské tematice a spiritualitě, může mi napsat na mail. Ráda odpovím.
Lidi, a není to nějak už dost dlouho, (Lilly - Mail - WWW) 26.03.2007, 11:29:55
o těch dob, co přišli do Ameriky bílí?
Že jako dodnes se chudinkové Indiáni nedokázali z té ošklivé alkoholové závislosti vyhrabat, naopak si přibrali ještě drogovou... Ať napíše něco Alena Kennedy!!! Alenko, jak je to u vás, přeci ty mezi Indiány žiješ - napiš nám, jací jsou..- a jestli by ještě chtěli ten krásnej původní život... a proč se jen flákají a nic nedělají? když ostatní musej dělat...
Lilly, (Ariana - Mail - WWW) 26.03.2007, 12:32:26
pět století není zas tak dlouhá doba a přivandrovalí běloši Indiány prakticky zlikvidovali. O téhle genocidě se na rozdíl od holocaustu nemluví, neb to není populární. Osobně považuji za zázrak, že ještě dnes se najde někdo, kdo se hlásí ke svým kořenům a snaží se žít podle tradic včetně takových rituálů jako je Tanec slunce. Možná by bylo dobré si o tom nejdřív něco přečíst, než hned všechny házet do jednoho pytle a odsuzovat ...
(Ariana - Mail - WWW) 26.03.2007, 12:38:42
K té drogové a alkoholové závislosti se většinou utíkají lidé, kteří nemají svou identitu. A Indiánům jejich identitu silně narušili, ne-li přímo vzali právě běloši. Indiáni na rozdíl od nás neměli potřebu pracovat kvůli vydělávání peněz a hromadění statků. Než jim běloši vybili stáda bizonů, jejich přirozený zdroj potravy, tak nebyli na nikom závislí, kromě přírody a jejích rozmarů.
Ariano, nezlob se, ale ty mluvíš stále o "národu", (Lilly - Mail - WWW) 26.03.2007, 13:43:49
ale mluv o lidech... Ty taky jsi členem národa - ale přeci bys nechtěla žít tak, jako před pěti sty léty... Nebo jo? V nějaké hliněné seknici, chodit na wc pod hrušku, spát se slepicema, kozou, v koutě prase, pokud byste byli bohatší...
Dost pochybuju... :-)))))
tak abych pravdu rekla (Jasmina - Mail - WWW) 26.03.2007, 14:23:35
jedine,za co jsem civilizaci vdecna-je dnes vysoka uroven technologie dentistu.Jinak se nase civilizace spise na nas negativne podepsala.
A zit jak pred 500 lety?-Jako indiani?-rada!Ne jako evropane ale jako indiani jo.
(bb - Mail - WWW) 26.03.2007, 15:02:36
kdybys nic jiného nepoznala, tak jistě ráda, ale ty píšeš, že to platí i teď, když žiješ jinak.
Život Indiánů byl ale hodně drsný, divošský, přičemž pro ženy té divočiny moc nezbývalo, jakmile začaly rodit děti. A bez zubů? dostávala bys předžvýkané zbytky z jídla od ostatních členů rodiny. Také bys možná neměla svoji rodinu, žena s nekvalitním chrupem byla méněcenná, dobré zuby byly potřeba, jako nástroj, zbraň, k překousnutí pupeční šňůry, když rodily stranou od ostatních. Jsi si jista, že nemáš o životě Indiánů před 500 lety trošku zkreslené, zromantizované představy? Mně by můj současný život scházel, přírodu, noční hvězdné nebe, bosé nohy v trávě i píseň řeky si užiju u nás na venkově:)a ráda pak zasednu ke kafíčku a knize, nebo internetu.
Arianino hezké počtení mne přivedlo k zamyšlení. (bb - Mail - WWW) 26.03.2007, 15:19:11
Čím to, že se my Češi tolik zajímáme o všelijaké duchovní směry, starodávné kultury, citujeme si jejich moudra, čteme knihy, chodíme na přednášky, meditace a já nevím co ještě. Přitom máme svou historii, kulturu, kořeny, folklor, moudra i taje.
Jsme otevřeni všemu, co Čech to budhista, co žena to čarodějnice,která tančí s vlky nebo souzní duševně s Indiány, Vikingové a Kelti a Toltékové a do toho Halloween, Valentýn a Irský Patrik. Naše tradice a duch předků nám ale uniká. Je to skutečně jen otevřenost všemu ?
(bb - Mail - WWW) 26.03.2007, 15:21:14
a stonásobně víc to platí o lidech z města. Je znát, že i pár desítek kilometrů blíž k vodě, lesu,trávě, má význam.
jestli jsem to byl já, kdo duchovno vrátil přízemně na zem (toulavej - Mail - WWW) 26.03.2007, 15:31:58
a způsobil další směrování diskuze pod článkem, tak to nebylo mým úmyslel.
Jestli mají duchovní hodnoty člověka směřovat k jeho lepšímu já, ať už vyznává jakékoliv náboženství či víru, nelze proti tomu nic namítat i kdyby měl člověk odlišné vidění světa. Já viděl Pabla Russela v tv a byl mně moc sympatickej. Nemám proti indiánům vůbec nic, dokonce mám 2 přátele Navahy, jak se to tu možná někdy objeví. Mám rád jejich hudbu, líbí se mně jejich kachinas. Jenom jejich současný stav jak žijí a odkaz jejich předků je dost rozdílný. Rád bych se dozvěděl o tom, jak přišli ke svým bělošským jménům, jestli o tom něco víš, Ariano. Mám o tom jenom letmé informace a docela by mě to zajímalo. Ty internátní školy se mně nezdají, že bylo něco špatně. Byl to podle mě jediný způsob, jak je naučit číst psát a počítat nejen anglicky, ale i jejich jazyk, protože jim na tom nezáleželo, ale bez vzdělání by se v dnešním světě prostě neobešli. Bylo to pro jejich prospěch. Přežijí jenom ti, co se dokáží přizpůsobit změněné době.
bb (Ariana - Mail - WWW) 26.03.2007, 15:34:52
Mně by taky současná životní úroveň scházela, taky si už neumím život bez netu představit. Ale myslím si, že si z těch jiných kultur můžeme vzít inspiraci pro duchovno, které se v naší silně materialisticky zaměřené společnosti vytrácí. Já ten zájem o esoteriku a duchovno vítám. Máš asi pravdu, že přitom možná přehlížíme naše tradice. Doufám však, že se časem východní i západní spiritualita spojí a snad tak ovlivní bezuzdné drancování přírody, které konzumní společnost považuje za normální. Myslím si, že jsme to spíš my, kdo nemyslí na budoucnost. Po nás potopa. Ale jestli se svět má změnit, musí začít každý sám u sebe. A pak možná ani nezáleží na tom, která kultura, filozofie či náboženství ho osloví. Výsledek by měl být stejný: směřovat k duchovnosti, větší skromnosti a respektu vůči přírodě a životnímu prostředí. Budeš-li mít chuť, napiš mi na mail, budu ráda.
Toulavej, (Ariana - Mail - WWW) 26.03.2007, 15:41:21
Jsem ráda, že to vidíme dost podobně, jak vyznívá z Tvého posledního příspěvku. Docela Ti závidím, že máš dva navažské přátele. Jak Indiáni přišli k bělošským jménům, nevím. Nebyla to práce misionářů? Nebo vládních úředníků? Co se týká těch internátních škol, tak asi záleželo na tom, jaká škola to byla. Podívám se doma na titul jedné knihy, výpověď indiána, který měl bohužel s touto školou dost špatnou zkušenost. Večer to sem ještě dopíšu.
Ariano (Eva - Mail - WWW) 26.03.2007, 16:49:16
vidím to podobně jako ty (ten Tibet, indiány...) a jsem ráda, že je víc a víc lidí, pro které není důležité jestli jsou *in*, ale spíš duchovní stránka, ohleduplnost k přírodě ... (člověk musí být samozřejmě obezřetný, protože i duchovno se dá zneužít různými *mistry*..)
To doplnění jsem tam dala pro to, aby si někdo nemyslel, že Pablovi prarodiče svého syna odložili, jinak výchova tam asi byla dost drsná (výprasky apod..) A k těm našim tradicím, jedna z věcí, které Pablo na cestě bizona doporučuje, je najít svoje kořeny, tzn. poznat historii a tradice svojí rodiny, svojí země... to abych k večeři udělala škubánky :-)
princip internátní školy a její provozování jsou dva různé pojmy . . . (toulavej - Mail - WWW) 26.03.2007, 16:49:16
Na indiány, hispánce - imigranty ap. se bílí dívali a pořád částečně dívají skrz prsty podle jejich odlišného chování, bordelu všude, alkoholismu ap., takže taky podle toho se k nim tak tehdy chovali v těch školách. Podle měřítek bílých - zvláště puritánů, kteří ovládají způsob myšlení americké společnosti, oprávněně. Dnes je to dobře vidět, jaký mají přístup amíci k mexickým imigrantům třeba na hranicích. Je to pro ně obtížný hmyz, který tolerují, protože je potřebují na hrubé práce. Na druhou stranu jsem jen nakouk do Mexika a jejich způsob života fakt nemusím.
Nové školní areály a jejich vybavenost v rezervacích by si přála mít každá naše škola. Bílí vymysleli indiánům písmo a bílí sepisovali pro ně jejich historii, zvyky, tradice, takže nejen ničili, ale i pomáhali. S těma bělošskýma jménama to bylo na začátku 20. století, když se dělala evidence, sčítání obyvatel a psát indiánská jména se nehodilo - nešlo, tak jim je buď dávali úředníci, nebo si museli vybrat indiáni, nevím přesně, jak to bylo. Dobrá kniha o Apačském náčelníkovi Cochise-ovi je Zlomený šíp od Elliota Arnolda tuším.
Evo, kde bydlíš ? Stihnu to ještě k Tobě z Plzně na večeři ? (toulavej - Mail - WWW) 26.03.2007, 17:01:12
Já vím, žes mě nepozvala, ale škubánky jsou moje zamilované jídlo, číslo 1 - tedy ty opečené :-)
Tak kdyby něco zbylo a chtělas to vyhodit, beru . . .
nevim zda jim nezalezelo (Jasmina - Mail - WWW) 26.03.2007, 17:27:28
na jejich jazyku,mnohe kmeny pouzivaly uzlove pismo a pak take se historie predavala z generace na generaci ustne,jakoz i tradice.Inkove,aztekove meli pismo.Prirodni clovek neznamena primitiv bez znalosti,oni maji zas takove znalosti o prirode a jinych dimenzi-o kterych se nam ani nesni,a nejen znalosti ale i dovednosti,nu,ted kdyby se neco podelalo v nasem systemu a v nasich zrujnovanych zemi-kolik nas civilizovanych a nadprumerne inteligentnich prezije?
BB,i dnes bych klidne sla o 500let zpet a tam,ackoliv uznavam ze ma zubarka by mi chybela a nerikej mi prosim,ze pupecni snuru prekousavali zubama-leda v nejake extremni situaci,kdy po ruce nebyl nuz. Jo,kdyz si vzpomeneme na zlate ozdoby divochu zijici v lese,musime uznat ze umeli zachazet s kovy,tudiz nezili jako neandertalci.Mne to pripada jako by si mnozi myslili,ze drive prirodni kmeny sotva prezivali v bide,bolestech a jeden pro druheho nemel cenu,ci snad neznali ani lasku-jen pudy.Pritom archeologove odkryvaji tolik zaslych kultur,nad jejich umem a dovednosti zustava rozum stat. Nezapomente,ze mnohe civilizacni choroby neexistovaly akorat mame dukazy ze pokazene zuby existovaly uz davno ale to asi malo vite-ze taktez existovali vynikajici dentisti,podle prastarych ale vyborne zpravenych nalezenych zubu. Proc cesi se zajimaji o jine kultury a nabozensvi a filozofie? Drive nebyla takova moznost migrace a informaci,cirkve zklamaly,to si lidstvo postupem casu uvedomovalo,pak prisla era o tom ze Buh,duchovno je blbost,mnozi vsak pocitovali takovou duchovni prazdnotu,ze jim dobre nebylo. Duse se zanedbavala a stale zanedbava,mnozi nejdou k psychousum z duvodu,ze nepripousti ze by vubec byla nejaka duse a ze by mohla byt nemocna a dokonce ze jsou nekteri co mohou vylecit,coz duveru brzdi sarlatani. Na zazraky se neveri,ja take ne jen zase tvrdim ze veci mozne jsou a kazdy zazrak se da nejakym zpusobem vysvetlit,channeling prijimam ze je vec celkem bezna,tudiz verim ze jsou lide schopni predvidat atd. Paradoxne dnesni technologie mi pomohla lepe pochopit bibli,Boha,andely atd. Nerikam,-tento svet ma byt,je to soucast evoluce,jen to nesmime tak moc "zrat" ze tato perioda je jedna z nejlepsich,to bychom nemeli tolik depresivnich lidi s veskerymy dusledky.nesmime si myslet ze driv to musilo byt strasne a dnes je to dobre.Tim davame ostre hranice a omezujeme se tim.
každá doba má svá plus a mínus (toulavej - Mail - WWW) 26.03.2007, 18:32:04
Dnešní doba je ROZHODNĚ lepší než ty minulé, protože nám dává větší základní hmotné zabezpečení - nemáme hlad, větší možnosti, větší výběr z větší nabídky čehokoliv a záleží jenom na nás, jak dané možnosti a příležitosti využijeme. Pokud žijeme ve svobodné společnosti - té západní. Já věřím, že se ubírá vývoj k lepšímu i když to trvá někdy dost dlouho na délku lidského života. Ale to už je vlastnost lidí, pomalý vývoj myšlení.
Toulavej, (Ariana - Mail - WWW) 26.03.2007, 19:07:47
s tím mohu jedině souhlasit. Taky doufám ve vývoj k lepšímu... Díky za tip na knihu, tu ještě neznám. Nakoukla jsem teď do knidhy Chromý Jelena od Johna (Fire) Chromého jelena a Richarda Erdoese, který vyprávění siouxského medicinmana sepsal.
Píše tam k těm jménům - cituji: ...Můj otec se jmenoval Chce, aby měli dost. Jméno Silas mu dali misionáři. Běloši ho znali pod jménem Silas Fire. Jsou uspořádali sčítání a všichni museli do Rosebudu, aby je zapsali do vské knihy. Vrchní správce otci řekl: "Podepiš se tady". Jenomže můj otec jméno napsat neuměl. Ťekl tedy tomu bílému muži, jak je to indiánsky. Správce na to, že je to moc dlouhý a složitý. Táta mu řekl: "Dobře, dej mi kratší jméno." Vtom začal jeden ze stanů hořet a nastal kolem toho velký frmol. Lidé volali:"Fire! - Hoří!" Správce to zaslechl a řekl:"To je ono. Budeš Silas Fire, to je hezká a krátký." Takže takhle asi přicházeli Indiáni k bělošským jménům.
(Ariana - Mail - WWW) 26.03.2007, 19:14:39
Omlouvám se za ty překlepy, kočka se mi prošla po klávesnici a já jsem to po sobě pořádně nepřečetla.
Ještě k těm internátním školám. Chromý jelen píše: "Pro někoho, kdo není Indián, je těžké pochopit, jaký je bílá internátní škola pro indiánské dítě šok. Kolem indiánských dětí jsou doma příbuzní jako teplá přikrývka, nejsou nikdy samy. A teď je najednou přesadí z vyhřátého lůna do podivného chladného místa. Teď už jsou školy o něco lepší, než bývaly za mého mládí. Učitelé dětem rozumějí o něco líp, víc užívají psychologii a méně rákosku. Přesto i v těchto pěkných nových budovách páchají indiánské děti sebevraždy, jelikož se mizi tím vším hlukem a shonem cítí osaměle. Školy zanechávají jizvu. Vstupujeme do nich zmatení a dezorientovaní a právě takoví je opouštíme. Než tam začneme chodit, alespoň víme, že jsme Indiáni. Vylezeme ale napůl rudí a napůl bílí, a nevíme, kdo jsme."
Koho zajímá indiánská tematika, (Ariana - Mail - WWW) 26.03.2007, 20:44:47
doporučuji ještě následující knihy: Kurt Kaltreider: Ten, který loví jeleny (proroctví amerických indiánů), Timothy Freke a Wa'na'nee'che (Dennis Renault): Spiritualita severoamerických indiánů, Ohiyesa: Duše indiána a samozřejmě Ernest Thompson Seton: Poselství rudého muže.
neznate nekdo (Jasmina - Mail - WWW) 26.03.2007, 21:35:16
knihu "Odvedu vas do Sierra Madre"?
uz nevim kdo ji napsal,byla mi pujcena a to je uz dobrych 25 let,co jsem ji cetla.Vypravi o bojovem vudci Apacu Geronimovi. Autor tam rozebira podrobne jeho praktiky,da re rici fakirske a to vse tak verohodne na zakl; fyzickych zakonu-ze diky te knizce jsem poprve uverila magii.))))Ale uz ji nesezenu...tu knizku.
Ariano (Jasmina - Mail - WWW) 26.03.2007, 21:52:40
diky za tipy.
Film "Tanec s vlky" verohodne ukazal nesmyslnou logiku a zaslepenost nasi bile rasy. Videla jsem ho jednou a vice uz nechci,-moc smutne. Film Apocalypto od Mela Gibsona mne zaujal tim pohledem na vysledky civilizace.A to v tom filmu neslo o civilizaci bilych ale slo o mayskou. Mel na tom dlouho pracoval aby vse bylo co nejverohodnejsi,proto spolupracoval vyhradne s indiany. tedy chci rici-kdo ten film videl,videl tez vesnici v lese a atmosferu obycejneho zivota.Ti lide tam chodili skoro nazi-ale nebyli spinavi.Za to kdyz se nucene dostali do mesta a tak,jako vsude ve velkem meste-se tam michal prepych s ukrutnou bidou,spinou a nemocemy,nasilim a fanatismem.Tak tohle v tom svem lese nemeli.Ale to je jeste videt i u nas. Vzdyt kazdy z vas jiste zamiril na docela malicky venkov nekde v horach,-je tam cisto.ja ziju da se rici ve vyznamnem meste Evropy-a jsem nucena chodit mezi odpadky.A neziju na okrajove ctvrti.Jo a kazdy turista,ktery sem prijede je nucen vystoupit na jednom z velkych nadrazi,ktera ac jsou prosklena a moderni,plna vitrin butiku s prekrasnym i drahym zbozim-kazdy turisto dostane slehu pres nos tim smradem ze chcanek,alkoholu a dalsich vykalu bezdomovcu.Ve vsich se ale nikdo nevali ve vykalech a neprosi o almuznu.
Jasmíno, (Ariana - Mail - WWW) 26.03.2007, 22:43:12
dívala jsem se na internet, knihu Odvedu Vás do Sierra Madre napsal Forest Carter a dá se ještě sehnat. Ozvi se mi na mail, dám Ti link (abych tu nedělala neplacenou reklamu). Přiznám se, že na Gibsonův film Apocalypto jsem zatím neměla odvahu vůbec jít. Stačilo mi Umučení Ježíše Krista.
toulavej (Eva - Mail - WWW) 27.03.2007, 08:46:08
Bydlím v Praze tak bys to měl trochu z ruky, škubánky moc neumím, mám recept od babičky (to jsou ty tradice :-)), nejradši mám ty lepivé, ale ty opečené bych taky mohla někdy zkusit. Včera jsem nakonec přišla domů pozdě a měla jsem večeři už uvařenou (kuřecí maso).
Ariano,dik (Jasmina - Mail - WWW) 27.03.2007, 09:03:37
rekla bych ze to umuceni JK bylo podstatne horsi nez Apokalypso.
bb, tleskám ti za tvé tři poslední včerejší příspěvky :) (Míša - Mail - WWW) 27.03.2007, 09:32:41
Napsala jsi to naprosto výstižně a pod každou tvoji větu se podepisuju!
Jasmíno :)) já to taky vzdávám :) (bb - Mail - WWW) 27.03.2007, 12:10:43
Apocalypto jsem viděla, je to hollywoodský doják, který mě vůbec nedojímal,a s mayskou kulturou to nemělo nic společného, až na pár kulis. Neměla jsem v úmyslu ani na to jít, ale byli jsme ve městě na večeři a ještě se nechtělo domů, na procházku zima, tak jsme zalezli do multikina a vybírali mezi Melem Gibsonem a Willem Smithem (teď si nevzpomenu název filmu, říká se mu "americký Kolja"). Rozhodnout měl 15letý syn, vybral si Apocalypto, asi jako by si vybral Gladiátora nebo Troju, ale i ten kluk to bere jako výpravnou barevnou podívanou, fikci, prostě film, který s historií má pramálo společného :)
Rodící Iniánky si k porodu nůž nebraly, protože to byla zbraň a mohly by sobě nebo dítěti nechtěně ublížit, v křečích a bolestech. Nůž a "porodní asistentka" jedině když nastaly komplikace, a to už muselo být hodně zle. Tak jsem to četla. Na pupeční šňůru použily zuby, ostatně tak se to dělá často i dnes, u některých národů. Povídání o tom, jak bys docela ráda žila mezi Indiány před několika staletími jsem brala trošku jako nadsázku :) až jsem si přečetla, že bydlíš ve velkém evropském městě - tím se vše vysvětluje - viz můj komentář ze včerejška Lidi ve městě si neumí vypěstovat ani lžičku medu do čaje, ale docela určitě vědí, že by rádi žili na venkově a pobíhali třpytivou ranní rosou :) (jen poprvé, než by to odnesli zánětem močových cest), tys to dotáhla do dokonalosti svojí představou o životě mezi divochy v 16.století :) Nic ve zlém, je to jen úsměvné. Touhu lidí z města vypadnout blíž k přírodě chápu, ráda ho opouštím a vracím se k nám, ale žít jen na venkově a nevyrazit za humna, to bych taky nechtěla. Jsem ráda v době, ve které jsem:)
knihy (bb - Mail - WWW) 27.03.2007, 12:20:56
Pokud se ti bude líbit Odvedu vás do Sierra Madre, pak ještě víc by tě mohl zajímat Dům z úsvitu, od N.S. Momadaye.
A od Cartera Škola malého stromu.
ok bb (Jasmina - Mail - WWW) 27.03.2007, 14:16:54
nehodlam se s Tebou prit o kvalite filmu,nerikala jsem ze je to dokument o mayske kulture a jinak se mi to libilo,at si jini rikaji ze je to dojak.S lidma zijici ve meste-to mas pravdu,pada ten stres na ne a to v nich vyvolava vetsi touhu po prirode nez ve venkovanovi.
Nicmene na venkove jsem taktez zila (ne jezdila na chalupu)pestovala zeleninu,chovala slepice-od vlastnich kuratek,kraliky,bycka,chodila na sena a vubec vse co patri k zemedelstvi. To ze jsem ted ve velkomeste-to mne proste zaval osud,no tak chapej-nemam strach o preziti v prirode a kdybych se mela narodit mezi divochy do 16. stol. tak bych tam halt zila jako ostatni-nevim co jim chybelo,kdyz je zrovna nikdo neterorizoval,nuz to terorizovani nam muze spadnout na hlavu kdykoliv.Takze se usmivej me naivite,mne to nevadi,ja jen vim ze na venkove byla drina-ale depky-to ne. Moje mama tez zila v panelaku a dnes je na vsi (opravdu na male vsi)nema koupelnu,topi v kamnech na kterych vari,tudiz kazde rano musi vylezt a nastipat drivi,zachod ma suchy za barakem a nemenila by uz.Je rada ze je na vsi,mam to po kom mit tedy ty touhy k navratu k prirode a jednoduchemu zivotu.
(pjopej - Mail - WWW) 16.04.2007, 14:04:00
Děkuju Autoru za nástin přednášky. Které jsem se bohužel nezůčastnil. Byl jsem na saunovém obřadu a byl to nepopsatelný zážitekt. Rád bych se zůčastnil příště. Myslím ,že momentálně v ČR není podobného duchovního učitele, který by dokázal něco tvořit s lidmy rozdílného myšlení a přesvěčení. Jinak saunu dopuručuju i těm nejzabenějším jako jsem třeba Já :-) Přeji hezký den
Díky (marketa - Mail - WWW) 01.07.2008, 00:17:03
moc se mi to líbilo. A i to s jakým porozuměním je to shrnuté. Díky
|
Takto hovoril i Jezis ale cirkve spatne prezentovaly a uplne sprzdnily jeho slovo.I Buddha hovoril o vnitrni svobode.
Proto se v posledni pul stoleti mnoho lidi obratilo od cirkve ovsem dobre udelali.Mistrova slova jsou az dnes k dispozici na internetu ale ne kazdy na ne narazi a vyhleda.Tech slov je tisickrat vic nez v tech 4 evangelii v bibli.A ted tedy prichazi indiani.Vetsina z nich zije v rezervaci v chudobe i v chlastu.Ale to je dusledek bledych tvari a moc mne mrzi,ze jsou i kanadsti cesi,kteri se na ne divaji skrze prsty-pac indiani malo pracuji a berou pri tom podpory a vlada jim pry dava urcite ulevy,no tak ty ulevy bilym nedaji klidneho spanku.
Pritom je to mizerie,co indianum zbylo a podle spravedlnosti by mely blede tvare se uskrovnit a predat uzemi indianum,ktere jim kdysi patrilo,ne jen milodary v podobe socialnich davek.
Proc jsou cernosi v Americe?Protoze indiani radeji umirali nez by otrocili,takze bily clovek (pohrdajic jimi ze na praci nejsou,ze jsou slabosi)sel chytat do Afriky cerne lidi.Pritom naopak-indiani jsou vnitrne silni,kdyz radeji volili smrt nez otroctvi.