[CNW:Counter]
  www.kudl@nk@.cz   

O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé…
 
 
manuál
téma
poradna
tady a tam
úkol pro vás
fauna a flora
próza a poesie
nejen duše
:-)))
zážitky
 
FÓRA KUDLANKY
 
 
Hledej na Kudlance

 
Výstava pro kočku
 
Marihuana, Mariška. Tráva - Hulení...
Trampoty sličné tlustice
Minutka za čtvrt hodinky :-)))
Gruppensex, swingers - aneb kam se ztrácíš, lásko?
Balzám na nervy
Žena v područí alkoholu
Žebříček nepopularity
NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY
Trak a já
Milovali jsme lištičku...
Když soužití sešedne
 
 
 
DOMŮ
 
dopisy do poradny
dopisy do redakce
 
 
 

Kudl@nk@
domovská stránka

Kudl@nk@
do oblíbených

 
 
 
ARCHIV
 
bloguje.cz
 
 
 
 
 
 
 
KUDLANKA.CZ, ISSN 1214-7826
Copyright (c) 2003-2006
Šéfredaktorka:
Mgr. Daniela Umlauf Goldwein
 
PageRank.cz
 
 
KAM JSTE SE PODĚLY? A PROČ? IV.
Rubrika: [téma]

V tomto ovzduší se od konce 19. století a vlastně již dříve formovala doktrína transferů nepohodlného, jinak mluvícího a myslícího obyvatelstva, která nabývala stále konkrétnějších forem. Národní bohové nemávali jen silnými slovy, ale též ideologickými bumerangy, které se zpravidla vracely na jejich vlastní hlavu. Nastala éra vlasteneckého vyhánění a genocid s cílem vytvoření etnicky homogenních sídelních prostorů v souladu s národně definovaným státem.

 


    


     Nihil novi sub sole. O nevraživosti kmenových bohů najdeme zmínky již ve Starém zákoně. Pseudověda transferů, vnikala i do sémantiky pojmů. V době, když jsem chodil do první třídy spojoval Herr Ducháček slovo Vertreibung spíše s příjemným rozptýlením dlouhé chvíle, nebo s odbytem a prodejem svého koloniálního zboží a pan Budík myslel při slově odsun na předměty, které mu stály v cestě a které bylo třeba přesunout. Na vyhánění lidí by tehdy před válkou v souvislosti s těmito dvěma pojmy v domě v Bednářské ulici 38 ještě nikdo nepomyslil.


     Kam se poděly německé duše a jejich tělesné schránky z domu v Bednářské ulici 38 v brněnských Černých Polích v květnu roku 1945, se už nikdy nedovím. Najednou zmizely z mého obzoru, tak jako Evička Jelínková, pan Budík na začátku okupace a pan Pešl, očekávav rozšíření oné pohádkové země až k našim hranicím. Herakleitos z Efesu měl opět pravdu, válka jako otec všech věcí udělala zase jednou z pánů otroky a z otroků pány. I kmenoví bohové vrhavši své bumerangy do šiků nepřátel museli opětovně zjistit, že bumerangy se vrací na jejich vlastní hlavy.


     30. května 1945 jsem byl v roli milosrdného samaritána náhodným svědkem “vyvádění“ Němců z Brna. Rodina Kubelkova tomu osudu zatím nějak ušla, snad proto, že je nikdo z domu neudal. Patřili také ke skrčencům našeho protileteckého krytu, na jehož výstuze dřevěnými stojkami se aktivně podíleli. Přistěhovali se do Brna během protektorátu z Rakouska. Frau Kubelka se v květnu těžce roznemohla a protože veřejné dopravní prostředky nejezdily, nezbylo nic jiného, než ji naložit na nosítka a pokusit se ji umístit v některé z brněnských nemocnic. Plahočili jsme se s ní z Černých Polí do města třídou ještě včera zvanou svobodného pána Neuratha. Willy, Kubelkovic vyčouhlý syn s propadlým hrudníkem, před několika týdny ještě Hitlerjunge s dýkou za pasem, se pachtil na jedné a já na druhé straně nosítek. Supěli jsme pod nákladem, ale museli jsme spolu také nějak mluvit. Česky? Německy? V tomto bodě moje paměť naprosto selhává. Pravděpodobně to byla nějaká hatmatilka, složená z obou jazyků. Chodili jsme s Frau Kubelka od čerta k ďáblu, protože ji nikde nechtěli přijmout s poukazem, že Němce neberou. Můj argument, že Frau Kubelka je Rakušanka, nikdo nebral vážně, až se nakonec nad ní smilovali u Svaté Anny. Totálně vyčerpaní jsme se s Willym vraceli Joštovou ulicí kolem kavárny Bellevue a trosek Německého domu do Černých Polí. 


     Zatímco jedni v záplavě slunečního jasu a vůni šeříků stále ještě vítali svobodu, druzí klopýtali z města, zapřaženi do žebřiňáků, na nichž bylo naloženo jen několik málo svršků a ti, kteří nebyli schopni pochodu. Rudé pásky na rukávech a biče v rukou byly symbolem síly a toho věčného válečného pravidla – běda poraženým, kolektivního opojení jež otupuje individuální mravní odpovědnost.


     V Nové ulici, donedávna ještě Reinharda Heydricha, jsme spatřili neuvěřitelné, takřka starozákonné procesí. Bylo snad podobné tomu, v jakém šli vstříc svému osudu Evička Jelínková, legionář pan Budík, ředitel našeho klasického gymnázia legionář Dr. Josef Kudela, či poslední prezident země moravskoslezské Dr. Jaroslav Mezník, otec mého spolužáka, který vyskočil v Kouničkách z okna, aby ho gestapáci mučením nedonutili k vyzrazení činnosti podzemního hnutí?


     Již po léta klopýtaly Evropou křížem krážem tisícihlavé houfy bezprávných osob – displaced persons, zajatců a „rasově méněcenných“. Evropa si na ně zvykla. Snažím se vybavit si v paměti celou tu scenérii, ale před mým duševním zrakem se odvíjejí jen fragmenty potrhaného filmu, na němž podél zástupu zapuzených pochodují s flintami, holemi a biči revoluční gardisté, kteří pochopili nově získanou svobodu po svém. Někde v Královém Poli ten pověstný brněnský pochod smrti začínal a kam se jeho účastníci poděli – pokud přežili – je popsáno v mnohých memoárech, které většina současníků nečte, protože je pokládá za propagandu.


     Možná, že kolem nás právě procházela moje pozdější studentská přítelkyně Irma, která díky své mladistvé vitalitě pochod smrti přežila a po odysei Rakouskem a Německem se vrátila do Brna, neboť její otec patřil mezi německé technické odborníky, kteří měli pomoci rozjet poválečný československý průmysl.


     Dnes je mi záhadou, jak je možné, že jsme na počátku padesátých let o Irminých zážitcích nikdy nemluvili, nechápu, proč jsem se jí neptal a proč jsem o excesech vyhnání německých občanů z Brna tak málo věděl. Duševní obzor mladistvých zamilovaných má své tematické úžiny. Teprve po padesáti letech mi Irma po telefonu vylíčila strasti transferu a teď již vím, kam se poděla a kde dnes žije.


Pozoroval jsem průvod vyhnanců z místa, na němž dnes stojí pomník rudoarmějce od Vincence Makovského, a v mém zorném úhlu se jako symbolická inscenace rozkládaly ohořelé ruiny, kdysi tak dominantní budovy Německého domu, postavené v roce 1891 ve stylu Gründerjahre z červených cihel. V době nacionálního přetahování měla stavba Německého domu dokumentovat, komu patří Brno. Češi byli totiž rychlejší a postavili si svůj prestižní Besední dům už v roce 1873.


     Deutsches Haus a k němu příslušející park byl jedním z neuralgických bodů národnostních nesvárů ve městě a na osudu skulptur, které zde stály, lze přečíst nejednu dramatickou situaci v Brně. I pomníky mají zkušenosti s politickou diskriminací, transferem a azylem.


     Habent sua fata statuae – i pomníky mají své osudy souběžné s osudy etnických asociálních skupin, které je instalovaly.


Václav Chyský, Německo

linkuj.cz vybrali.sme.sk



Upozornění: Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky nevhodné, vulgární a obsahující neplacenou reklamu

Komentáře

?????????????? (NČ - Mail - WWW) 10.01.2006, 07:01:32


proč se furt hrabat v minulosti a připomínat to? (Inka - Mail - WWW) 10.01.2006, 10:23:18


Inko, (Margot - Mail - WWW) 10.01.2006, 14:48:37
když jsem to četla, tak jsem si říkala, jak je skvělý, že tohle na Kudlance vychází. Mně osobně tyhle vzpomínky zajímaj. Netuším, kolik čte Kudlu lidí mezi dvaceti a třiceti, ale je moc dobře, že se minulost připomíná pořád dokola, protože jen to je cesta, jak zařídit, aby i mladá generace měla trochu přehled a vyhnula se opakování chyb.


Inko (Marie - Mail - WWW) 10.01.2006, 15:09:33
protoze to jsou udalosti, ktere by se nikdy nemely zapomenout a ktere se nesmi nikdy vratit. Ty to znas jen z vypraveni a z ruskejch filmu, ale my jsme je prozili. Tebe to otravuje, ale me leze mraz po zadech. Me tahle doba vzala ty nejkrasnejsi roky meho zivota.
Ale Inko, co ty o tom vis.....

Inko, (Diony - Mail - WWW) 10.01.2006, 15:35:30
není možné nad zlou událostí jen mávnout rukou a zapomenout... NAOPAK!

ještě dodatek... (Margot - Mail - WWW) 10.01.2006, 16:17:21
Kdesi jsem četla, že země, která zapomene svoji minulost, si ji zaslouží zopakovat.
A dnešní děti toho o minulosti zas až tak moc neví. Ve škole je to nudný dějepis, který ani nemají ve svém věku šanci pochopit (pokud nemají to štěstí, že natrefí na kantora, který to dovede podat zajímavě a přehledně) a všechno důležité se do hodin dějepisu rozhodně nevejde. Takže ty zvídavější děti se k souvislostem z historie vrátí až jako dospělé, když už z toho mají trochu rozum a teprve pak si začnou věci trochu rovnat v hlavě. A právě pro tyhle lidi má smysl podobné vzpomínky psát. Protože "národ, který zapomene svoji minulost, si ji znovu zopakuje".
Já jsem moc ráda, že Svěráci natočili Tmavomodrý svět... a že jsem viděla Schindlerův seznam a Všichni moji blízcí (o N. Wintonovi). Člověk by tyhle věci měl znát a pamatovat si je.

Tak hlavně, (NČ - Mail - WWW) 10.01.2006, 17:26:29
že dnešní děti čtou před spanim Kudlu.

souhlasím s Margot. (kiwi - Mail - WWW) 10.01.2006, 19:41:09
NČ, neznám tvé názory na tohle, ale myslím, že jsi jinak docela fajn. Proto mě zaráží, že si z něčeho podobného můžeš dělat jen trochu legraci. Pochopitelně, že Margot nemyslela děti věku pohádkového. Ale - to asi ty moc dobře víš.

Kiwi, jen chviličku vážně :-) (NČ - Mail - WWW) 11.01.2006, 06:50:08
Ono to je, podle mě, všechno o něco složitější.
Myslím, ale to je skutečně jen můj názor, že kdo chce a potřebuje, tak si přečte, shlédne filmy, netřeba mu to ale vnucovat! A už vůůůbec ne, tisíckrát omletými, rádoby "moudrými", frázemi, z kterých mám osýpky, jen je zaslechnu, typu: "národ, který zapomene svoji minulost, si ji znovu zopakuje". De facto z toho cítím i invektivu, asi nějak tak: ...kdo se nebabrá v minulosti, která je KONEČNĚ DNES POPISOVÁNA OBJEKTIVNĚ, kdo neviděl Shindlerův seznam a Tmavomodrý svět, nezaslouží si být Čechem s velkým Č....
Tak zrovna na tohle mám přímo alergii.
A to do puntíku přesně stejnou alergii, jakou jsem měl na Pavku Korčagina, Zoju Kosmoděmjanskou, a Krásnuju armiju.



Tak to nečti. (motýl Anonym - Mail - WWW) 11.01.2006, 08:20:48
Šmarjá, někdo ti tu něco vnucuje? Článek, kterej mě nezajímá, přeskočím a neprudím. Vo kus vedle vykládáš, jak vod tebe každá uteče. Se jim ani nedivim - s tebou fakt musí bejt legra :-)

minulost člověk nezmění, je daná, (Inka - Mail - WWW) 11.01.2006, 08:48:51
ale je snad potřeba se z toho poučit a tu energii věnovat nějak aktivně a pozitivně přítomnosti a budoucnosti, a to zavčas než naši planetu zničí přírodní katastrofy a živelné pohromy. Omlouvám se, ale já mám z tohodle čtení taky osypky a stejně tak si maslím, že to nečtou děti před spaním. A kdo o tom chce něco vědět, tak si to vyhledá a přečte.

No a co, že to nečtou děti? (motýl Anonym - Mail - WWW) 11.01.2006, 10:02:05
Tohle je web pro děti? To snad může zajímat i dospělýho, ne? Nebo máš pocit, že tady Václav publikuje ukázky ze své nové knížky pro nejmenší čtenáře?
Kurňa, mě zase nezajímá, jak se peče bábovka, a nepíšu kvůli tomu do diskuse pod nějakým receptem, že kdo chce, ten si to vyhledá a že mám z takovýho článku osypky. Co takhle trochu tolerance a míň sebestřednosti? Myslíš, že je Kudlanka jen pro tebe a enčé? Znovu opakuju: KDYŽ TĚ TO NEZAJÍMÁ, NEČTI TO!

Ja kdykoli ctu... (Johanka - Mail - WWW) 11.01.2006, 10:13:48
...nejakou knizku o valce, chudobe a tak, neni mi to prijemny, mam skoro pocit, ze je mi strankami te knihy vycitano "jak si muzes dovolit zit takhle v pohode, mit co do huby, nebat se niceho" a rikam si, ze uz zadnou takovou knizku cist nebudu...a pak zase ctu. A zaroven z toho mam blbej pocit, ale i dobrej, ze jsem se poucila, ze se takovy veci fakt musej pripominat, protoze my deticky (je mi 25) jsme zazily tak akorat prvni maj, ale nic opravdu zlyho ne...a snadno bychom casem mohli podlehnout nekomu charismatickeho, nebo sami touze po moci, nebo predstavam, ze zmenime svet...a je dobry vedet, co vsechno uz tu bylo, kde treba to, co bylo v zasade dobry, se mohlo pokazit, a co bylo spatny od zacatku a nikdy lepsi bejt nemohlo... Cteni o krutostech minulosti, a je jedno, jestli je to 2K let, nebo 60, neni nikdy prijemny, ale je dobre, ze ho ma clovek umozneny.

Tak vidíš, NČ, (Margot - Mail - WWW) 11.01.2006, 13:55:47
my dětičky mezi pětadvaceti a třiceti si Kudlu před spaním klidně čteme. Psala jsem výše, že nemám na mysli děti školního věku, které dějepis nemají šanci pořádně pochopit a vrací se k němu až když dospějí.
Václavovo psaní mě zajímá, protože to nejsou strohá fakta z učebnic, ale vzpomínky konkrétního člověka a proč by na Kudle něco podobného nemohlo být? Asi má pravdu motýl Anonym - ať si na Kudlance každý vybere jen to, co ho baví, vždyť tady Daniela nabízí tolik témat.

(Wendy - Mail - WWW) 11.01.2006, 14:45:29
Motýlku, přestaň se rozčilovat. Tady nejde o to, že něco někoho nezajímá, ale že si dovolil s tím vyslovit nesouhlas, podiv, apod., a to se tady snad smí - nebo ne ?
Nevím v kterém filmu jsem to viděla, jestli v Pianistovi nebo kde, jak se lidé po válce taky dokáží chovat. Bylo to podané bez zbytečných akčních scén, ale přesto velice působivě. Souhlasím s JOhankou !


souhlas s motylem (karin - Mail - WWW) 11.01.2006, 22:10:11
Nevim, kdo ti NC neco vnucuje. Ver si cemu chces. Ta doba komunismu byla vedle nacismu nejhorsi doba naseho naroda. Na tom neni nic sloziteho.

Karin, (Margot - Mail - WWW) 11.01.2006, 22:22:42
vím, jak to myslíš... ale je to relativní. Když se člověk podívá na posledních pár století, tak "nejhorší doba" tu byla asi víckrát.

Nejhorší doba (NČ - Mail - WWW) 12.01.2006, 07:14:30
Přesně souhlasim s tim, co praví Margot. Všecko je relativní. A hlavně -jak pro koho. Ale např. já jsem v tý době prožil nejlepší léta mládí, nezapomenutelný, úžasný! Samozřejmě, že mohly být třeba eště úžasnější v jinym režimu (třeba ale taky ne, nevim). Prostě byly v tom režimu, kterej byl.
A ještě k tý relativitě "jak pro koho":
Možná, že by pár lidí, stojících ve frontě před pracákem, před sociálkou, nebo před noclehárnou, dalo rádo namísto toho přednost tříhodinovýmu stání v prvomájovym průvodu.
Upozorňuju, že NEJSEM, a ani se nechystám bejt, voličem KSČM.


člověNČe (binarniladin - Mail - WWW) 12.01.2006, 17:25:36
a uvědomuješ si, že větou " kdo chce a potřebuje, tak si přečte, shlédne filmy, netřeba mu to ale vnucovat!" by si vlastně šmahem zrušil veškerá media co jen na světě jsou, protože veškerá media nedělají nic jiného, než že vnucují až pod nos informace.

Informace o minulosti, přítomnosti i budoucnosti a důležitý jsou všechny tři. Na minulosti stojíme , přítomnost žijeme a budoucnost tvoříme. A čím víc toho budeme vědět o všech třech , tím lépe se můžeme rozhodovat.

Prohlásit, že když přece někdo chce, tak si to dohledá, znamená rezignovat na osvětu. Kdyby oborozenci uvažovali stejně a řekli si, že když tedy někdo chce mluvit česky tak se sám to nějak naučí a vykašlali se na všechno , nejspíš by si dneska mluvil německy. Prostě tak jak řekla Margot. On ne každý má čas a možnosti sedět v památníku národního písemniství, či v libovolném archívu a dohledávat si tam detaily toho či onoho. Místo toho člověk docela ocení, když se o tom či onom přístupnou formou , dozví víc a je fuk jestli v kině nebo na kudlance. A pokud tě někdo tenhle (mimochodem bezvadný)) článek nutil číst s pistolí u hlavy, nebo neumíš zavřít prohlížeč tam mi nezbejvá než tě politovat.
Howgh!

Jen proto, že sem přímo voslovenej, (NČ - Mail - WWW) 13.01.2006, 06:48:24
tak eště vode mě SKUTEČNĚ naposledy.
Ježišmarjá, dyť já se s vašima světovejma názorama docela ztotožňuju. Lišíme se jen v postoji k zprostředkovávání informací.
Váš postoj je: Dobrýho nejni nikdy dost.
Voproti tomu muj postoj je: Čeho je moc, toho je příliš.
A zrovna tak, jako vy si stojíte za svym, tak i já.

Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text: