[CNW:Counter]
  www.kudl@nk@.cz   

O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé…
 
 
manuál
téma
poradna
tady a tam
úkol pro vás
fauna a flora
próza a poesie
nejen duše
:-)))
zážitky
 
FÓRA KUDLANKY
 
 
Hledej na Kudlance

 
Výstava pro kočku
 
Marihuana, Mariška. Tráva - Hulení...
Trampoty sličné tlustice
Minutka za čtvrt hodinky :-)))
Gruppensex, swingers - aneb kam se ztrácíš, lásko?
Balzám na nervy
Žena v područí alkoholu
Žebříček nepopularity
NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY
Trak a já
Milovali jsme lištičku...
Když soužití sešedne
 
 
 
DOMŮ
 
dopisy do poradny
dopisy do redakce
 
 
 

Kudl@nk@
domovská stránka

Kudl@nk@
do oblíbených

 
 
 
ARCHIV
 
bloguje.cz
 
 
 
 
 
 
 
KUDLANKA.CZ, ISSN 1214-7826
Copyright (c) 2003-2006
Šéfredaktorka:
Mgr. Daniela Umlauf Goldwein
 
PageRank.cz
 
 
FOUKEJ, VĚTŘÍČKU II. - HURIKÁN
Rubrika: [tady a tam]

V západním tropickém Pacifiku se jim říká tajfun (z Kantonského tai-fung, což znamená velký vítr), v Indickém oceánu jsou nazývány cyklóny a v Severním Atlantiku a Pacifiku jsou to hurikány. Na jméně samozřejmě vůbec nezáleží, protože se jedná o ten samý fenomén, který patří k nejničivějším projevům naší jinak milé planety. Hurikán je vlastně takové termoregulační zařízení. Když se na rovníku nashromáždí příliš energie ve formě tepla, je třeba tuhle energii rozprostřít po zbytku planety...

 


     Jako přenos výborně slouží hurikány, neboli velmi intenzivní tropické bouře. Na rozdíl od klasických bouřek mají hurikány tu výhodu, že se dokáží po dlouhou dobu samy „živit“. Pokud setrvají v oblasti, kde je dostatečně teplý oceán, nastane tzv. pozitivní feedback. Hurikán začne fungovat jako motor, který snadno vypaří teplou vodu, pak si jí sám zkondenzuje, vyprší a znovu vypaří... Proto jediný způsob, jak hurikán zastavit, je většinou jeho kontakt s pevninou, kde přísun teplého „krmiva“ ve formě vody ustane. Ovšem ve chvíli, kdy hurikán konečně na pevninu dorazí, je už většinou tak silný, že všechno a všichni co mu stojí v cestě, mají smůlu. Neukončí přece svou cestu jen tak, ještě jednou všem ukáže, jakou energii v sobě za svou cestu nashromáždil.


     V tuto chvíli se dostávají do hry lidé. Vzhledem k tomu, že přímořské oblasti jsou velmi atraktivní místa, a hurikán často zasáhne hustě obydlené oblasti, jsou škody neuvěřitelné. Velký příval dešťů způsobí záplavy, zvýšená hladina oceánu zaplaví zbytek. Pak se přidá dopad větru, který může překročit 250 km/h a dílo zkázy je dokonáno.


     Podle amerických statistik zatím největší finanční spoušť napáchal hurikán Andrew v roce 1992 s 26,5 miliardami dolarů. Loňská Katrina ho ale velmi pravděpodobně předčí. Konečné škody dodnes ještě nejsou vyčíslené; předpokládá se ale něco kolem 150 miliard dolarů.


     A jak se vlastně vybírají jména pro hurikány? Se pojmenováváním hurikánů začal australský meteorolog Clement Wragge na konci devatenáctého století. Dával zásadně ženská jména, která prokládal jmény politiků, kteří mu moc nepadli do oka. Dnes je situace trochu pragmatičtější, asi zapůsobil vliv feministek a hurikány nyní dostávají hezky rovnoprávně jména obou pohlaví.


     Šalamounsky to vyřešili Japonci, kteří dávají svým tajfunům jména stromů, květin a zvířat. Pro každou oblast, kde hurikány vznikají, se vydávají jména každých šest let a pak se v abecedním pořadí použijí - pokud určitá tropická bouře dosáhne požadovaných parametrů. Když se nějaký hurikán projeví jako obzvlášť ničivý (jako například Katrina, Ivan a nebo Andrew), jeho jméno vypadne ze seznamu. Zbytek seznamu se „recykluje“ a použije znovu.


     Zajímavá situace nastala vloni, kdy díky dlouhé hurikánové sezóně v severním Atlantiku došla jména na seznamu. Nastoupila pak písmenka z řecké abecedy a tak jsme mohli například sledovat tropickou bouři Gama a nebo hurikán Epsilon. U Zety naštěstí hurikánová sezóna skončila...


     Předpovědi pro rok 2006 nejsou nijak optimistické, jenom v Atlantiku prý může vzniknout až 10 ničivých hurikánů. Nikdo neumí stoprocentně předpovědět, jak budou silné, či kudy se přesně vydají při svém putování k severu. Jediné, co víme jistě je, že v příštích pár měsících bude pár lidí uvažovat nad tím, jestli jim výhled na oceán za ty trable stojí...


Alenka z Říše divů, Edmonton


P.S. jestli máte pevné nervy, podívejte se, jak to vypadá

(krátké video http://video.google.com/videoplay?docid=2020159736134354063 )

 

linkuj.cz vybrali.sme.sk



Upozornění: Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky nevhodné, vulgární a obsahující neplacenou reklamu

Komentáře

(Monika - Mail - WWW) 29.06.2006, 06:55:53
podívala jsem se na to video, to je skoro jako tady :D
Ne, opravdu, tam to ale muselo být strašný, vyloženě to odfoukne lidi!

Když na to člověk kouká v nějakém katastrofickém filmu (Wendy - Mail - WWW) 29.06.2006, 07:31:05
je to příjemné mrazení - na gauči s kávičkou, u nohou pes, klid, ticho, teplo tak akorát. Ale zažít to na vlastní kůži bych věru nechtěla. Atraktivní oblasti u moře platí stále svoji daň.

Na jaře jsem projížděl kolem New Orleans. (toulavej - Mail - WWW) 29.06.2006, 09:03:39
Asi 80 mil před městem začaly být vidět zlámaný stromy 2 m nad zemí. Čím blíž městu tím víc jich bylo, v takových pruzích to bylo a nebylo to moc pěkný vidět ty silný stromy zlomený jak sirka. Něco už začali uklízet, ale většinou to ještě zůstalo z loňska. Když to vidí člověk na vlastní oči, lépe si uvědomí tu ohromnou sílu větru. Nechtěl bych tam být v tu chvíli ani za nic.
Já mám před počasím obrovský respekt.

Alenko, (Ceskymo - Mail - WWW) 29.06.2006, 09:07:29
dobre, vystvetlilas to pekne (dokonce i ja jsem pochopila:)), ale co mi neleze do bedny: jak to, ze ty hurikany "preskakujou" ruzny objekty? Prece kdyz se neco takovyho riti, tak to musi vzit sebou VSECHNO (a nekdy to taky dela) - a vono zatim ne, jednu strechu tuhle a jeden kravin tamhle, ale mezitim spousta veci zustane na svych mistech... Uz nekdo objevil, jak je tohle mozny?

(Wendy - Mail - WWW) 29.06.2006, 09:45:58
Ono se to jako točí a motá, ne ? Nejede to rovný pruh jako sekačka. Ale zase tak úzký pruh to být nemůže.

Ceskymo, (Aknela - Alenka z říše divů - Mail - WWW) 29.06.2006, 16:25:43
A máš s tím "skákáním" na mysli hurikány a nebo tornáda?
Tornáda totiž skutečně hopsají, ničí vlastně jenom tehdy když se dotkne ten rotující sloup země. U některých tornád ten sloup chvíli jede po zemi, pak vyskočí nahoru (a nic v tu chvíli neničí, protože se nedotýká země) a pak zase sjede dolů k zemi a odnese si nějakou tu střechu. Tornáda ale mají dost úzkou trajektorii, nejničivější "jenom" tak kilometr širokou.

Hurikány se sice taky točí, ale celé je to mnohem větší, tyhle systémy jsou velké stovky kilometrů, je to prostě veliká bouřka a když to fouká, tak letí většinou všechno...teda podle toho jak dobře to lidi přibili:)))



Mě teď napadlo, (toulavej - Mail - WWW) 29.06.2006, 16:54:49
ale neříkám, že to tak musí být . . .
Co když v tom hraje důležitou roli DUSNO ? Představuju si, že před bouřkou, tím hurikánem, je těžkej vzduch, tlaková níže, prostě dusno. Nebo je někde větší koncentrace vznětlivejch a popudlivejch lidí co se hned hádaj a dělají doma - dusno, čili taky těžkej vzduch. A pak přijde hurikán, všechno roztáčí, ale ten těžkej vzduch jde přece jenom těžko, tak má menší rychlost na tom obvodě co se nachází to dusno. Menší rychlost – menší síla – míň polámaných stromů v tom místě. A jak se to pohybuje vypadá to jako pruh. Ale když se to pak přece jenom roztočí, začne se to chovat jako setrvačník, když je tam ten těžší vzduch a naopak - ale už jinde - to láme stromy daleko víc, zase v pruhu, jak se to posouvá dopředu . . .
Já vím, . . . byl to jenom takovej nápad, zapomeňte na to . . . :-)))


Toulavej:))) (Aknela - Mail - WWW) 29.06.2006, 18:01:53
Zajímavá teorie:)))
Akorát, že nejnižší tlak vzduchu je uprostřed hurikánu (a jakékoliv bouře), takže když se k nám hurikán blíží, můžeme očekávat, že bude ještě dusněji:)

Vítr vždycky fouká z oblastí vyššího tlaku do oblastí s nižším a tak vlastně vzniká ten kruhový efekt...vítr je přitahován tou tlakovou níží uprostřed bouře jako magnetem ze všech stran a díky Koriolisově síle (rotace země) se to pak všechno takhle pěkně roztočí. Ono se to ale netočí nějak rychle, tyhle systémy se posunutí relativně pomalu a když jsme uvnitř bouře, tak žádnou rotaci větru nevnímáme, možná vnímáme změnu směru větru během nějaké doby, když se systém trochu posune.
Já bych řekla, že důvody proč je nějaké místo zničené víc než jiné má spíš důvod v lokálních podmínkách...topografie, různé překážky, které vítr mohou svést do určitých "tunelů"...podle definice se vítr těsně nad zemí chová chaoticky:)))

Alenko, (Ceskymo - Mail - WWW) 29.06.2006, 19:07:21
mas pravdu - hurikan jako tornado, zkratka jsem je soupla oba do jednoho pytle:))

Toulavej: to bysme museli mit doma hurikan asi tak jednou mesicne :))))))

Českymo, (toulavej - Mail - WWW) 30.06.2006, 09:22:57
Říkáš hurikán doma jenom jednou měsíčně – to musíte být ale klidná domácnost. Že vás ten klid vůbec baví, když se nic neděje, žádná Itálie v tom horku. Je mi jasný, že papírový nádobí se špatně rozbíjí, tomu rozumím, ale vždyť se dá rozbíjet i nábytek a tak a ten snad z papíru nemáte v tý Americe, nebo jo ? . . . Trochu fantazie . . . :-)

Aknelo, (toulavej - Mail - WWW) 30.06.2006, 09:24:53
Tys mně tedy dala. Já na Tebe s prostomyslnou teorií a Tys na mě vytáhla Koriolisovu sílu. To jsem si tedy naběhl . . . Začínám se stydět . . . :-)

Toulavej:))) (Aknela - Mail - WWW) 30.06.2006, 20:16:53
Jejda, já jsem ti nechtěla rozbíjet takové pěkné teorie. Co ty víš, třeba za pár let prorazí do učebnic:)
To víš, já jsem zblblá ze školy, nedávno jsem z toho dělala zkoušky:)

Aha, Aknelo, (toulavej - Mail - WWW) 03.07.2006, 14:08:39
Tak Ty to máš ze školy – no to je jiná, už jsem v obraze. Ve mně se toho už ze školy moc nedochovalo. To víš, tak se divím. Tos´ měla říct hned. A jaký obor, jestli mohu vědět.

Aknelo, (master - Mail - WWW) 04.07.2006, 09:39:45
kdysi dávno jsem viděl film o odvážlivcích, kteří se s vrtulovým letadlem, vybaveným měřícími přístroji, dostávají přímo do oka hurikánu, kde je vlastně relativní klídek, aby zkoumali jeho vlastnosti. Přitom mě napadla laická otázka. (A nejen proto, že pocházím z generace, která se snažila poroučet větru i dešti). Proč se ještě nikdo nepokusil třeba o zmenšení, o narušení jeho rotace už při jeho vzniku, třeba nad mořem, aby ho už v zárodku zbavil jeho rotační síly. Já vím, že zatím je to asi utopie, vyplývající z toho, že si neumím představit tu obrovskou sílu, ale je to podobné, jako vznikající vodní vír při vypouštění vody z vany. Ten také zastavíš, pokud ho „rozkvedlᚓ opačným směrem. :-)))
Ve své naivitě bych na to šel s výbušninou, netříštivou detonací, při které by vznikla pouze obrovská tlaková vlna, která by vlastně sloužila k rozmělnění, až k vyrušení rotace. Když taková vlna z výbuchu 10ti kT dokázala zlikvidovat Hirošimu, proč by podobné nebo menší výbuchy nedokázaly zastavit tu obrovskou rotující sílu? Samozřejmě, že nemluvím o nukleárním výbuchu, ale o konvenčním, s klasickými nebo plynnými trhavinami se to dá nasimulovat úplně stejně, někde mimo obydlená území. Rotaci by mohla zmírnit nebo zlikvidovat jednak explose a jednak vracející se implose. To, co by to stálo, by byl jen zlomek škody, kterou hurikán napáchá. Tolik laická úvaha.:-))



Já bych řek´, že (toulavej - Mail - WWW) 04.07.2006, 10:25:02
i kdyby to, co tu navrhuje master, šlo technicky provést, neprošlo by to z prozaických důvodů vydělávání peněz. Vono totiž na takovým pěkně velkým hurikánu se dá taky pěkně narejžovat. Někdy se sice stane, že se musí vyplatit vyšší pojistný než se před tím vybralo, jenže pak se hned a to po celým světě zdvihne pojištění a za krátkou dobu jsou vyplacené penízky zpět v kasičce i s úrokem. Je to totiž dobrý DŮVOD, proč se musí pojistné zvýšit. A hledání důvodu je velmi podstatnou činností nejen pojišťoven. Rušit DŮVOD nějakým výbuchem by myslím nemohlo projít. Je příliš mnoho lidí, kteří jsou z něho dobře živi. Jsou to lidé, kteří mají ekonomickou a tedy i politickou moc. Technické řešení i kdyby šlo provést by připadalo v úvahu jedině tehdy, kdyby lobby výrobců výbušnin byla silnější než lobby pojišťoven.

toulavej, to jsi mě dost šokoval, s těmi penězi. (master - Mail - WWW) 04.07.2006, 11:56:13
Tak daleko jsem o tom nepřemýšlel a ani by mě to nenapadlo, vždyť tady jde jak o materiální škody (prosím - ty mohou být otázkou peněz, pojistného, firem, politické nechuti a vlivu), ale jde tu i o lidské životy.
Že by ten trh byl až zas tak drsný, to se mi ani nechce věřit. Ale asi je všechno možné.:-)

mastere. (toulavej - Mail - WWW) 04.07.2006, 13:33:41
Účel světí prostředky už říkali Jezuité tuším. Nic se od té doby nezměnilo.
Tohle by bylo na dlouhou debatu. Jestli tu jde o lidské životy, pak o životy JINÝCH. Jaký pak humanismus. Dovídáme se o masakrech ve světě né proto, že je to HROZNÝ, ale proto, že je to ZAJÍMAVÝ ve zprávách. Pro lidi co mají moc něčemu předejít jsou katastrofy JENOM ČÍSLA ve statistice. Nikoho např. ve sdělovacích prostředcích třeba veřejnoprávní tv ani nenapadne využít vysílací čas na něco SMYSLUPLNÉHO namísto nesmyslů, které se neustále vysílají. Těch několik nadačních aktivit během roku před vánocema snad ani nestojí za řeč. Ve světě se vydává přece mnohem víc peněz na LIKVIDACI jiných lidí než na humanitární věci. Tak už to na světě chodí. Všechna technologická řešení ve světě byla v prvé řadě proto, aby vydělávala peníze, né proto, aby usnadnila práci. A když to usnadnilo náhodou práci tak se z toho vydělalo zase víc peněz. Zkrátka, abych to ukončil – nás, co nám zas až tolik na penězích nezáleží, je prostě na světě docela málo . . . :-(((


Toulavej, (Ceskymo - Mail - WWW) 04.07.2006, 18:13:41
bohuzel mas pravdu, jakakoli pricina k zvysovani pojistek je dobra - a ode me to mas z prvni ruky! :)))
Pak se taky prodavaj (uz zaplaceny pojistovnou) zaplaveny auta, atd... to je kseft, panecku!
Takze se opravdu asi nikdo moc nesnazi tyhle pohromy zastavit nebo zmensit...
PS: Papirovy talire jsem muzi zrusila jeste pred svatbou, nenavidim je...:)

Počasí (Aknela - Mail - WWW) 10.07.2006, 01:44:41
Chvilku jsem byla z dosahu internetu, takže jsem se sem dostala až teď...tak možná tohle co sem napíšu zapadne v propadlišti času:)

Mastere, tvá myšlenka ohledně modifikace bouří a hurikánů je docela na místě. V šedesátých a sedmdesátých letech běžel v USA projekt, který se tím zabýval. Nešlo sice o to, že by se snažili hurikány nějak detonovat, ale princip byl podobný. Snažili se zmírnit celkovou energii, která v hurikánu je, tím že dělali tzv. seeding (asi by se to česky řeklo setí). Vypouštěli do místa, kde je největší aktivita rakety s iodidem stříbrným, který působí jako nukleus pro dešťové kapky a bouře se vlastně uměle "vyprší" a nestihne zesílit. Tenhle postup se používá u normálních bouří, ale u hurikánů moc nefungoval, takže projekt skončil.
Modifikace počasí je docela dobrej bussiness, většinou sponzorovaný právě pojišťovacíma společnostma, protože když se podaří zmenšit bouři, stojí to míň peněz. Hlavně se zaměřujou na bouře, u kterých je nebezpečí krup a velkých ničivých větrů...ale výsledky jsou zatím dost rozpačitý. Zkoušejí to ale statečně:)))


Aknelo, (master - Mail - WWW) 10.07.2006, 08:06:02
ne, nezapadlo to do propadliste casu. Diskuse s odborniky a vubec s fundovanymi lidmi na ruzna temata, jsou nejlepsimi diskusemi, ktere znam. Aspon pro nas, pro laiky. :-))
A ja vidim, ze odbornikem na tuto oblast jsi.
Tak hlavne, aby ty skody byly co mozna nejmensi!

Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text: