[CNW:Counter]
  www.kudl@nk@.cz   

O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé…
 
 
manuál
téma
poradna
tady a tam
úkol pro vás
fauna a flora
próza a poesie
nejen duše
:-)))
zážitky
 
FÓRA KUDLANKY
 
 
Hledej na Kudlance

 
Výstava pro kočku
 
Marihuana, Mariška. Tráva - Hulení...
Trampoty sličné tlustice
Minutka za čtvrt hodinky :-)))
Gruppensex, swingers - aneb kam se ztrácíš, lásko?
Balzám na nervy
Žena v područí alkoholu
Žebříček nepopularity
NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY
Trak a já
Milovali jsme lištičku...
Když soužití sešedne
 
 
 
DOMŮ
 
dopisy do poradny
dopisy do redakce
 
 
 

Kudl@nk@
domovská stránka

Kudl@nk@
do oblíbených

 
 
 
ARCHIV
 
bloguje.cz
 
 
 
 
 
 
 
KUDLANKA.CZ, ISSN 1214-7826
Copyright (c) 2003-2006
Šéfredaktorka:
Mgr. Daniela Umlauf Goldwein
 
PageRank.cz
 
 
DLUHY – SPOLUOBYVATEL MNOHA DOMÁCNOSTÍ
Rubrika: [téma]

Dluhy českých domácností u bank a splátkových firem se letos přehoupnou přes 600 miliard korun. Především se to týká nízkopříjmových domácností. Za posledních pět let se tyto dluhy ztrojnásobily a podle nedávných průzkumů má už každá sedmá domácnost se splácením svých závazků potíže. Zadlužení lidí u bank přesáhlo v březnu 438 miliard, další desítky miliard korun domácnosti dluží i leasingovým a splátkovým firmám.

    


     Je teď nesmírně jednoduché si cokoliv „koupit“, nebo spíše odnést domů – ale – na dluh... Česká republika má v současné době nejnižší úroky v historii – ty ČNB snížila mezi polovinou roku 2001 a začátkem roku 2003 z 5,25 procenta na dvouprocentní úroveň, kde je v podstatě dodnes. Ovšem, to je nesmírně zrádné, protože lidé neumějí rozumně hospodařit. Mohou okamžitě získat prakticky cokoli – vysněné věci z reklam, na první pohled navíc za výhodných podmínek.


     Podle průzkumů je jisté, že přibývá lidí, kteří si na umoření dluhů půjčují další peníze. Protože je však seriózní ústavy kvůli záznamům v úvěrovém registru často odmítnou, obracejí se na firmy s pochybnou pověstí a především lichvářskými úroky. Ty mohou dosahovat i padesáti a více procent. Takže není divu, když jen v loňském roce bylo 270 tisíc vykonaných exekucí!


     Bohužel, tyhle rychlé spotřebitelské půjčky bez požadavku na zajištění si bere stále víc lidí. Jsem zvědavá, jestli dopadneme stejně, jako na onom „západě“, který je stále několik kroků před námi – a kde právě z těchto důvodů občas „padají lidé z oken, mostů, pod auta...“ Sama jsem sledovala v americké televizi několik pořadů (stálých!), ve kterých velmi srozumitelnou a názornou formou ekonomové lidem vysvětlují, jak se má hospodařit; přímo jim dávají manuály, jak a co dělat se svými penězi. Přesto tam je stále dost velký počet lidí, kterým to nedochází, kteří už léta nemají žádné své peníze, protože vydělávají jen a jen na umořování úroků z nejrůznějších dluhů...


daniela@kudlanka.cz


 

linkuj.cz vybrali.sme.sk



Upozornění: Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky nevhodné, vulgární a obsahující neplacenou reklamu

Komentáře

Kolik... (Johanka - Mail - WWW) 02.06.2006, 15:06:20
...z tech 600 giga jsou hypoteky? To je asi docela podstatny.

Jinak ale myslim, ze je zbytecny to tady porad opakovat, jak vsichni dluzej. Lidi, co chodi sem, jsou rozumni, no a kdyz je nekdo blbej a nedojde mu, ze kdyz si nejdriv usetri a pak koupi, jeste mu zbyde na bublifuk, kdezto v opacnym pripade bude o mnoho bublifuku v minusu, tak mu proste neni pomoci. (To se samozrejme netyka uveru na bydleni a pripadnych jinych zivotne dulezitych zalezitosti, treba drahou operaci...)

Mame treba v baraku jednu babu, co musi mit na uver kazdou kravinu, protoze "tamty to taky maj" "je to tak vyhodny" (haha) apod. Dusledkem toho pravidelne vynechava placeni nakladu za byt, ale vetsinou to nastesti doplati dalsi mesic. Holt je to takova ta "cikanska mentalita", spalime okna, co na tom, ze nam pak bude snezit do bytu, hlavne, ze ted mame teplicko... Ty lidi jsou holt jiny, no.

nemyslím, že je to zbytečný (kiwi - Mail - WWW) 02.06.2006, 15:27:58
Johanko, podívej, tady se už pár let píše o tom, co ženský nemají dělat - a přesto se tu publikují tytéž problémy, ženský dělají tytéž chyby... To se prostě musí opakovat stále a stále. Protože je opravdu hodně lidí, který, když z televize (což je každou chvilku, při každý reklamě a všude) slyšej: nemusíte mít peníze, klidně vám dáme, kolik chcete.. zaplatíte ¨"jen"....
A tak druhej den jdou... :-((((

moje dluhy (opas - Mail - WWW) 02.06.2006, 18:28:17
No ja nevim, podle mne to z dluhama zase nebude az tak horky. Nejvic lidi dluzi za hypoteky a leasingy a jen maly objem uveru je v hotovostnich pujckach. Pokud je objem uveru 600 miliard, tak na jednoho dospeleho (6 milionu?) pripada 100 000 dluhu. A kdyz ja sam dluzim cca 1,8mkc, tak na mne pripada 17 lidi, kteri vubec zadne dluhy nemaji.A takovych na bude hodne.

Druha vec je, ze jsem predevcirem poslal do riti pritulku, ktera chtela plazmu na splatky. Ne ze bych na ni nemel, ale nechce mi vycerpavat si fondy za postradatelne veci a uz vubec se mi nechce zivit splatkove spolecnosti.

Dluhy samotne nejsou nic proti nicemu, jen to jen zalezitost hotovosti, ale uvery musim mit pokryte jinymi aktivy. Pokud mam jen ty dluhy, tak je to pruser.

ale je to horký, nemysli opasi, (matylda - Mail - WWW) 02.06.2006, 19:10:05
Když uvážíš, že dvě třetiny úvěrů domácností představují hypotéky, tak i ta jedna třetina - 200 miliard za ...
je dost!

u nás v domě byla exekuce (anina - Mail - WWW) 02.06.2006, 19:26:46
Tu rodinu jsem znala, slušný lidi, nic proti nim. Ale kupovali co viděli. Jezdili do Hypernovy, Makra, nakupovali jak pro celej penzion, každou blbost. Děti kolikrát přišly domů a říkaly, co zase mají novýho.. (Pochopitelně, že jejich děti se s tím vytáhly...)
A exekutoři přišli a šmytec - Byt už mají jiní. Přišlo totiž najevo, že nejen nakupovali na dluh, ale tak se zadlužili, že jim vlastně už nic nepatřilo. Prý dokonce i věci, který ještě neměli ani zaplacený, zase prodávali po bazarech a přes annonci. Nechápu, jak si někdo může myslet, že takhle se dá žít donekonečna.
Je mi líto jejich dětí, vůbec nevím, kam ta rodina přišla.

Ne každej je natolik soudnej (mischka - Mail - WWW) 02.06.2006, 19:58:11
aby furt odmítal prachy, když jsou mu nabízeny na každým rohu. Normální člověk si to dovede spočítat, ale je spousta lidí, který mají uvažování prostě nějak v tomhle jednodušší, protože jinak si to nedovedu vysvětlit. Když splácíme, tak splácíme spolehlivě. A ze všech společností, u kterých jsme kdy měli půjčeno pár korun, se na nás pořád, i po letech, valí další a další dopisy a další a další nabídky na další a další úvěry... Kolik lidí podlehne?

Asi je opravdu problám (carie - Mail - WWW) 03.06.2006, 08:44:33
v tom, že velmi málo lidí je finančně gramotných. Mě silně zasáhla kniha R. T. Kiyosaki Bohatý táta a chudý táta. Samozřejmě je to psaný v jiném prostředí, Naše "místní špecifiká" by pro autora byly asi tvrdý oříšek, hlavní zásady platí i tady. Dokonce i můj syn po přečtení DOBROVOLNĚ vložil vydělané peníze na svoje stavebko. Kde by byl normálně jejich konec.... :-))

No ja nevim, (Johanka - Mail - WWW) 03.06.2006, 09:35:32
nekdo je sporivejsi, nekdo utracivejsi, to asi nevadi, pokud si to muze dovolit, ale to, ze pokud si pujcim, tak me to neco bude stat, patri mezi naprosto zakladni znalosti, ktery by mely mit uz maly deti. Pokud to nekomu stale nedochazi, tak mu asi neni pomoci :)

ano, někdo je třeba i jinak chytrej, (anina - Mail - WWW) 03.06.2006, 11:59:21
tedy - není přímo blbej :-D, ale stran nakupování, utrácení a vůbec uvažování o nějakém hospodaření - to je totální negramot.
Asi by se i tohle mělo nějak učit ve školách, stejně jako sexuální výchova.
Protože alespoň základní znalost hospodaření by se měla lidem vtlouct do hlavy - stejně jako používání kondomů :-D.

Tu knížku doporučuju (carie - Mail - WWW) 04.06.2006, 11:08:20
do dluhů bych nešla nikdy, ale díky ní jsem pochopila, jak je možný, že po 15-ti letém manželství a dost nadprůměrných platech se jaksi není o co při rozvodu dělit. :-)

matylda: (matylda - Mail - WWW) 04.06.2006, 18:41:32
Z tech mych 1.8 milionu je 1.6 hypoteka a 200 tisic komercni uver. I pres zdanlive velka cisla to zadna velka zatez neni, jeste v lednu jsem dluzil tri a ctvrt milionu. To byla pecka na splatky :-) Pak jsem prodal jeden byt a cast uveru splatil.
Znovu opakuji, uver je vetsinou jen zalezitost cash flow, nekdo proste zrovna nema dost hotovosti.
Problem je, pokud nekdo bere uvery jako poukazku na luxus, pak si bude s exekutorama tykat.
Rozumny clovek to vi, naivka se rychle pouci a blbec se stane bezdomovcem.

matylda: (opas - Mail - WWW) 04.06.2006, 18:42:13
pardon za zneuziti nicku, to jsem byl ja :-)

Opas (Ceskymo - Mail - WWW) 04.06.2006, 19:04:47
jo, hypoteka a uver na auto (rozumnej, od banky a ne od podvodniku), to jsou takovy zakladni potreby, ale tady byla rec o blbostech ktery nam porad nekdo cpe - a ktery nas nakonec zruinujou...
Tady ve Statech je to jeste horsi - furt mi chodej postou novy a novy kreditky s nabidkama na bezurocny pouzivani (ale jenom na tak a tak dlouho a pak by ty uroky spocitali naraz - a je ze me bezdomovec), ruzny re-financing programy, abych snizila uroky na jinejch uverech, atd... Zkratka uz mam pocit, ze kazdymu jde jenom o ten barak - kterej je asi to jediny, co ma cenu. Takze je lepsi si vsechno 5x rozmyslet, nez cokoli podepisu. A neutracet za veci, ktery nezbytne nepotrebuju!

taky jsem nikdy neměla žádný úvěr, (Inka - Mail - WWW) 05.06.2006, 09:59:04
asi před dvěma rokama jsem si vzala malou půjčku asi 30 tis na kuchyňku (asi tři měsíce jsem z toho fakt nespala), ale bylo to v pohodě za dva měsíce to budu mít už doplacené, žádná zátěž. A v kuchyňce se mi moc dobře vaří a jsem ráda, že jsem to udělala. Teď si chci brát hypotéku na svůj vysněný domeček v přírodě, ale jsem v pohodě, protože vím, že když půjde do tuhého, obratem ruky prodám byt v Praze a poplatím hypotéku a budu v klidu. Chce to zvážit za prvé na co si tu hypotéku vzít (jestli je to opravdu nutné) a za druhé jestli na to budu mít a v případě, že nebudu tak jak to splatím nebo vyřeším. Určitě bych si nebrala půjčku na dovolenou nebo na každou blbost...

Ách, vy jste tady samí rozumní, (Wendy - Mail - WWW) 05.06.2006, 14:26:05
z vás by různí profesionální věřitelé a zásilkové obchody a tomu podobní radost věru neměli ! Já jsem si na půjčku koupila dva obrazy z naší Galerie Barbara, to byl určitý zbytný přepych. Moje slabost. Lákadla jsou, lidi rádi nakupují, ale jak píšete - rozumné je zadlužit se kvůli slušnému bydlení, to je základ. Je lepší platit hypotéku na byt nebo domek než cálovat každý měsíc několik tisíc za podnájem, to je jasná zpráva.

Hm hm... (BB - Mail - WWW) 05.06.2006, 18:26:42
a my uvažujeme také o domě, větším, na hypotéku, i s úroky by to na 25 let dělalo celkem cca 3,7 milionu, těch 700 zaplatí prodej bytu. Ten zbytek by byl na dvou, za rok třech dospělých zdravých průměrně a lehce nadprůměrně vydělávajících...Co si o tom myslíte?

BB, (motýl Anonym - Mail - WWW) 05.06.2006, 21:30:33
hypotéky se neboj. Banky to maj velmi přísně nastavený, takže pokud Ti spočítají, že na úvěr máš (musíš jim ale pravdivě uvést příjmy i výdaje, nelakovat realitu na růžovo), tak na něj fakt máš. A to, co bys platil(a) jako nájem, prostě investuješ do svýho. Jasně, je to dlouhodoběj závazek a nikdo Ti nezaručí, že budete 25 let zdraví a nadprůměrně vydělávající (a volby do toho nijak jasno nevnesly :-)), ale to už je na Tobě a Tvojí víře, někdo hledí do budoucnosti se strachem, jinej s očekáváním dobrýho, další ji úplně ignoruje a žije přítomností. Já mám hypotéku řádnou (vzhledem k příjmům) a nijak mě to netrápí, považuju to za rozumnou investici. Pujčovat si na vánoční dárky a dovolenou je fakt jiný kafe, to bych si spíš půjčil na jakýkoli vzdělání, rekvalifikaci, jazykovej kurs atp.

Mno Bardotko (Wendy - Mail - WWW) 06.06.2006, 07:32:45
je to řádná kláda, ale nikdo si takovou hypotéku nebere s tím, že za dva roky bude invalidní nebo nezaměstnaný. Je to taky nepravděpodobný, i když ne zcela vyloučený. Ale kdo ti dá jakoukoliv jistotu ? Nikdo. Na bydlení, do toho bych, jak už jsem psala, šla. Náš platit nájem nebo pdnájem - to je stokrát lepší platit splátky na vlastní bydlo. Jestli si netroufáš, tak zvol něco méně náročného.

a co Bára Basiková? :) (bb - Mail - WWW) 06.06.2006, 18:31:09
troufám, ale zvažujeme, zvažujeme...3 miliony ve splátkách je teď dost, ve třech lidech se to jeví snesitelnější, když jednomu vypadne na čas příjem, jsou tu ti dva...a splátky po 10 000 jsou na první pohled opravdu dost, na druhý po sečtení toho, co platíme za současný byt + stavební spoření už téměř totéž, a na třetí pohled přidáme ještě inflaci...před 10 lety jsem za tisícikorunu pořídila o dost víc než teď - jídla, energií, benzinu. Ale stále zvažujeme, dali jsme si půlrok na rozmyšlenou.

BB (Ceskymo - Mail - WWW) 06.06.2006, 20:09:53
niceho se neboj a jdete do toho - presne jaks to napsala: platba najmu (podnajmu), inflace, a pak - ve 3 lidech se tech 10 tis. da vzdycky dohromady... Barak v takovyhle cene bude nejspis novej, takze nekolik let minimalni naklady na udrzbu, a hlavne: JE TO VLASTNI!

Wendy (Ceskymo - Mail - WWW) 06.06.2006, 20:12:50
jsme tu sami rozumprdi, vid? Je dobre udelat si radost, zvlast, kdyz na to mas prijem, ale tady byla rec opravdu o blbostech, na ktery lidi nemaj a presto je kupujou (casto hlavne "aby lidi videli") - a pak jsou v hvezdickach...

díky za vaše názory na moji věc:) (bb - Mail - WWW) 07.06.2006, 01:33:09
taky jsme víc na straně Pro, u Proti jsou naše obavy co osud přinese, avšak uvědomujeme si, že to stejně nevykoukáme a nechtěli bychom za 20 let litovat, že jsme se do toho nepustili, dokud to šlo. Takže když se nevyvrbí do podzimku nějaká zásadní překážka, vyhrneme si koncem roku rukávy:)

BB (Alice - Mail - WWW) 08.06.2006, 01:01:06
nezapomen ze cena toho domku taky s casem roste. Jinymi slovy ten samy domecek bude za 10 let stat vic nez ted a za svoje usetrene tisicovky si v obchode koupis min nez ted. Nas domecek po vsech upravach a zkrasleni vyskocil o 20% proti puvodni cene.

( - Mail - WWW) 08.06.2006, 01:01:49


Alice, (bb - Mail - WWW) 08.06.2006, 10:13:42
ano, máš pravdu, a vůbec nepochybuju o smyslu toho kroku, o tom, že by to byla dobrá investice...Jak jsem psala, jsem pro,jde jen o to, aby na to bylo, pořád, každý měsíc, po 20-25 let. A když nebude, aby bylo kam sáhnout. Je to prostě velký závazek, proto se neukvapuju:)

Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text: