[CNW:Counter]
  www.kudl@nk@.cz   

O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé…
 
 
manuál
téma
poradna
tady a tam
úkol pro vás
fauna a flora
próza a poesie
nejen duše
:-)))
zážitky
 
FÓRA KUDLANKY
 
 
Hledej na Kudlance

 
Výstava pro kočku
 
Marihuana, Mariška. Tráva - Hulení...
Trampoty sličné tlustice
Minutka za čtvrt hodinky :-)))
Gruppensex, swingers - aneb kam se ztrácíš, lásko?
Balzám na nervy
Žena v područí alkoholu
Žebříček nepopularity
NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY
Trak a já
Milovali jsme lištičku...
Když soužití sešedne
 
 
 
DOMŮ
 
dopisy do poradny
dopisy do redakce
 
 
 

Kudl@nk@
domovská stránka

Kudl@nk@
do oblíbených

 
 
 
ARCHIV
 
bloguje.cz
 
 
 
 
 
 
 
KUDLANKA.CZ, ISSN 1214-7826
Copyright (c) 2003-2006
Šéfredaktorka:
Mgr. Daniela Umlauf Goldwein
 
PageRank.cz
 
 
SEBEVĚDOMÍ? I TO SE MUSÍME (NĚKDO) UČIT!
Rubrika: [poradna]

Ahoj Danielo, můj problém se ani tak netýká vztahů partnerských, jako spíš vztahů všeobecně. Jsem, dá se říct, docela pravidelnou čtenářkou tvých stránek. Obdivuju, jak umíš všem poradit, jak dokážeš trefně vystihnout podstatu problému a hlavně – tvé rady fakt sedí. I mě už jsi jednou radila, bylo to asi před dvěma roky, ještě na "Dámě.cz" a tvoje rada mi moc pomohla. Ale je to už spousta času a i moje problémy se za tu dobu posunuly trochu někam jinam, takže svou situaci popíšu v krátkosti znova a včetně dalšího vývoje.

    


     Můj syn se zamiloval a v 18ti letech, těsně po maturitě, oženil s ženou o 20 let starší a ne zrovna dobré pověsti, odešel na druhý konec republiky (studovat vysokou) a mě tím dostal do situace, kdy jsem jednak začala silně pochybovat o svých schopnostech vychovávat děti a vůbec sama o sobě, ale taky jsem si připadala jako mezi dvěma mlýnskými kameny. Stála jsem a stále stojím při něm, ale celá širší rodina se postavila proti a dávala i mě za vinu to, co se stalo.

     O rok později odešla i dcera, která je o čtyři roky mladší než syn, studovat střední školu, přes týden je na internátě a domů jezdí jen na víkendy. Takže se k tomu všemu přidala ještě starost o ni a aby toho nebylo na mě málo, asi i něco jako syndrom prázdného hnízda...


     Byla jsem tenkrát dost na dně, ale plně se mi potvrdila pravdivost úsloví "co tě nezabije, to tě posílí". Všechno, co se stalo, se mnou asi natolik otřáslo, že nezbylo nic jiného, než začít u sebe a vlastními silami se z toho hrabat. A jeden čas se mi i zdálo, že se mi to daří. Víš, vždycky jsem byla přesvědčená, že když se budu ke všem chovat slušně, všem vyjdu vstříc, na všechny budu brát ohledy a svoje potřeby potlačím, že se ti ostatní pak budou ke mně chovat stejně. No, přišla jsem na to, že to tak není. Spíš naopak.

     Ti ostatní to berou jako standard, jako normální věc, jsou na to zvyklí, dá se říct, že toho někdy využívají až zneužívají, a ta zpětná vazba, v kterou já doufala, nějak nefunguje. Dá se říct, že až události okolo synovy svatby mě donutily tento postoj přehodnotit a zjistila jsem, že kupodivu – když jsem se "naučila" být někdy sobecká, neskromná, neohleduplná ... cítím, že si mě okolí najednou začalo víc vážit, snaží se mi zavděčit, dávají mi najevo, jak jsou rádi, že mě mají a tak podobně. Zvedlo se mi sebevědomí, i situace doma se sama tak nějak uklidňuje a řeší. Synovi je teď 22, školu bude končit a jeho manželství spěje pomalu, ale jistě k zániku. Dceři je 18 a i když to občas mezi námi jiskří, mám dojem, že pomaloučku dozrává. Takže by se dalo říct, že se všechno vrací do normálu a já můžu být spokojená. Jenomže nejsem.

     Můj problém tkví v tom, že na jednu stranu už vím, že co si neurvu – to nemám, že musím být občas k svému okolí tvrdá, aby si ze mě nedělalo onuci, že se musím rvát za sebe sama, protože nikdo jiný to za mě neudělá… Asi je to tak správně, což zjišťuju i podle reakcí. Jenomže – na druhou stranu – bych se radši pro své okolí rozkrájela, není mi příjemné, že na ně musím být taková, jaká teď občas jsem, ale vím, že musím, protože jinak se vrátím tam, kam už nechci.   Je mi prostě smutno z toho poznání, že člověk musí být na ty druhé někdy zlý, protože když je jenom hodný, ti ostatní toho akorát zneužijí.


    Vím, že jsi velmi moudrá, máš spoustu zkušeností, a určitě najdeš nějakou radu, která by mi pomohla moje trápení nějak rozmotat. Předem za ní děkuji. Wiki


ODPOVĚĎ:

     Milá Wiki, je nesmírně jednoduché se občas sesypat a být smutná. Dělá to plno lidí, tak proč ne? Horší ovšem to mají ti „lidé-skály“. Znám jich pár... Drží na nich celá rodina, někdy i firma... To jsou i ty ženičky, které manžel opustí kvůli těhotné milence – protože: manželka to přeci vždycky všechno zvládla, je tak silná, pevná... kdežto ta ubohá chudinka holka se zhroutila...

     Všichni se pak nesmírně diví, když se skála najednou promění z ničeho nic na hromádku zoufalství, nebo naopak když je z ní zapšklý, zlý, jízlivý, arogantní, ironický... atd. tvor. Ona prostě jednou ta jedna malá kapka je poslední... Ty jsi, díky bohu, zatím všechno ustála, snad ses jen z téměř posledních sil naučila trochu bránit. Ale, zvyk – železná košile, ti brání si novou situaci správně užívat. Prostě – jak píšeš – neumíš být „zlá“, respektive ta správná dávka sebeobrany ti nejde pod kůži. Smutné je, že tohle všechno poznání přichází v okamžiku, kdy nějak už nejsou kolem tebe ti, kteří měli ocenit jak tvou předchozí ohleduplnost, schopnost, sílu, tak dnešní „novinku“ nové sebevědomí...


     Co ti na to poradit? Na tvou dnešní situaci? Kolikrát sama se plácám v různých depresích – kdybych měla za každou hrneček, mohla bych si otevřít čajovnu :-))) Ale nakonec vždycky nějak sama sebe umluvím a postavím zpátky do normálu.

     Nedávno jsem viděla ochrnutého pejska. Místo zadních běhacích nožiček měl jakýsi postroj s kolečky. A tak si to drandil kolem... Později jsem četla, že s těmihle zvířátky dokonce navštěvují v nemocnicích pochroumané děti, aby jim ukázali, že když to zvládne obyčejnej pejsek... Vlastně to samé jsem si opakovala cca před 14 dny, když jsem se osobním přičiněním (kutilství) doma ošklivě pomlátila... Když jsem si (ještě vleže a neschopná) skuhrala, co budu dělat a hlavně co bych dělala, kdybych dokonce i ochrnula – tak jsem si uvědomila, jak je těm, kterým se to stalo a přeci začali znova...


     A to je to poselství, co ti chci předat – že musíme stále a znova začínat, i kdyby to mělo být od nuly... To je na životě asi nejhezčí, tahle možnost... Zkus si naplnit život něčím novým, zapomeneš na trápení, neboj...Mysli teď především na sebe! 

Moc pozdravů, daniela@kudlanka.cz

 

 

linkuj.cz vybrali.sme.sk



Upozornění: Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky nevhodné, vulgární a obsahující neplacenou reklamu

Komentáře

Jako bych to byla já. (Viki - Mail - WWW) 12.07.2005, 07:33:07
Když jsem četla, co napsala Wiki, chvíli jsem přemýšlela, jestli nepopisuje mě. Právě prožívám něco podobného. A rodinka se diví, že se jim bouří "dobrovolná obsluha". Vždycky jsem brala ohled na ostatní a snažila jsem se jim vyhovět. Teď po mnoha letech jsem zjistila, že když něco chci já, připadám si jako sobec. Kdepak, nebrat ohledy a mít svou vlastní důstojnost. Stejně se to pořád učím a nechce mi to jít. Musím se přesvědčovat, zvyk je železná košile.

Pomahani by nemelo byt zamenovano s obetavosti (Johanka - Mail - WWW) 12.07.2005, 09:55:50
Ahoj,

pomahani druhym je krasna vec a kazdy hodny clovek se asi snazi to delat co nejcasteji, ale vedome se obetovat je hloupost. Sice to zni sobecky, ale clovek by mel v prve rade myslet na to, aby sam byl stastny a spokojeny, nic mu nechybelo, pak teprv ma skutecny potencial pomoci druhym. Samozrejme nekdy musi ustoupit, pokud se stretnou zajmy a dojde k dohode, kde "zvitezi" druha strana, ale to bych nepovazovala za obetovani, pri neshode je jeden vzdy rozumnejsi nez druhy :) a je dobry vedet, ze v tom pripade delam ustupky vlastne pro svoje dobro, proste mu verit.

Nejnejprijemnejsi pocit clovek ma, kdyz "ja jsem se tak obetoval(a) a oni to vubec neoceni". Proc by taky meli, pokud o to sami nezadali? Kazdy zna poradne jen svoje potreby, u jinych muze pouze hadat. Z cehoz plyne, ze optimalni cestou podle me je delat pro sebe vse, co bych chtela a primo to ostatnim neublizuje (rozumne nastavit miru, mit treba trochu volneho casu sama pro sebe a dat nejake penize na paradu rodine urcite neublizi :)) a pro ostatni delat to, co bud potrebuji naprosto zjevne (male deti opecovavat), nebo si o to primo reknou, no a v obou pripadech jen tehdy, kdyz to neni ve stretu s mymi zajmy, pokud je, nasleduje diskuse.

Jen timhle zpusobem se clovek nikdy nedostane do stavu, kdy se citi nedoceneny a zaroven vycerpany.

Znovu opakuju, protoze to je dulezite (a mam to z buddhismu :)): clovek, ktery je sam stastny, spokojeny a rozvinuty, dokaze pomahat ostatnim podstatne ucinneji nez nekdo, kdo se obetoval (nasilne, tedy pretrvava v nem vedomi ustupku).

(A jeste priklad ze zivota: moje maminka dokaze svou naklonnost k detem a jejich rodinam projevovat prevazne jidlem :). A nejsme s to ji vysvetlit, ze masa na cloveka fakt muze byt i min nez dve kila a ze bysme k ni prijeli i na brambory na loupacku (na ty radsi). Pak se k ni naopak bojime jezdit, protoze vidime, jak je strhana, muj partner si pripada pod natlakem, ze by bylo blby to vsechno nesnist a tak. Neziska na tom nikdo a vsechno prameni jen z toho, ze si maminka mysli, ze je to pro nas dobre. Kdyby se ridila tim, co je dobre pro ni (obyc jidlo, malo prace), tak je samozrejme prostor, abychom protestovali, ze chceme poradne najist :), pokud by to tak opravdu bylo, jenze k teto situaci by prave nikdy nedoslo a byl by klid :)

A jeste... (Johanka - Mail - WWW) 12.07.2005, 10:04:48
(omlouvam se za takovy traktaty :))

Starani se o vlastni stesti by nemelo byt zase brano jako "budu sobecka, nebudu brat ohledy!" Protoze v drtive vetsine pripadu clovek timhle zpusobem nikomu neublizi! Resp. kdyz zjisti, ze jeho jednani fakt nekomu vadi, je vzdy prostor to resit, ale spis se tim naopak zjisti, jaky ten druhy je (majetnicky apod.).

Zase priklad, moje maminka se z neznameho duvodu domnivala, ze si nemuze par let po smrti manzela najit noveho partnera (ja i segra jsme uz byly dospele, pres 20, odstehovane z domu), takze sice se nechala sbalit :), ale tajila ho pred nami a mela vycitky. Nastesti jsme ji vysvetlily, jaka je tenhle pristup kravina a ze nam to opravdu nevadi, dokonce nam do toho vubec nic neni :)

Ve všem s Tebou souhlasím, (Jelenka - Mail - WWW) 12.07.2005, 11:26:16
Johanko. Myslím si, že je velmi správné být t.zv. "zdravě sobecká" a hlavně "nepáchat dobré skutky", o které nikdo nestojí. Tím paradoxně prospějeme sobě i těm druhým.

To je výstižné (Petra - Mail - WWW) 12.07.2005, 13:25:25
Jelenko - už dlouho jsem hledala vhodný pojem pro situaci, kterou jsi uvedla. "Nepáchat dobré skutky o které nikdo nestojí". To je přesně ono - díky za inspiraci.

protoze... (Mrska - Mail - WWW) 13.07.2005, 15:56:35
..."kazdy dobry skutek bude po zasluze potrestan" :))

Dekuji (tamara - Mail - WWW) 14.07.2005, 07:47:06
Je to krasny clanek a pekne dotazy, dekuji za ne. Rada jsi Vase stranky ctu. I ja jsem v presne stejne situaci jako opisuje Johanka, jenomze ja jsem ta jeji "maminka", porad delat dobre . Ale, ted po hezkych par letech manzelstvi me to zacina zmahat. Deti vyrostli a co ja? Kde jsem v tomhle zivote ja? Hledam jse a musim jse najit. Spravne sebevedomi a zdravi postoj k vlastnimu zivotu ve mne chybi. Nevim jestli by jse tohle to nemelo ucit ve skolach. Existuje na to nejaka literatura, nebo clanky? Pradte. Drzim palec. Tamara

Tamaro, (Johanka - Mail - WWW) 14.07.2005, 09:44:27
o literature nevim :), ale zacla bych tim, ze bych si vzpomnela, jake vsechny veci jsem chtela kdysi delat a nedelala, protoze nebyl cas, neb byly deti (ci jine duvody). Moje maminka treba ted hodne cestuje, ja bych zase asi hodne cetla.

A co se tyce deti, myslim, ze uplne kazde odrostle dite pri navsteve rodice oceni hlavne uvolnenou atmosferu. Jakoze treba "Nevadi, kdyz budes spat v povleceni, ve kterym spala minuly tyden segra?" "Jasneze nevadi, aspon s tim mas min starosti!". Ditko, kdyz vidi, ze maminka "to neproziva", samo nebude navstevou vystresovano ("abych se ji necim nedotkl, kdyz se tak snazi"), bude se u rodicu citit lepe a treba si pak i samo rekne, pokud opravdu neco potrebuje.

Verim, ze to zvladnes! :) (mne se to povida, takovy mlade...:))


Díky (Wiki - Mail - WWW) 14.07.2005, 12:47:39
Všem, v první řadě Daniele, moc děkuji za odpovědi i za názory.
Máte samozřejmě ve všem pravdu, na to, co píšete, jsem během těch roků taky přišla. Můj problém tkví v tom, že já to rozumově mám v hlavě srovnané, ale někdy je mi prostě smutno z toho, že musí být člověk někdy sobec, aby se k němu ti druzí chovali hezky. Ale to, co tady čtu v odpovědi Daniely i ve vašich reakcích, mě utvrzuje v tom, že jsem na správné cestě a že se v tom prostě nesmím tak patlat a musím hledět dopředu. Fakt vám všem moc děkuju.
Už dobře vím, že pomoci můžeme jen člověku, který o pomoc stojí, jinak je to zbytečně vynaložená energie.

Tamaro a Viki: držím palce, abyste brzo našly svojí důstojnost a sebevědomí, stojí to za to, ale přála bych vám, aby ta cesta k tomu všemu nebyla tak náročná a bolavá, jako byla ta moje.


(tamara - Mail - WWW) 14.07.2005, 16:09:02
Dekuji, ale porad nevim presne, jak na to. Proc mam byt sobecka, kdyz takova nejsem? Proc proste lidi nepochopi, ze to co davam, chci taky zpatky, nic vic? Proc zneuzivaji? Nekdy jsem na sebe nastvana, ze to vidim a ze mi to vadi. Proc musim zmenit sebe, aby se zmenili ti naokolo? Ja vim, ze to tak ma byt, ale... Jak na to?

Já se obávám něco napsat, (Jelenka - Mail - WWW) 14.07.2005, 18:27:27
abych se někoho nedotkla. Snad se mi to povede.
Tamaro, je třeba se vcítit do toho druhého, a neobdařovat ho dobrými skutky
- a nezavazovat ho tímpádem "vděčností".
Vnucovat někomu vděčnost je, podle mého názoru, velmi sobecké.

(tamara - Mail - WWW) 14.07.2005, 18:47:19
Mas pravdu, dik.

Jelenko (Kamila - Mail - WWW) 15.07.2005, 07:57:16
neboj! I kdyby ses náááhodou dotkla, většina ženských tady jsou prima a normální a všechno se dá vysvětlit přeci, žejo? :-) Moc tě zdravím....

(tamara - Mail - WWW) 15.07.2005, 08:08:51
Dekuji, tohle je prima, takhle si psat, clovek se dozvi snad vic jako u psycholozky. Vazne. Wiki mela pravdu, patlat se v necem snad nema smysl. Pak se clovek jenom trapi. Hlavu vzhuru a cist dalsi clanky. Je to pravda, jsou tady prima lidi. Dekuji a hezky den.

Děvčata ! (Wendy - Mail - WWW) 15.07.2005, 13:36:39
Máte pravdu. Já byla jednou u astroložky a ptala jsem se jí, jestli to není nějaká chyba ve mně, že jsem někdy k jiným lidem tvrdá. Ona mě ubezpečila, že nikoliv. Nemůžu spasit celý svět. A abych byla co platná těm, kterým pomáhám teď, musím ostatní překročit. Pokud ovšem nekrvácí na chodníku.. tak to je milé dámy.

Wiki,Wiky (ahoj - Mail - WWW) 26.07.2005, 21:50:29
co kdyby ses přestala pohybovat v extrémech ?
na jednu stranu líčíš, jaká jsi obětavá světice;
na druhou stranu hledáš podporu v tom, že máš být tvrdá

Ani jedno není správně, protože prostě přeháníš. Proč to tak přeháníš, víš ty sama nejlíp.
Já zase vím, že nic, co se přehání, není v konci dobrý. V konci je prostě zklamání : ze sebe anebo z těch druhých a nejčastěji z obojího

moje rada zní : připusť, že nemusíš být nějaká, zkus být různá

Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text: