| www.kudl@nk@.cz |
| O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé… |
|---|
|
| manuál téma poradna tady a tam úkol pro vás fauna a flora próza a poesie nejen duše :-))) zážitky |
| FÓRA KUDLANKY |
| Hledej na Kudlance |
|
| Marihuana, Mariška. Tráva - Hulení... |
| Trampoty sličné tlustice |
| Minutka za čtvrt hodinky :-))) |
| Gruppensex, swingers - aneb kam se ztrácíš, lásko? |
| Balzám na nervy |
| Žena v područí alkoholu |
| Žebříček nepopularity |
| NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY |
| Trak a já |
| Milovali jsme lištičku... |
| Když soužití sešedne |
![]() |
![]() |
| DOMŮ |
| dopisy do poradny |
| dopisy do redakce |
![]() |
Kudl@nk@ |
| ARCHIV |
![]() |
| KUDLANKA.CZ, ISSN 1214-7826 |
| Copyright (c) 2003-2006 |
| Šéfredaktorka: Mgr. Daniela Umlauf Goldwein |
| PageRank.cz |
| RECENZE - MCDONALDIZACE SPOLEČNOSTI |
Rubrika: [téma] Hned zkraje musím upozornit, že to nemá nic společného S Bettynkou a jejími romány “Vejce a já“ a „Co život dal a vzal“ – jedná se o sociologickou práci amerického univerzitního profesora George Ritzera na téma, které se nás, bohužel, už také dotýká. Popisuje náš současný životní styl, jeho nástrahy a jak je naše cesta do pekel krásně vydlážděná.
Náš životní styl se převádí na princip rychloobslužných restaurací typu KFC, Mc Donalds a dalších. Pokud si říkáte, že jedna restaurace společnost nemění, tak veřte, že změní. Tyto restaurace jsou přímým důsledkem racionalizace společnosti a zrychlování života, kde v konečném stadiu budeme programově přesouváni od „mekáče“ do hypermarketu, z hypermarketu do typizovaných sportovišť, atd. Všichni budeme stejně hubnout, stejně vypadat a staneme se postupně jen jakýmisi uniformními spotřebními loutkami, manipulováni časopisy, televizí, reklamou. Náš životní styl nebude takový, jaký by nám vyhovoval, už bychom neprožívali spontánní radost a smutek, ale budeme žit život takový, jaký nám bude prezentován různými společnostmi, které pochopitelně chtějí jen naše peníze... Prostě – zmizí prostor pro individuality, kdo se bude lišit bude špatný....
Nebo myslíte, že ne?
Simona Kounovská |
|
Upozornění: Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky nevhodné, vulgární a obsahující neplacenou reklamu Komentáře
Naprostý souhlas! (Míša - Mail - WWW) 23.06.2005, 11:42:35
K tématu se hodí přečíst jeden výstižný a dobrý článek na serveru Humpoláci v Americe pod názvem Úpadek amerického venkova http://xal.amjawa.com/Harrisburg/travelling/modules.php?name=News&file=article&sid=196
Ne,ne,ne,ne a zase ne!!! ( - Mail - WWW) 23.06.2005, 12:34:04
Všichni nebudeme stejně hubnout, (tloustnout), nebudeme stejně vypadat a nestaneme se postupně jen jakýmisi uniformními spotřebními loutkami, manipulováni časopisy, televizí, reklamou (a "výdobytky" globalizace!). Náš (můj)životní styl bude takový, jaký nám (mně) bude vyhovoval. (A nenechám si nikým a ničím vnutit život uniformní!!!)
Budeme prožívat spontánní radost a smutek a budeme žit život takový, jaký si sami vytvoříme. Budeme kašlat na mozkové masáže různými společnostmi, které pochopitelně chtějí jen naše peníze... Prostě – a já tomu věřím, že nezmizí prostor pro individuality. Já si naopak myslím, že už v této době a v očích mnohých, je naopak špatný ten, kdo se nějak odlišuje..... Individuality byly, jsou a budou! To konstatování, které může být chápáno jako SNAHA, to prostě nevyjde!
Omlouvám se, že jsem se nepodepsal za to NENENE! (master - Mail - WWW) 23.06.2005, 12:38:18
:-)))))))))))))))
věřím, že zůstaneme sebou (kiwi - Mail - WWW) 23.06.2005, 13:21:00
to jen lidi bez mozku se mohou stát uniformníma figurkama :-)))
Zrovna takový čokoládový shaker, (Inka - Mail - WWW) 23.06.2005, 13:51:22
ten já miluju, když jedu na výlet autem, jinak je to snad každého svobodná vůle co bude jíst a kde. Mě reklamy obchází, ale život miluju a dělám si ho hezkej. Mekáč mě nemůže rozhodit, ráda vařím a dost zdravě, také ráda pěstuju zeleninu biodynamicky, když se jdu někam najíst, udělám si na to čas, jdu v klidu do restaurace kde je prima výběr salátů, ryb a dobrého vína a vše co mám ráda.
Chce to precist (Sarume - Mail - WWW) 23.06.2005, 16:32:56
Meli byste si to precist , Kniha neni o hamburgrech, nybrz o principu jak manipulovat lidmi , jen ten Mekac to vyuziva nejvic , Co já vím tak vynalezcem byl Ford , teda techto principu:)
Jde o umistovani zbozi v obchodech , o vytvareni pocitu bezpeci , levnosti, Jde o falesny pocit pratelstvi , ktere Vam ty to spolecnosti dodavaji , A nezlobte se ja v Mekaci nebyla uz leta a presto jsem si v te knize nasla veci , se kteryma jsem se setkala.
mnohem větší (íla - Mail - WWW) 23.06.2005, 17:03:45
strach jde z knížky B.Kurase-Jako psa ke kandelábru.....Zkušenosti ohledně příkazů a zákazů a uniformity EU vypadají jako budoucí tragédie!
Zakladatel McDonalda rychl0-restauraci byl Cech . . Ray Krok. (Baron Prasil . . . . - Mail - WWW) 23.06.2005, 17:28:00
Coby mlady kluk, hral na tahaci harmoniku a mel maly orchest . . .
Jestli na to vzpomenete kupte si knihu "Grinding it out." Potomek ceskych imigrantu do Chicaga [deda s babickou], Ray representoval firmu na mixsery do restauraci, ktere prodaval az do Kalifornie. Psal se rok 1954 kdyz na sluzebni ceste do Kalifornii si vsimnul, jak poledni dav stal frontu na bramborove hranolky a hamburgry u maleho kiosku bratru McDonaldu. Dostal napad, navrhnul a oni schvalili frenchise za cast profitu do jinych mest. Ray nemel tolik penez v bance, pozadal manzelku, aby prodali dum a z utrzenych penez to financovat. Rekla mu, ze se zblaznil, rozvedla se s nim a on z jeho polovicky investoval do hranolku a hamburgeru . . . do jinych mest. Za 7 let (1961) koupil od bratru McDonaldu jejich jmeno za .7 milionu. Vyrobci papirovych salku, taliru, mleteho masa, pekarny kteri mu dali tehdy kredit tehdy ? Zustal jim verny dodnes a kupuje excusivne od nich a jsou multimilionari . . . Nemohl platit zamestnance v uradu, tak jim daval bezcenne papirove akcie . . . Ne kazdy zamesnanec veril a zustal, ale ti kteri zustali zanedlouho pres noc jejich akcie meli hodnotu milionu . . . . Velice zajimava knizka o gigantickych financnich potizi zacatku a konecne to ruplo a giganticky uspech. Ray Krok byl dobry clovek. PS Vzpominam na prvni McDonalda nekdy v 1970. Jidlo se objednalo venku u okenka a sedelo se na drevenych lavicich venku na verande. Hamburger stal okolo 15 centu a hranolky 10.
Mc Bastard ( - Mail - WWW) 24.06.2005, 09:53:03
A co třeba takto
http://www.mcspotlight.org/ a nebo http://zemepredevsim.ecn.cz/archive/campaigns/mcd/princip_mcdonaldizace.html http://www.movimentgraffitti.org/rtw/antimcd.php#why http://www.differentlife.cz/pelmel12.htm Maso nejím a už jen z principu Mc Donald prostě NE!
Nu, McDonald neni pro fajnsmekry . . (Baron Prasil . . - Mail - WWW) 24.06.2005, 14:59:34
kteri radi Eintopf gulas ze stare nemecke helmy . . .
(Sarume - Mail - WWW) 24.06.2005, 18:31:26
Mas na nej recept? Prosim, jako mala jsme ho milovala v NDR:)
Bufet (Gabina - Mail - WWW) 26.06.2005, 19:21:38
Jeee holkyyyy,
pamatujete ty krasne bufety z dob socialismu? Jeste je obcas najdete. Tam v zahulene mistnosti pozirali lide v monterkach vestoje tluste parky ze kterych strikal tuk. Chlemtajice jedno pivo za druhym. Pak si odskocili na zachod kde byl bordel a smrad jako ve vopicarne. Po prichodu zpet do restauracniho zarizeni si mohli zpestrit zivot hadkou z babiznou v bile spinave zastere, ktera je tam "obsluhovala". At zije MacDonaldizace spolecnosti !!!!!!!!!!!!!!
jeste jedna vec (Gabina - Mail - WWW) 26.06.2005, 19:26:53
Ja si radsi zajdu do nejake hezke restaurace s obsluhou a dam si dobre jidlo s lahvi vina.
Ale kdyz prijde na "fast food", at zije MacDonald, Burger King a Taco Bell.
Prostor pro individuality mizí (koldak - Mail - WWW) 27.06.2005, 11:18:19
bez ohledu na to, jak silný jedinec (např. master) se mu vzepře. Devadesát procent lidí jsou manipulovanými spotřebními loutkami už dnes, stačí se rozhlédnout kolem sebe.
Co se týče socialistických bufetů, je přirovnání Gábiny naprosto zcestné. Bufety hlavně nebyly agresivně propagovány jako cool životní styl a byly také určeny pro naprosto jinou (a méně majetnou) vrstvu lidí, než nynější mekáče. Nemám nic proti možnosti volby. Ale tu já nemám, bufáče zmizely kdesi v propadlišti dějin. Možná bych si dal radši nezdravý karbanátek s nezdravým bramborovým salátem a pivem za pár šupů než podobně nezdravé mleté maso ve SLADKÉ housce, zapíjené silným roztokem kyseliny fosforečné a cukru, maskující se pod názvem Cola.
Prostor pro individuality nemizi (Gabina - Mail - WWW) 27.06.2005, 13:29:43
Ja jezdim do Ceska pomerne casto a tech socialistickych bufacu je tam jeste pomerne dost. Je jich tam proste tolik, kolik se jich uzivi a najdou se casto na nadrazi nebo v jejich okoli.
A pak jsou zde jeste ty asijska bistra, dale zde diskutovane MacDonaldy a jim podobne a hlavne normalni restaurace kde berou na obed stravenky. Nedavno jsem byla v indicke restauraci a k obedu tam meli vyber tri jidel. To ktere jsem si vybrala bylo doslova za babku, rychle, vynikajici a zdrave. Kdyz se dnes na navsteve Ceske republiky jdu najist, je takovy vyber, ze se me toci hlava. Ten "prostor pro individuality" nemizi, ba naopak. Kdyz si vzpomenu na socialisticke stravovani, spinu a mizernou obsluhu ktera to vse doprovazela, chce se me blit. A slavny MacDonald? To toho jdu tak dvakrat za rok kdyz mam naladu a docela si pochutnam.
Gabino (sarume - Mail - WWW) 28.06.2005, 12:14:17
Ty snad nechces chapat:) nejde o jidlo, jde o princip . Jde o system ktery v teto spolecnosti jede , a ze jsou pracovnici nelidsky dreni , a jsou pasovany do stavu bezmozku, plnici housky podle presnych pokynu zakaznici jsou presne do posledni vteriny monitorovani a manipulovani at reklamou , kulisami . kecama a vecnym usmevem a to ze ti vsugeruji , ze jsou desne pratelsti, levny, zdravy a jen pro tebe a ty mas dojem jako ze je to vlastne skvela vec:( A nevidis ze deti co tam delaji vykonavaji tupou cinnost podle smernic a vse je tak strasne vynucene . Zlate buface, tam kdyz me baba servala bylo to aspon od srdce a nesmal se na me zivy robot
Nedávno jsem byl Na Slamníku, (koldak - Mail - WWW) 28.06.2005, 15:22:42
kde si nejenže pošmáknu třeba na olomouckém stejku, ale taky můžu házet zbytky pod stůl svému pejskovi (což ve sterilních nejmenovaných strojích na nakrmení lidstva nejde). Napochodovalo tam asi šest mladých lidí v uniformách McDonald. Mysleli jsme, že se přišli najíst, ale oni demonstrativně nechali na talířích půl smažáku a nějaké hranolky, asi aby ukázali, jak neodborně to v té hospodě patlají. Až jsem se divil, že většina hostů neopustilo své talíře a husím pochodem jako hlodavci za krysařem nenapochodovali do příslušného dokonalého zařízení ulahodit svým estetickým a gastronomicko-kulinářským potřebám.
Zlate buface, tam kdyz me baba servala bylo to aspon od srdce . . . (Baron Prasil - Mail - WWW) 28.06.2005, 15:41:25
Vid Sarume,
a ty vixvailantove lepkave ubrusy, plne popelniky, pomalovane zachody, kdyz tam nahodou byly a neucpane, to byla krasa a vune nebeska, co? Nu, ale pravda je, drstkovou tam meli v nekterych vyyybornou . . . hlad je nejlepsi kuchar! ---------------------------------- Sarume, nikdo ti nedrzi pistoli k hlave, ze tam musis chodit . . . ci poslouchat a cist ty proklete reklamy. McDonald prosperoval bez statu Warsavske Smlouvy . . . .
BP: (koldak - Mail - WWW) 29.06.2005, 09:50:07
Ty umíš neposlouchat a nevidět reklamy, které se na tebe valí ze všech stran? Zavřeš oči a vypneš uši? A jak poznáš, kdy to máš udělat? Protože v momentě, kdy tímto způsobem reaguješ na nějakou reklamu už tě aspoň na několik vteřin ovlivňuje, byť si to odmítáš připustit. Takže argumenty typu "televize má přece dálkové ovládání" bych považoval za nepříliš chytré (navíc koukáš-li na film, kdy poznáš, že reklamy končí a ty si můžeš bednu zase zapnout?)
Samozřejmě, že do mekáče mě nikdo nenutí chodit a taky tam nechodím, s tím problém nemám. Jen mi vadí jeho všudypřítomnost, jeho agresivita, se kterou likviduje nejen nějaké ulepené bufáče (víš o nějakém bufáči, který nahradil právě McDonald?). Vtip je v tom, že v Emerice patří fast foody mezi levné stravování, u nás jde pořád ještě o luxus, rodiny šetří celé týdny, aby mohly s ratolestmi vyrazit na výlet do McDonaldu, protože když se dítě ve škole přizná, že tam ještě nebylo a nedalo si BigMac, což musí doložit nějakou umělohmotnou zrůdou typu kindrvajíčko, okamžitě je vystaveno posměchu, ne-li přímo šikaně (podobně jako když nemá chic hadry podle poslední módy či mobil supervéčko nejnovější řady s foťákem, vodotryskem a přehrávačem mp3). Nemusím si dávat k obědu CocaColu, která je dvakrát dražší, než pivo, ale ukaž mi, kde se čepuje levná limonáda, když už tedy mám podle tebe na výběr. Dítěti pivo kupovat nebudu a pak mám jediný výběr - solit za Colu, nebo ho nechat chcípnout žízní. No, taky výklad demokracie... proto jsme tam, kde jsme.
(Sarume - Mail - WWW) 29.06.2005, 10:09:01
Gabi. ano nenuti a ver mi , ze nechodim .Hambace , delam doma a dle mych pubertalnich deti daleko lepsi nez v mekaci:)
ALE ta kniha je prave o velkem vlivu reklamy. kde reklama uz neni jen hezky zabalene upozorneni na novinky, Raklama nuti nam a hlavne nasim detem zivotni styl, jestlize me nekdo nuti , jsem manipulovan a to je ta macdonaldizace spolecnosti. Nejlepe to teda vystihuje asi vyrok pana FOrda , ktery pravil. Ano, nas zakaznik muze mit jakoukoli barvu auta , pokud si bude prat cernou. Uz to chapes.Diky agresivni politice techto spolecnosti a promyslenemu celozivotnimu masirovani se lehce stane , ze skoncis v jejich sladke pasti. Je tam i stat jak vychovat zakaznika: Jako dite ma kdispozici hracky k hambacum , nejlepe napojene na nejnovejsi filmy pro deti , pak je to BRavo a tyhle kraviny a kdyz zakaznik se stane vysoce atraktivnim , prtotoze si vydelava , tak ho masiruje cosmopolitam elle, a ty jejic odnoze pro muze. takze nejen ze v uspechane dobe , kdy clovek nema cas moc premyslet , tak dostanes hlad , juknes do casaku a nebo si reknes , jo dyt ja s mamou chodila do mekace a jsi rozhodnuta, jako maminka nudici se na materske vyrazis ka-m no prece do mekace , pro deti tam maji koutek, cisto, tak proc ta m nejit ze? vic uz ti to vysvetlovat nebudu, To neni o drzeni u hlavy , tohle je horsi tohle v tobe vyvolava falesny pocit pratelstvi , domova , pohody a bezpeci.A jinak termim podprahova reklama ti nic nerika? To jsi teda si jedina na svete kdo ji vzdy odhali a odola
(sarume - Mail - WWW) 29.06.2005, 10:12:54
omluva melo to byt pro Prasila:)ne pro Gabi. mas pravdu , nekdy ty buface byli hrozny , ale ted je napriklad na smichove reznictvi , kde delaji tu tvou drzkovku a prdelacku a prave ze jim hrozi ze skoncej protoze vsude okolo debilni mekac . jinak ja jsem ucila na Smichove a bylo mi desne kdyz jsem videla jak deti vyhodej svaciny nejdou na zaplacene obedy , ale mazou do mekace kde se skladaji na jeden hambac:(
Mily Koldaku, souhlasim se vsim co jsi napsal . . . . (Baron Prasil . . . - Mail - WWW) 29.06.2005, 16:58:50
krome te posledni vete o DEMOKRACII . . . .
Ziji uz 35 let v USA a vychovali jsme s manzelkou 2 dcery. Nejsem jarni kure a nepotrebuji lekce o reklamach. 99% reklam jsou pritrouble, bez vtipu a humoru . . . . Nevzpominam, ze v mem zivote rozhodnuti o koupi pro me udelala reklama, ba naopak! Co je v reklame, z principu na just nekoupim . . . . nemam rad, kdyz cizi za me premysli. Ano, v USA McDonald je levny, . . . . ale chodit tam 4-clena rodina kazdy den na snidani obed a veceri kazdy den? To si muze dovolit velice malo lidi i v USA, coz by bylo asi stejne v CR chodit tak do buffetu! Vzpominam, nase druhorozena byla snad ve 3-4 tride a velka moda byla JORDAS texasky . . . . mely takovou konskou hlavu s hrivou na kozene znamce u pasu . . . . a staly pred 20+ lety + Co ta se naplakala a nazlobila, ze devcata ve skole je maji a ze je nutne potrebuje . . . . manzelka ale nepovolila. Levi Straus normalni divci texasky staly kolem . Manzelka me pozdeji rekla, ze ty JORDASE texasky nosily devcata, kterych rodice si to ztezka mohli dovolit . . . . -------------------------------- Jsem na sluzebni ceste-na stavbe. Rano jsem vybehnul z motelu, zasel do McDonalda, koupil cislo 4 a velkou kavu. Prijemne devce za pultem me popralo dobrou chut a hezky den . . . . Sakumprask, obslouzen, najeden ani ne za 10 minut a vyrazil s kavou k autu. Kouknul na hodinky . . . bylo 5:45 rano a ja byl na me ceste na stavbu.
BP: (koldak - Mail - WWW) 30.06.2005, 08:17:29
Ale jo, nechť mají MacDonaldi a jim podobní své místo na slunci. Koneckonců, jedno nedělní ráno ve Vídni jsme mohli utěšit neodbytné škrundání v břiše právě jen tam, všude jinde bylo zavřeno.
Reklamy mám docela rád a občas se u některých i bavím. Co mi ale vadí, je jejich vzrůstající agresivita. A ještě víc jejich směřování k dětem, které jsou daleko ovlivnitelnější, než dospělí. Já jsem bohužel špatná cílová skupina, takže mě propagované produkty moc neoslovují, jo, nechal jsem se vlastně ovlivnit reklamou na prací prášky... vyzkoušel jsem všechny, podle toho, který byl zrovna na obrazovce... bílé prádlo zůstalo pokaždé šedé, jako předtím:-(
Naprosto pravdivý článek (Hani - Mail - WWW) 12.07.2005, 14:41:39
se kterým stopro souhlasím. Většina z nás si neuvědomuje jak nás mcdonaldizace ovlivňuje, hlavně mládí. Dcerky jinde nenakupují než v mamutích obchodech. Samozřejmě je to i možností nákupu pod jednou střechou.
Reklama-v TV ji vypínám, nesnáším to většinou agresivní nucení mi nějaké zboží nebo styl.. Nedívám se na ESO a hudební videoklipy-radši si pustím CD nebo rádio. Obrazové zpracování videoklipu se mi často až hnusí. Jsou samo i krásné klipy, ale těch je málo. Prostě-vybírám si. Radši nakoupím v malém krámku, poklábosím s prodavačkou, nasaji vůni zboží, popřejeme si hezký den...a je mi dobře. Kašlu na to že zrovna frčí šílenství kolem knížek Harry Potter, to si radši přečtu Vejce a já. Simono, myslím že nám ta Mcdonaldizace opravdu hrozí a toho se hrozím i já..v současné době vládnou peníze a pro ně by hodně lidí udělalo cokoli, protože žijí současností a nemyslí co bude zítra. Teď jsou tu a chtějí vytřískat co nejvíc..po nich potopa.. |
Co se týče názoru na ženskej vzhled, nemyslím, že jsem byl k němu zmasírovanej reklamama - odjakživa se mi líbily štíhlý typy - spíše řečeno dívčí, což snad je v souladu s nynějším reklamním masírováním, ale rozhodně v mém případě reklama na tom zásluhu nemá.
Už proto ne, že si ji moc neužiju (mám k televizi úžasnej vynález, dálkovej ovladač).