[CNW:Counter]
  www.kudl@nk@.cz   

O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé…
 
 
manuál
téma
poradna
tady a tam
úkol pro vás
fauna a flora
próza a poesie
nejen duše
:-)))
zážitky
 
FÓRA KUDLANKY
 
 
Hledej na Kudlance

 
Výstava pro kočku
 
Marihuana, Mariška. Tráva - Hulení...
Trampoty sličné tlustice
Minutka za čtvrt hodinky :-)))
Gruppensex, swingers - aneb kam se ztrácíš, lásko?
Balzám na nervy
Žena v područí alkoholu
Žebříček nepopularity
NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY
Trak a já
Milovali jsme lištičku...
Když soužití sešedne
 
 
 
DOMŮ
 
dopisy do poradny
dopisy do redakce
 
 
 

Kudl@nk@
domovská stránka

Kudl@nk@
do oblíbených

 
 
 
ARCHIV
 
bloguje.cz
 
 
 
 
 
 
 
KUDLANKA.CZ, ISSN 1214-7826
Copyright (c) 2003-2006
Šéfredaktorka:
Mgr. Daniela Umlauf Goldwein
 
PageRank.cz
 
 
DISKUZE - "ZLATÝM PADÁKEM" DO NEJISTOTY
Rubrika: [téma]

 Ze společností Mittal Steel Ostrava a Vysoké pece Ostrava bylo nutno propustit téměř 1500 ze zhruba 10.000 zaměstnanců, protože potřebují zredukovat stavy. Proto nabídly za dobrovolný odchod 12 až 32 měsíčních platů na ruku. Žádost o vysoké odchodné podmiňovala pochopitelně rychlá a dobrovolná výpověď. Jednalo se o velké částky – o statisíce korun, v průměru přes půl milionu na osobu. Při průměrné výši "padáku" 600 000 Kč jde na zdravotní a sociální pojištění 42% částky.
 

     Příští rok ovšem v březnu dostanou zpět za daně 7% zpátky. Tzn. čistého mají "paragáni" zhruba 400 000 Kč. Ale - asi to nebude všude k dobru věci –  celý život chudí, a najednou jim spadne do klína "výhra ve sportce"... Věřím, že hodně z nich o peníze během krátké doby přijde, protože s nimi nebudou umět hospodárně zacházet. Jak lehce se dají peníze rozházet za ptákoviny... Co ale pak....?

daniela@kudlanka.cz

linkuj.cz vybrali.sme.sk



Upozornění: Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky nevhodné, vulgární a obsahující neplacenou reklamu

Komentáře

Mám pocit, (Laco - Mail - WWW) 07.08.2006, 09:39:22
že z odchodného ( správně je odstupného) se neplatí ani sociální či zdravotní pojistné, podléhá pouze dani ( záloze na daň) z příjmu fyzických osob...

Je to tak, viz §5 Zákona č. 589/1992 Sb. - Vyměřovací základ. (bb - Mail - WWW) 07.08.2006, 09:48:24
Jinak i pojem "odchodné" se používá. Odstupné obvykle znamená plnění třeba za nemoc z povolání, pracovní úraz apod., pro které nemůže zaměstnanec dál vykonávat původní zaměstnání. Odchodné se dává právě v případech, kdy je nutné lidi pouze "odejít".

Ještě k té dani - (bb - Mail - WWW) 07.08.2006, 09:53:04
- ano, záloha se z toho strhne, ale pokud ten člověk nesežene hned práci, bude např. celý rok doma, tak při daňovém přiznání se to trošičku srovná. Odchodné se započte normálně do ročního příjmu a z něj si uplatní celoroční slevy, bonusy, rozdělí příjmy na sebe a manželku apod.

Ostatne... (Johanka - Mail - WWW) 07.08.2006, 09:54:10
...socialni a zdravotni cini u zavisle cinnosti 12.5 % pri libovolne vysi castky, to "neni zase tolik" (v porovnani s progresivni dani, ktera dokaze ukrojit fakt dost :)).

A jinak - kazdy sveho stesti strujcem. Nekdo to rozfrnca a bude se pak stezovat, nekdo nerozfrnca a stihne si zajistit novou existenci...takhle to bylo vzdycky, nekdo holt premejsli, co bude zitra, nekdo ne. Kazdej ma jinou mentalitu a neni to nase starost, pokud nas ten rozfrnavsi nezacne primo obtezovat zadosti o pujcku, loupeznym prepadenim apod. :)

Taky si myslím :) (bb - Mail - WWW) 07.08.2006, 09:58:22
Plno lidí musí odejít a nedostanou nic, pokud má jejich zaměstnavatel to štěstí, že u něj nefungují odbory. A to je většina malých a středních firem.

Johanko jenom drobný dodatek k těm 12,5%... (bb - Mail - WWW) 07.08.2006, 10:01:19
Zaměstnanci se strhne "jen" 12,5%, zaměstnavatel za něj zaplatí dalších 35%.

takže abych to upřesnila docela, (bb - Mail - WWW) 07.08.2006, 10:15:55
kdyby se z odchodného/odstupného odvádělo pojistné na sociální a zdravotní pojištění, dělalo by to na sociální 8% (strhne se zaměstnanci) + 26% (zaplatí zaměstnavatel) a na zdravotní 4,5% (zaměstnanec) + 9% (zaměstnavatel).

tak kolik dostanou opravdu, čistýho? (dušan - Mail - WWW) 07.08.2006, 10:18:55
díky za odpověd :)

(bb - Mail - WWW) 07.08.2006, 10:19:31
čili by zaměstnanec dostal z každých 10 000 hrubého jen 8 750, ale jeho zaměstnavatele by to ve skutečnosti stálo 13 500. Těch 13 500 - 8 750 spolkne sociální a zdravotní pojištění...a pak teprve přijde na řadu daň. Uf.

Dušaně, z odstupného (bb - Mail - WWW) 07.08.2006, 10:23:07
dostanou hrubé odstupné minus záloha na daň, a ta se počítá podle výše částky odstupného, od 12% výš. Kdyby se z odstupného odvádělo i pojistné na soc., zdr. pojištění, tak např. z 300 000 by to bylo (300 000*0,045)na zdravotní - (300 000*0,080)na sociální = 300 000 - 37 500 = 262 500, a teprve z této částky by se odváděla záloha na daň z příjmu.

to je zjednodušená odpověď, (bb - Mail - WWW) 07.08.2006, 10:26:17
při výpočtu zálohy na daň se uplatní samozřejmě slevy na poplatníka, na děti atd. Může se to rozpočítat, a při vyšším odstupném se to tak dělá, do více měsíců, např. do konce roku, takže ty slevy se násobí počtem měsíců. Atd. Ale pro hrubou představu ti stačí odstupné minus daň.

Vážení a milí účetní, (Wendy - Mail - WWW) 07.08.2006, 11:32:49
už vím,,kam se vrtnu pro radu, bude-li potřeba.I odbory jsem u nás v práci zachránila, tak teď už jen toho zlatého padáka...no nemalujme čertíka na zeď. A ti náhle bohatí si s tím musí umět poradit, nejsou malí a když to nezopovědně rozfofrují, jejich problema.

nechci pomlouvat, (dušan - Mail - WWW) 07.08.2006, 11:44:11
ale když se kdysi tahle část naší země osídlovala, tak tam jeli na práci především "manuálové" - to myslím v tom nejlepším slova smyslu... Takže žádní extra ekonomové atd. A nemyslím si, že ti, co najednou "zbohatli", budou všichni mít všechno promyšlené; spíš si myslím, že si "zařídí byt, podniknou suprdovolenou, koupí si nějaký to přibližovadlo.. atd. atd. taky supr elektroniku... a najednou + taky oslavy, že - a najednou bude všechno v čudu...
Prostě čekám, že do půl roku budou přihlášeni na podpoře... většina z těhle "paragánů".

Wendy, nejsem účetní, tudíž nejsem v odborech, a jediný, kdo by mi tedy vyplatil (bb - Mail - WWW) 07.08.2006, 11:56:27
zlatého padáka, jsem já sama...kdybych nemusela platit tak zatraceně vysoké odvody :)))

no jo každý svýho štěstí strůjcem, (Inka - Mail - WWW) 07.08.2006, 12:06:36
fakt je, hospodařit Tě naučí až život sám. Něco máme v genech a za něco holt zaplatíme životními zkušenostmi.

Na podpoře (Myška - Mail - WWW) 07.08.2006, 12:10:28
mohou být až po uplynutí doby, za kterou dostali odstupné. A nedostanou ani žádné sociální dávky. Jinak to, co dostanou, je ODSTUPNÉ, a to se přiznává, pokud podnik ruší pracovní místo. ODCHODNÉ je při prvním odchodu do důchodu, ať už starobního, nebo plného invalidního.

dle šedivé litery zákona o mzdě a platu ano, košatá (bb - Mail - WWW) 07.08.2006, 12:27:47
zelená koruna praxe zaměstnanců přiřadila "odchodnému" výmluvnější význam:) Jsou lidi, kteří to využijí smysluplně, a dávno předtím, než by měli nárok na jakékoli dávky, rozjedou třeba malou živnost, nebo si doplní vzdělání, zvýší kvalifikaci a seženou si jinou práci. Ale na Ostravsku...

Velmi jednoduché (Alena T. - Mail - WWW) 07.08.2006, 12:53:57
lidé, kteří pracují v hutích, nebo dolech obvykjle mají zničené zdraví tak jako tak.Takže se doktoři ani nemusí zvlášť snažit, aby na nich něco našli.Akorát to před tím, z obavy om místo přecházeli. No, tajk teď prostěw onemocní, rok mají na to aby si -mladí - hledali místo, nebo začli sami podnikat - starší - aby se dočkali důchodu - jakéhokoli. Nemocensaká bude slušná - díky padáku a a důchod bude velmi slušný - díky padáku - jo a ještě jim nan jaře vrátí přeplatek na daních. Neviděla bych to tragicky

CHYBA - na pracák se mohou přihlásit hned (Wendy - Mail - WWW) 07.08.2006, 13:25:23
a ne až po uplynutí doby, za kterou jim bylo přiznáno odstupné. To platilo dřív a bylo to zrušeno, protože zaměstanvatelé mnohdy odstupné nevypláceli a ti propuštění lidé byli škodní a bez prostředků.

U mnoha to tak možná bude, ale zase se najde ale.. (bb - Mail - WWW) 07.08.2006, 13:26:49
všichni musí absolvovat tzv. výstupní prohlídku a většinou projdou, proč taky ne, když doposud byli zdrávi. A teď musí najít těch 1 500 lidí praktické lékaře, kteří je budou ochotni zneschopnit, ačkoli pacienta doposud neznali a v ruce budou mít v ruce kartu s výstupní prohlídkou a historií "za 15 let zaměstnání 2x chřipka". To nebylo nikdy jen tak, natož s Rathem, chce to trochu otrlosti, neodbytnosti, byť oprávněné třebas.

Wendy, ano, ale pokud mají v zápočťáku, že (bb - Mail - WWW) 07.08.2006, 13:28:26
dostali odstupné, tak podporu dostanou až po uplynutí té doby, tak to asi i Myška myslela...akorát nebudou "bezprizorní", budou mít zaplacené zdravotní pojištění.

Nicméně, i tak dopadli lépe než mnozí jiní. (bb - Mail - WWW) 07.08.2006, 13:29:16
Taková je realita, no.

Ano, na pracáku (Myška - Mail - WWW) 07.08.2006, 13:34:46
se mohou zaregistrovat hned, a stát za ně platí zdravotní pojištění, ale nárok na výplatu podpory vznikne až po uplynutí doby, na kterou bylo vyplaceno odstupné - tohle pořád platí!!

Ještě AleněT:) (bb - Mail - WWW) 07.08.2006, 13:35:16
Nemám zkušenost s ostravskými odbory, ale vím, jak to chodí v ČR, Kladno a Plzeň...a tam se tedy nikdo nemusí bát onemocnět, aby nepřišel o místo, to mi věř. Odbory jsou silné jak nikdy v uplynulých 16 letech. Co ty lidi motivuje k tomu, aby nemarodili, jsou totiž odměny za neabsence. Sestřenice dělá vedoucí personální v jedné takové obří fabrice, tak to mám z první ruky...udělali takový motivační program, že si lidé na operaci křečových žil vezmou radši dovolenou, a ještě to naplánují půl roku dopředu. Aby nepřišli o prémie, víš. To, o čem jsi psala, se týká těch malých firem. Nejen proto, že tam nejsou odbory, ale jeden člověk dělá svoji práci a není kdo by ho zastoupil v případě delší absence. V případě kratší to ten člověk dožene pak sám, na úkor svého volna.

no (Alena .T - Mail - WWW) 07.08.2006, 13:43:35
můžou se třeba nervově zhroutit. Padák (jakkoli krumplovaný) třeba po pětatřicetiletech práce je šok jak blázen a psychiatr je nechá doma jakkoli dlouho, tím spíš, že ty lidi celej život poracovali a měli minimum absencí....mají to za ty léta nastřádaný - no a teď se to projevilo trlalalala - as i kdyby se Rath po... - nic s tím nenaděwlá.

( - Mail - WWW) 07.08.2006, 14:02:09


NERADA, ale musím vás všechny s tou podporou zklamat (Wendy - Mail - WWW) 07.08.2006, 14:03:09
rozhodující je datum ukončení pracovního poměru na zápočťáku.
Uvedu příklad : Vomáčka Josef má prac. poměr od 1,1,2000 do 31,7,2006.
Odstupné mu bylo přiznáno ve výši 4 platů tj.do 30,11,2006. Rozhodnutí o příznání podpory bude znít už od 1,8,2006 ve výši 3 měsíce 50% z čistého, po zbývající dobu 45% z čistého. A bez ohledu na výši odstupného. A zároveň je za něj placeno jak zdravotní, tak důchodové pojištění. Takže tak.

Vida, to je pro mě velká novinka, asi (bb - Mail - WWW) 07.08.2006, 14:07:23
že jsem podporu nebrala ani se na ni nechystám, a spíš bereme lidi z pracáku, než propouštíme na podporu...Odkdy toto platí, Wendy?

Fakt je, že tak je to spravedlivější, (bb - Mail - WWW) 07.08.2006, 14:09:44
protože někdo si najde práci sám a brzy, takže při odstupném na čerpání podpory leckdy ani nedošlo, zatímco ten, kdo nemohl i nechtěl pracovat, ji dostal. A je to celkem i v souladu s tím, že kdo přestoupí z práce do práce, dostane mzdu bez ohledu na výši odstupného.

Wendy (Myška - Mail - WWW) 07.08.2006, 14:16:57
odkud čerpáš informace?

bb (Wendy - Mail - WWW) 07.08.2006, 14:18:45
datuje se to do minulého století - to je co ? Přesně to nevím, ale ještě jsem vypracovávala tato rozhodnutí. Bylo to nějak s paragrafem 54 ZP, kdy dávali lidé okamžité rozvázání z důvodu neplacení výplat zaměstnavatelem, takže je to už dost dlouho. ALe ta první varianta se vžila a spousta lidí si to ještě stále myslí. A pěkně berte lidi z pracáku, to je od vás hezké.

Myško, (Wendy - Mail - WWW) 07.08.2006, 14:48:18
asi jsi už podle odpovědi ze 14:18 poznala, že čerpám přímo od zdroje...to víš, takovejch let na pracáku, to už si říká o profideformaci.

Myško, (Wendy - Mail - WWW) 07.08.2006, 14:52:05
asi jsi už podle odpovědi ze 14:18 poznala, že čerpám přímo od zdroje...to víš, takovejch let na pracáku, to už si říká o profideformaci.

Wendy hezké možná, praktické ne, máme-li jinou ( - Mail - WWW) 07.08.2006, 14:53:14
jinou možnost, volíme ji. Na pracáku slušného šikovného dělníka neseženeš. Jeden příklad z několika: dřív jsem brala lidi z pracáku na dohodu o provedení práce, na měsíc, pokud se osvědčili, dostali smlouvu a nechali se vyřadit z evidence na ÚP. Tak to sami chtěli, vyhovovali jim to a mně to bylo jedno, takže proč ne. Jeden šikula podepsal dohodu, odpracoval asi 60 hodin a s novým měsícem měl nastoupit do stálého pracovního poměru. Bohužel omarodil, silná alergie, o které doposud nevěděl, nemohl pracovat dál. Opět, pro nás žádná změna, ani kdyby šlo o nemoc z povolání, proškolený byl, ochranné pomůcky dostal, pojištění jsme. Jenže mé sociální smýšlení vymyslelo třešniku na dortík, uzavřela jsem s ním pracovní smlouvu, datum dva dny před tím, co omarodil. Z pracáku ho vyřadili, na přihlášení na OSSZ a ZP je 8 dnů, takže to bylo v klidu, no a jemu se nemocenská počítala z pravděpodobného průměru, čili na tom slušně vydělal. Smlouva byla na dobu určitou, aspoň že to mě napadlo. No, ještě než skončil marodění, požadoval pán odstupné (jakože bolestné a ztrátu za ušlý výdělek) ve výši 100 000. Přivedl si právníka, vyhrožoval soudy, kontrolou z ÚP aj. aj. Dokonce i jeho manželka mi přišla s brekotem, posléze se vztekem vysvětlit, že to odstupné nutně potřebují,protože manžel živí rodinu, dvě děti, její nemocnou matku, své nemocné rodiče, možná i na dálku podporoval nějaké chudé dítě z Indie, to už nevím:) No, to s těmi penězi samozřejmě vyřešili naši právníci raz dva, o to nic. S ÚP mám velmi korektní vztahy, s pracovnicemi OSSZ také, takže jsem brzy zjistila, že tomu pánovi ušel výdělek naposledy někdy kolem roku 1983, po vyučení. Od té doby střídal pobyt ve vězení s nemocenskou a s evidencí na úřadu práce. Ve vazbě a vězení strávil celkem 13 let... Takových i jiných bych mohla vypsat dost a dost...Nevrácené neproúčtované provozní zálohy, které není z čeho strhnout, protože pán má exekuci na mzdu, výživné na děti a pokud ve vhodnou chvíli omarodí, což mají dobře spočítáno, není prostě z čeho tu zálohu strhnout. Opakované zálohy na mzdu, protože ... vymysli si tisíc důvodů:) (pohřby, svatby, narození dítěte, dítě na tábor, dítě na školu, dítě rovnátka, no na děti všichni slyšíme, že:) Neomluvená absence, není zaměstnanec, není s kým ukončit poměr, komu doručit, navíc donedávna bylo ještě nutné mít od něj podepsanou odhlášku pro OSSZ...a hlavně často ten šikula zmizel tu s vrtačkou, tu s dodávkou, kterou jsme pak našli (po 2 denním hledání, které zaměstnalo půlku osazenstva firmy) zaparkovanou u jeho chaty, odemčenou....Nenávrat z dovolené, bez udání důvodu, takže shánka, zda je nemocný, mrtvý,nebo se jen někde válí ožralý a můžu se pokusit ho s čistým svědomím propustit. Atd. atd. Dnes to vidím takto: pokud nejsme v některém z krajů s vysokou nezaměstnaností, což nejsme, pokud to není člověk nad 55 nebo se zdravotním omezením, nemůže být na pracáku 2 roky. Pokud je, je s ním něco v nepořádku a já ho nepřijmu. Pokud ho přijmu, potvrdí se mi, že platí předešlé:)

možná to tu zase bude 2x, nevím, nějak to zlobilo. (bb - Mail - WWW) 07.08.2006, 14:53:47


Nemusíš mi holka vysvětlovat, (Wendy - Mail - WWW) 07.08.2006, 16:00:46
jak je to s naší klientelou. Tvůj přístup je řekla bych takový zdravý. Složitější to je ještě s matkami od malých dětí.
Co je mimo tyto kategorie, je problém s přijetím práce, celkem jakékoliv, když tu práci potřebuju. Vy představujete zaměstnavatele slušného. Ale u nás jsou tací, co nepřijmou lidi na víc než 3 měsíce. Nepovolejí přestávku na oběd. Nedodržují základní bezpečnostní předpisy. Odpírají vydat zápočťák. A to jen tak namátkou. Někdy je to zkrátka oboustranná džungle.

Cose týče pracáku a tzv. sociální záchranné sítě (alena T. - Mail - WWW) 07.08.2006, 18:09:44
tak mám své zkušenosti.To byl ten rok, co brali invalidní důchody i skoro mrtvejm - kamarádce ho sebrali těsně před operací rakoviny prsu. No a tím pádem jsem se zázračně uzdravila i já.Tím pádem jsem zůstala bez prostředků. I vydala jsem se na sociálku, kde mi bylo řečeno, že sociální příspěvek mohu dostat jedině tehdy jsem-li 1) Rom, 2) propuštěný vězeň, 3)léčící se feťák, 4) člověk , který je víc než rok v evidenci úřadu práce. Tak jsem se vydala na úřad práce. Tam mě zaregistrovali, ale avšak, protože jsem měla devětatřicet, dusila jsem se , nemohla jsem mluvit a byla zralá na špitál, tak jsem měla přinést potvrzení od lékaře, že jsem nemocná.Abych tam dvakrát týdně nemusela docházet.Potvrzení jsem dodala a dál se nedělo nic. Když jsem se trochu vylízala -což bylo asi po šesti nedělích, šla jsem se zeptat, kfdy dostanu nhějaké peníze a oni mi řekli, že maj potvrzení, že jsem nemocná a tím pádem mi nehledají zaměstnání, čímž pádem nemám na podporu nárok, tralalalala..tak jsem je všeck y poslala do hvěždiček a šla jsem domů. Pak mě "jako" zaměstnala kamarádka a já se na ni hodila marod. Rok jsem na ni marodila a pak jsem šla na operaci, takže už nebylo co řešit.Z výše uvedeného vidíte, kmu slouží naše tzv. sociální síť.Lidem, který celej život dělaj a pak se octnou bez prostředků, tedy určitě ne.

wendy, přesně tak... (bb - Mail - WWW) 08.08.2006, 07:38:20
na obou stranách se najdou slušní normálni lidé, i ti, co umějí využít každou skulinku v zákonech a vyhláškách...kamarádka pracuje na směny v dílně německého majitele. Normy tak našponované, že i častější odběhnutí na toaletu ji zdrží, k obědu zhltne kafe a to je tak všechno. Doma si musí nejdřív chvíli lehnout a odpočinout, než je schopna fungovat dál...No a naše rychlá rota má hodinu placené volno na oběd, a ještě se pozastavovali, že jim tu hodku nezapočítávám do odpracované doby na přesčasy :))

odstupné (Renata - Mail - WWW) 13.03.2008, 19:03:57
Kolika procenty se daní odstupné ve výši 32.400,- Kč. Odstupné bxlo vyplaceno již v roce 2007.
Děkuji Renata

Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text: