| www.kudl@nk@.cz |
| O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé… |
|---|
|
| manuál téma poradna tady a tam úkol pro vás fauna a flora próza a poesie nejen duše :-))) zážitky |
| FÓRA KUDLANKY |
| Hledej na Kudlance |
|
| Marihuana, Mariška. Tráva - Hulení... |
| Trampoty sličné tlustice |
| Minutka za čtvrt hodinky :-))) |
| Gruppensex, swingers - aneb kam se ztrácíš, lásko? |
| Balzám na nervy |
| Žena v područí alkoholu |
| Žebříček nepopularity |
| NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY |
| Trak a já |
| Milovali jsme lištičku... |
| Když soužití sešedne |
![]() |
![]() |
| DOMŮ |
| dopisy do poradny |
| dopisy do redakce |
![]() |
Kudl@nk@ |
| ARCHIV |
![]() |
| KUDLANKA.CZ, ISSN 1214-7826 |
| Copyright (c) 2003-2006 |
| Šéfredaktorka: Mgr. Daniela Umlauf Goldwein |
| PageRank.cz |
| KOHO CHLEBA JÍM, TOHO PÍSEŇ ZPÍVÁM - NEBO JEN TU SVOU? |
| Rubrika: [téma] Zajímavé... Dva názory, které se navzájem tvrdě potírají – přijedu-li do cizí země a případně pokud chci přijmout její pohostinství na delší dobu – měla bych se podřídit jejím zákonům, přistoupit a především dodržovat její zákony, zvyklosti. Ano, to říká přesné znění přísloví z názvu článku. Ovšem současně proti tomu vyvstává názor další: neztrácet svoji identitu, dodržovat (někdy až striktně) svoje zvyky, zákony země, odkud pocházím, případně i vyžadovat, aby mi země hostitelská poskytla pro to prostor a možnosti...
Jistě si vzpomenete sami na mnoho případů, nejen ze zahraničí. I u nás doma to někdy solidně vře... Ne, nechci tu zapřádat nějaké xenofobní diskuze na nacionalistické téma, spíš bych chtěla znát vaše konkrétní zkušenosti z obou stran. Tedy jak se chováte v cizině nebo k cizincům vy, a jaký máte názor na tohle téma. Přizpůsobit se – nebo "zůstat sví za každou cenu"? Já osobně, když přijedu do nějaké jiné země, se snažím jednak ji co nejvíc poznat, druhak se nesnažím vynikat, rozhodně nebudu vyžadovat striktně to, na co jsem třebas zvyklá z domova. Prostě – chovám se jako na návštěvě. A naopak vítám, když se návštěvníci chovají stejně :-))) |
|
Upozornění: Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky nevhodné, vulgární a obsahující neplacenou reklamu Komentáře
(Lucie - Mail - WWW) 12.10.2005, 09:53:31
No myslím, že si mohu nechat své zvyky atd do té míry, co to nebude vadit tomu hostiteli, slušnost a domluvit se je základ. Svoboda jednoho končí tam kde začíná svoboda druhého. Ovšem ty hranice se liší u jednotlivých lidí a taky nejsou všichni přicházivší slušní a to bude ten problém.
souhlasím. (kiwi - Mail - WWW) 12.10.2005, 10:11:25
vítám příchozí, a pokud budou slušní, no problem. Ale pokud budou omezovat mě... Já nikoho neomezuji, tak čekám slušné jednání i od ostatních. A myslím, že by se to mělo vyžadovat!
No já bych řekl, (master - Mail - WWW) 12.10.2005, 10:32:43
že samotný název článku platí spíše ve vztahu servilní zaměstnanec & zaměstnavatel, něco na způsob jednoho kresleného humoru: dvoupatrová kadibudka, nahoře na dveřích je nápis MANAGEMENT, dole EMPLOYEES.
Ale k tématu. Chovat se jako na návštěvě, to by mělo být krédem každého návštěvníka cizí země. A je jedno, je-li tam jako turista, nebo emigrant. Bohužel. Stačí se podívat do pohraničí na suverénní, hlučné, až řvoucí Sasíky nebo na podnikající vietnamskou menšinu, která zná jedno důležité slovíčko "nerozumim" nebo "cim vic pruhy, tim vic Adidas". Daleko horším a celosvětovým problémem však začíná být hegemonie ze strany islámu. Tedy postupná a cílená invaze a import svých zákonů do neislámských zemí. Do tzv. zelených míst na mapě. Zářným příkladem je dnešní Francie, GB, USA, ale jak víme, snahy jsou už i u nás, na Moravě. To je problém, spíše však horká brambora, se kterou si zatím současní politici neví rady a dělají pštrosy v naději, že se to po jejich kariéře nějak vyvrbí samo...
Trochu k tématu a trochu taky ne (Míša - Mail - WWW) 12.10.2005, 11:13:13
Moje dcera udělala nedávno zajímavou zkušenost v Německu. Už tam kroutí třetí měsíc na praxi a společně s jednou českou kolegyní vyrazily jednoho dne na nákupy do marketu. V obchodu mezi sebou (zdůrazňuju - MEZI SEBOU) česky diskutovali, když vtom k nim přiběhla rozlícená prodavačka a začala na ně řvát, co si dovolujou mluvit česky, že když jsou v Německu, tak mají mluvit německy! Holky na ni koukaly s otevřenýma klapačkama a nebyly schopny jakékoliv reakce.
Jen by mě zajímalo, zda tato nacionalistická a šovinistická paní, když jede do Čech na nákupy, zda zde mluví česky, anebo na dovolenou třeba do Španělska - zda tam mluví španělsky. Tak jsem si říkala, že se v tom Německu nic moc zas tak nezměnilo, ty nacionalistické vášně tam bují pořád.
Cizinci...imigrace... (Wendy - Mail - WWW) 12.10.2005, 11:49:18
Zářným případem jsou třeba cikáni, kteří zde jsou již půl tisíciletí a stále jsou tzv. Nepřizpůsobiví. Ani je nenapadne slevit ze svých etnických zvláštností, které obtěžují spoluobčany.
Co se týká islámu, mešity by mi nevadily - ale vadí mi, co bude následovat. Další rozpínavost. Co je pro nás, evropany, slušnost, etické normy, zábrany, to pro ně prostě neexistuje. Je to tak jiný svět, že z toho mám obavy. Vychovávají svůj dorost tak, že pro ně život - ani vlastní, natož czí - nemá cenu. Imigranti obecně - pokud se chovají slušně, musíme si zvykat na kosmopolitnost. VAdilo by mi spíše, kdyby se stíraly a odumíraly krajové zvyklosti, pestrost každého kraje. Turisté - ano, Němci jsou pověstní svou neomaleností. Jinak se snažím chovat v cizině já tak, abych si to tam užila a přitom nedělala ostudu a to samé bych ráda viděla od cizinců u nás. Takže tak.
Míšo, (master - Mail - WWW) 12.10.2005, 12:16:08
jednou jsem na nějaké diskusi, tuším, že to bylo na Novinkách v souvislosti s EU, četl článek o budoucnosti/nebudoucnosti českého jazyka. Byl jsem velmi nemile překvapen tou spoustou negativních názorů na výuku češtiny. Až jsem se divil proč. Co ta chudinka čeština komu udělala? A mnozí duskutéři se nevyhnuli ani jejímu zesměšňování. "Už by bylo na čase, aby se ve školách učila pouze angličtina", že český jazyk stejně zanikne, že blbne dětem hlavy, že bude na úrovni kmenových jazyků a podobné hlody "světáků".
Takových lidí si vůbec nevážím. To je plevel České republiky.
Teda mastere (Wendy - Mail - WWW) 12.10.2005, 13:17:06
to je síla. Podívej se třeba na takové Francouze. Ti si svoji řeč chrání, pulírují, váží si jí. Sledují francouzštinu hlasatelů, moderátorů, jsou pravda na tom až trochu ulítlí, ale svou řeč rozhodně nezradí. Nejen proto, že je po čertech pěkná - certes, surement - ale že jejich rodná! Tož dejme si na to šampaňo do dna !
Já jsem přesvědčená, (Margot - Mail - WWW) 12.10.2005, 14:54:31
že pokud někam přijedu a je dost jedno, jestli na týden nebo třeba navždycky, tak mám povinnost absolutně a totálně respektovat psaná i nepsaná pravidla dané země. Ta cizí pravidla se mi vůbec nemusí líbit, ale je to věc místních a já jim do toho nemám co kecat. Vlastní zvyklosti si můžu provozovat jen do té míry, aby neobtěžovaly místní lidi. Pokud nehodlám ustoupit ze svých představ a nehodlám respektovat zdejší pravidla, tak mám zůstat sedět doma na zadku anebo si k návštěvě vybrat zemi, která je mi svojí kulturou bližší a kde nikoho moje chování obtěžovat nebude.
určitě vždy respektuji, (Inka - Mail - WWW) 12.10.2005, 15:57:44
když jsem na návštěvě v jiné zemi, snažím se samozřejmě vždy respektovat a přizpůsobit se jejich zvykům. Ale také myslím, že všechno má své hranice. Žila jsem nějaký čas ve Francii, je to prima země a lidi jsou milí, ale zůstal v mně neodbytný pocit, že tam vládne patriarchát, kterému já se ve svých 40ti letech nechci ani nemohu podřídit, žiju od svých 17 let sama, vychovala jsem dobře dvě děti, mám své vlastní zázemí, slušné vychování a najednou mám něho poslouchat, kam půjdu, jak se budu tvářit, koho mám pozvat k sobě na návštěvu....? To je zhola nemožný! Myslím, že i ostatní lidé musí být rozumní a pochopit, že jsem vyrostla v něčem jiném, mám své zásady, své léta a svou identitu měnit rozhodně nehodlám, nikomu tím neubližuji, akorát se odmítám nechat manipulovat. Ze začátku jsem Francouze moc obdivovala, jak moc dobře jsou vychovaní, ale teď to cítím trošku jinak, je to jen naučená slušnost a fráze. Asi z Čech nemáme úplně tu nejlepší výchovu, ale děláme věci tak, jak cítíme a když to necítíme, tak je prostě neděláme. Takže si nechci domů zvát někoho kdo mě absolutně nic neříká, v mém věku už si volím to jak a s kým svůj volný čas strávím, a těch věcí je víc, to by bylo dlouhé. Já svou identitu ztrácet rozhodně nehodlám a člověk, který je rozumný, tak to pochopí.
ano Margot (Mrska - Mail - WWW) 12.10.2005, 18:44:50
a o tom to je!! Pokud nehodlam respektovat pravidla te urcite zeme, tak mam sedet na zadku ANEBO si vybrat zemi ktera mi vyhovuje lepe. Naprosto souhlasim.
Ziju v Americe pres 20 let a jeste jsem se nesetkala s Indem, ktery by nebyl "neco vic". Vsichni jsou desne inteligentni a bright a tady v Americe to neni ono. Tak proc sakra nesedi doma v te uzasne Indii? O Arabech snad ani nebudu zacinat, to je problem uz po cele Evrope. Pomalinku, tise nebo s krikem se staveji mesity, zeny se chteji nechat fotografovat na ridicaky s rouskou pres oblicej :))) a my ostatni se musime prizpusobovat JEJICH zvykum. A je kriku...o nespravedlnosti a o zachovavani tradice.... Tak zustan doma a budes mit svoji tradici.
Mrsko (Jasmina - Mail - WWW) 12.10.2005, 22:18:19
Presne tak.
Ale ono to nekdy cloveka napadne uvazovat takhle,jen se musi vzpamatovat-ze v kazde zemi je neco plus a minus. To jsme takhle s jednou chorvatkou drbaly belgicany,ze jsou studeni jak psi cumaci.Jo,pravda je ze jsou. kdyz uz prijdou na navstevu-casto se stava ze z nabizeneho prijmou pouze sklenici vody-aby se necitili zavazani priste pozvat taktez. Jo,je to jejich obecna povaha. Ale pak mi doslo,ze na druhou stranu-neexistuji zde navstevni prepadovky za ucelem -nachytat hostitele v momente kdy nema uklizeno a pak ho zdrbnout po sousedech,nikdo se doterne nepta na pomalu intimni veci-aby se dovedel a,-poslal to k dobru,kdyz si soused poridi nove auto-misto aby mu ho jiny soused obesel s korunou(jako u nas ze?)tak pokud zavidi,dela vse proto aby si poridil jeste lepsi auto-coz ale neskodi nikomu,leda tomu zavidejicimu,ktery musi o to vic makat. Tak nejak vubec lide spise se zdrzuji komentaru nez by pomlouvali-v Belgii,obecne. Takze jsem se pak zastydela za to drbani s chorvatkou)))))nebot tato zeme je ted mou zemi,neco je lepsi u nas v Cechach-neco je lepsi zde. Dobry ale je ze zde neni tak ohromujici rozdil v kulture,cesi i belgove radi pivo a spek se zelim.))) Belgove jsou daleko mene prakticti nez my cesi,ikdyz nevim,jaka je nyni nova generace v Cechach....
Ještě jen drobnost... (Margot - Mail - WWW) 12.10.2005, 23:42:00
Docela obdivuju Alenku z Yukonu, když vypráví o Tunisu. Moc se mi to povídání líbí, ale v Tunisu by mi ledacos vadilo, přinejmenším jejich hygienické zvyklosti... A Alenka se tam chovala přesně podle mé představy, jak se v cizí zemi chová zdvořilý host. Asi se jí taky občas něco nelíbilo, ale nikomu to necpala a nekritizovala, vzala tu zemi se vším všady a netlačila na pilu.
Jojo (Gita - Mail - WWW) 13.10.2005, 08:10:58
Souhlas. Když jedu do cizí země, musím tam jet s tím, že se musím přizpůsobit. Mně se někdy zdá, že to funguje takto:
1. Nejprve je každý rád, že se tam vůbec dostal. 2. Tvrdě maká i za malý peníz a drží hubu a krok, aby ho třeba náhodou nevyhostili. 3. Jakmile se mu začne dařit, začne vystrkovat růžky a zvyšovat svoje požadavky. 4. Když mu není vyhověno, ohání se právy národnostních menšin a ledasčíms dalším včetně oblíbeného klišé: Máme přeci demokracii. My tady v Evropě často vedeme dialog na téma, co bychom mohli/měli dovolit. Kdybychom my přijeli do nějaké muslimské nebo východoasijské země, tak by takový dialog vůbec ani neproběhl, hned by ho zarazili. V mezinárodním právu se tomu tuším říká reciprocita. My se tu snažíme o toleranci, ale některé "menšiny" (které se mnohde stávají už většinou) na nás kašlou. Prostě nebuďme blbí a nenechme se týrat.
velka britanie- (whatewa - Mail - WWW) 25.10.2005, 22:42:20
ma byt udajne zeme s celmi vyvinutou demokracii a toleranci k narodnostnim mensinam...eh..ze by?Tak proc musim na kazdem formulari vypisovat svuj etnicky puvod?Jsem britska beloska,irska beloska nebo snad beloska jineho,nez britskeho puvodu?Proc my bylo receno,ze jestli chci dostat stalou praci tak musim zlepsit uroven svoji hygieny jakozto'jina Evropanka'?Proc bych mela nosit kombinaci zelene a modre,jestli vypadat dost prijatelne?proc se me kazdy pta,kde se vzal ten americky akcent a proc si ho jako nezmenin na brtisky?Ano,mela jsem snahu 'zapadnout,prizpusobit se'....ted k tomu vsak zadny duvod nemam.....a tvrde pracuju na vychodoevropskem akcentu......
velka britanie- (whatewa - Mail - WWW) 25.10.2005, 22:42:56
ma byt udajne zeme s celmi vyvinutou demokracii a toleranci k narodnostnim mensinam...eh..ze by?Tak proc musim na kazdem formulari vypisovat svuj etnicky puvod?Jsem britska beloska,irska beloska nebo snad beloska jineho,nez britskeho puvodu?Proc my bylo receno,ze jestli chci dostat stalou praci tak musim zlepsit uroven svoji hygieny jakozto'jina Evropanka'?Proc bych mela nosit kombinaci zelene a modre,jestli vypadat dost prijatelne?proc se me kazdy pta,kde se vzal ten americky akcent a proc si ho jako nezmenin na brtisky?Ano,mela jsem snahu 'zapadnout,prizpusobit se'....ted k tomu vsak zadny duvod nemam.....a tvrde pracuju na vychodoevropskem akcentu......
velka britanie- (whatewa - Mail - WWW) 25.10.2005, 22:43:25
ma byt udajne zeme s celmi vyvinutou demokracii a toleranci k narodnostnim mensinam...eh..ze by?Tak proc musim na kazdem formulari vypisovat svuj etnicky puvod?Jsem britska beloska,irska beloska nebo snad beloska jineho,nez britskeho puvodu?Proc my bylo receno,ze jestli chci dostat stalou praci tak musim zlepsit uroven svoji hygieny jakozto'jina Evropanka'?Proc bych mela nosit kombinaci zelene a modre,jestli vypadat dost prijatelne?proc se me kazdy pta,kde se vzal ten americky akcent a proc si ho jako nezmenin na brtisky?Ano,mela jsem snahu 'zapadnout,prizpusobit se'....ted k tomu vsak zadny duvod nemam.....a tvrde pracuju na vychodoevropskem akcentu......
|