| www.kudl@nk@.cz |
| O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé… |
|---|
|
| manuál téma poradna tady a tam úkol pro vás fauna a flora próza a poesie nejen duše :-))) zážitky |
| FÓRA KUDLANKY |
| Hledej na Kudlance |
|
| Marihuana, Mariška. Tráva - Hulení... |
| Trampoty sličné tlustice |
| Minutka za čtvrt hodinky :-))) |
| Gruppensex, swingers - aneb kam se ztrácíš, lásko? |
| Balzám na nervy |
| Žena v područí alkoholu |
| Žebříček nepopularity |
| NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY |
| Trak a já |
| Milovali jsme lištičku... |
| Když soužití sešedne |
![]() |
![]() |
| DOMŮ |
| dopisy do poradny |
| dopisy do redakce |
![]() |
Kudl@nk@ |
| ARCHIV |
![]() |
| KUDLANKA.CZ, ISSN 1214-7826 |
| Copyright (c) 2003-2006 |
| Šéfredaktorka: Mgr. Daniela Umlauf Goldwein |
| PageRank.cz |
| O NÁBOŽENSTVÍ A PŘÍBUZENSTVU - aneb mít zastání ... |
| Rubrika: [poradna] Milá Kudlanko, ráda bych, kdyby jsi i mně mohla poradit. Mám svého muže ráda, brali jsme se před pěti roky a předtím se již dva roky znali, tudíž by se mohlo relativně zdát, že jsme věděli o sobě poměrně všechno. Tak zcela jistě například i to, že muž a celá jeho rodina jsou katolíci a že já jsem ateistka, věřící, že energie, která námi hýbá, ve vesmíru nezaniká, nicméně to nejsou andělé atd. Ale tohle nebudu rozebírat, akceptuji naprosto skoro všechna náboženství. Mezi mé nejlepší přátele patří i takoví, co jsou evangelisté, protestanté a jiné a je mezi námi nepsaná dohoda, že se o svém přesvědčení nebavíme a nerozebíráme ho, protože bychom se zákonitě dohádali, což je logické. Takže, když mi například má přítelkyně, muslimka, řekne, že se mnou nemůže v sobotu odpoledne na kafe, protože je Ramadán a ona se musí modlit a postit, je to pro mne naprosto samozřejmé a a akceptuji to. To samé s mým manželem, o náboženství se nebavíme, on má své a já to mé. Nikdo nikoho nepřesvědčuje o tom jedině svém možném. A to je právě onen problém. Je doba dušiček a všech svatých a tedy zádrhel jako každý rok. Manžel pochází ze sedmi sourozenců, rodiče mu již bohužel před pár lety zemřeli a jak jsem již psala, všichni jsou katolící a navíc skutečně tomu věřící. A tak se nějak i automaticky očekává ode mne, že i já půjdu s nimi na mši svatou a v procesí poté na hřbitov a samozřejmě během roku i věci další. Loni jsem si něco vymyslela, abych nemusela, už ani nevím, co to bylo. Předloni jsem se totiž povinně rodinně zúčastnila a díky počasí a studené odsezené hodině v kostele navíc ještě chytla zánět močového měchýře a celý měsíc jsem poté odtrpěla. Letos se ve mně prostě něco už vzepřelo a řekla jsem si náhle DOST. Na co si tu hraji,a to jen pro klid v rodině. Já je akceptuji a oni mne ještě budou pomlouvat za to, že jsem namyšlená, že tam nechci chodit a stále si něco vymýšlím. A tak jsem při návštěvě jedné z mých švagrových na jízlivou otázku, zda letos tentokrát pojedu na dušičky, náhle odpověděla, že ne. Pokud se dál nechci o dané věci zminovat, nečiním tak. Nicméně, jak jsem očekávala, nevydržela to a zeptala se, proč ne.Tak já na to: tak chceš slyšet opravdu, proč tam nechci jet? Tak ti to povím, já jsem, jak všichni víte a pokud nevíte, tak to zrovna říkám, ateistka, a já na vaše náboženství nevěřím a proto také nemohu chodit na vaše církevní mše a procesí, protože je to naprosto proti mému přesvědčení. Tak jako by bylo proti vašemu přesvědčení tam na ně nechodit. Akceptuji však vaši víru a proto očekávám nyní i do budoucna, že vy budete akceptovat tu mou. Bylo ticho, ze bylo slyšet snad i muší mravenčení. Manžel ani nevzdechnul. Možná jsem čekala, že oba řeknou, no to víš, to máš pravdu, to je fakt...atd. Nedělo se, tak jsem sama protrhla ticho tím, že jsem začala povídat na jiné téma. Pak už se všichni chovali normálně a k tomuto tématu se už nikdo nevrátil. Je mi však jasné, že až mužík v sobotu dorazí na mši beze mne, tak zbytek jeho rodiny okamžitě vznese dotaz, kde má ženu. Pravděpodobně, pokud už to nedorazí předtím k uším přízně telefonicky, či mejlem dopředu, budou od mé švagrové možná informováni o tom, proč tam nejsem a s velikou pravděpodobností se pak dají i do mužíka, že jsem fajnovka, že bych to mohla jednou, či dvakrát do roka přežít atd. Vím, že pak se asi dva, či tři z nich doma vyjádří na to téma, že mám pravdu a že se nemá nikdo k ničemu nutit, ale to si řeknou jen za zavřenými dveřmi. U těch ostatních to bude jako bomba, o tom jsem přesvědčená. Svým způsobem je mi líto i mého muže, že tam bude mezi nimi sám jako mezi šakaly, ale kdyby byl pořádný chlap a stál za mnou, tak se mne přece musí i zastat, nebo ne? Musí přece říci i on, že jsem zůstala doma, protože jsem ateistka a nechci se těchto akcí zúčasnit a ať jsou tak dobří a akceptují jeho manželku. Ale on to neumí, už vidím, jak se tam vmáčkne do koutečka pod všema těma výpadama a tlačí slzičky v očích, jak je to vše nespravedlivé. <?xml:namespace prefix = o /> A tak se Tě, Danielo, ptám, je to správné, jak jsem se rozhodla, či jsem to radši měla a mám v budoucnu přetrpět pro klid v rodině, jak se říká. Jenže, já už jsem prostě takový človíček, co má rád čistý stůl a vyrovnané dluhy. Já to neumím, dělat něco jen proto, že je to správné pro ty druhé a sama sebe tímto potlačovat. Pak mne to dusí ještě několik měsíců a mám pocity naprosté nicoty a navíc odcizení od mého muže, jako by on za to vše mohl. Ale, mám jasno v tom, že už se nechci nechat k ničemu nutit, ale je toto řešení správné řešení. Kde je hranice, kde se ještě člověk může nechat k něčemu tlačit a kdy už ne. Milena ODPOVĚĎ: Milá Milenko, já vím, že je to těžké – věřím však – a jsem o tom vskutku přesvědčena, že ono ani tak nejde o samotné náboženství, jako o ony „příbuzné a jejich vztah vůči tobě“. Podívej, máš kamarádku muslimku – a vůbec vám nevadí, že máte každá jiné názory, pokud se jedná o víru. Kdyby se tvé nové příbuzenstvo snažilo tě víc přijmout mezi sebe, kdyby na tebe byli milí i v průběhu roku, vím – ač tě vůbec neznám – že bys na mši klidně šla, a to především proto, abys byla s nimi. Jednoznačně ze všeho vyplývá, že se mezi nimi cítíš špatně… Bohužel, vidím chybu také u tvého manžela, že asi jediné, co dokáže je, „nešťastně trpět a případně se nechat od svých blízkých litovat, koho si to vzal“. Průšvih je, že opravdu jen málokterý muž se dovede zachovat jako chlap a za svou ženu se postavit. A to nemyslím ve zlém – tedy, aby se s nimi kvůli tobě pohádal – ale aby je v dobrém a v klidu přesvědčil o tvých kvalitách. V tomhle je ostatně zakleto mnoho nepříjemností, kdy se nový, příchozí člen rodiny, musí sám prát a přesvědčovat ostatní, že není zrovna vyvrhel… Ač je to k nevíře, tak jsem si ověřila, že pokud onen přivdavši se či přiženivši se člen je naopak skutečně charakterově špatný, a opravdu je pádný důvod, aby ho rodina nepřijala, tak jeho partner je ochoten se za něj do krve bít J, hájit ho a zastávat se ho proti všem. Fakt ovšem je, že v takovém případě bojuje spíš ne tak za něj, jako za obhajobu svého výběru – ono přiznat, že jsem si špatně vybral (a), je těžké… Ale to je asi o něčem jiném… Milenko, napiš, jak to všechno dopadlo! Ahoj, daniela |
|
Upozornění: Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky nevhodné, vulgární a obsahující neplacenou reklamu Komentáře
(Lucie - Mail - WWW) 04.11.2003, 11:08:32
Já nevím, ale já neberu dušičky jako katolický svátek. Nejsem věřící. Je to prostě den, kdy myslím na svou babičku a jdu jí na hrob zapálit svíčku a donést květiny. Totéž udělám pro svého přítele a jdu s ním na hrob jeho maminky, i když jsem ji nezažila, ale mám ráda jeho. Nevěřím, že po smrti něco je, ale ráda udělám radost druhému za živa. Myslím, že muž je rád, že Vás tam má a nemusíte tam být dvě hodiny.
Kdepak Lucinko, (Milena - Mail - WWW) 04.11.2003, 11:47:45
kdyby šlo jen o chvilku,tak nejsem proti,ale takovy obřad začíná mší,ta trvá 45minut,poté se jde pomalu v procesí na hřbitov,tam se poté čeká u hrobu,až na vás dojde řada,aby vám farář posvětil váš hrob,pak se čeká,až budou všechny hroby posvěcené a pak se jde pomalým procesím zpět na vesnické náměstíčko,kde je kříž a tam se opět světí.Cirka vše trvá asi 3 hodiny.A hlavně také,mělo by přece jít o vzájemnou tolerenci,aspon si myslím:-)
Souhlasím s Luckou, (Adéla - Mail - WWW) 04.11.2003, 11:55:37
jednou do roka se to dá vydržet. Jsou daleko horší věci, které člověk musí snášet, než tři hodinky, které toho druhého zahřejí na duši... že jsi to pro něj udělala...
(Lucie - Mail - WWW) 04.11.2003, 13:19:14
Uf. Tak tři hodiny bych asi taky nepřežila. Zkusila bych se domluvit jak s partnerem, tak s příbuznými, že přijdu jen k hrobům a pozdravit se se všemi tetičkami atd. Opravdu to záleží jen na domluvě a kompromisech. Třeba zase v jiných věcech. "Jo půjdu a udělám ti radost, ale zítra uděláš ty radost mě, já si odpočinu a ty uvaříš a uklidíš" nebo výlet nebo tak nějak.
Přeju hodně štěstí a správnou volbu taktiky
(Martina - Mail - WWW) 04.11.2003, 14:55:34
Ahoj Mileno,
myslim, ze Te chapu. Moji rodice i prarodice jsou katolici, chodi minimalne jednou tydne do kostela, modli se rano a vecer a dodrzuji vsechny katolicke svatky. Jsem tolerantni clovek a nevadilo by mi to, jenze oni me nuti k temuz a jsou nestastni, ze jsem prestala byt katolickou :-) Kdyz prijedu k rodicum, tak oni se pred obedem modli. Mama je tolerantni a nenuti me k tomu (resp. ted uz ne :-)), ale obcas vyslechnu jedovatou poznamku od taty "jestli je mi zatezko vstat a pomodlit se s nima", "proc nemuzu v nedeli do kostela" apod. Babicka mi zas rika, ze "az umre, tak se za ni ani nepomodlim" (pritom ona - dobra duse - se za me modli kazdy den, napriklad mi vymodlila uspesne slozeni statnice :-))) a pokud bych se nekdy vdavala a nebyla to v kostele, tak ona pry na svatbu v zadnem pripade nepujde :-))))) Jak uz jsem napsala - mne nevadi jejich vira, mne vadi to, ze me k necemu nuti - a take jakym zpusobem. Jen to ve mne buduje jeste vetsi odpor ke katolictvi... moje vnitrni JA mi vzdycky rekne "NE, nechci" :-)))) A mozna to stavi zed v nasich mezilidskych vztazich, coz je skoda. Snazim se to brat stylem "jednim uchem tam - druhym ven" a nic nekomentovat, nerozebirat. Totez radim i Tobe... jinak to asi nejde :-) Jen me ze zvedavosti zajima - jak to bylo se svatbou? Copak jeho pribuzni dovolili, abyste se brali mimo kostel? To asi ne, ze :-) Planujes deti? Pokud ano, tak si asi jeste uzijes... (nebo jste snad neprisahali v kostele, ze budete deti vychovavat v katolicke vire???) Drzim pesti a preju pevne nervy, ahoj :-)
Mileno, (Eva - Mail - WWW) 04.11.2003, 16:18:12
myslím, že bez ohledu na víru nebo ateismus udělalas dobře. Máš právo na svůj názor a vlastní osobnost, a jestliže ti něco nevyhovuje, máš právo se neúčastnit. Je správné určit si své "hranice a meze" (znám lidi, kteří se teď usmáli) a držet se v nich. Já vzpomínám na své mrtvé, kdykoli se mi zasteskne, mám je v srdci a ne pod kamenem, a nemám potřebu chodit na hřbitov zrovna 2. listopadu. Myslím, že jim to taky nechybí. :-) Svou víru pokládám za záležitost hluboce intimní, nepotřebuji ji stavět na odiv ani sdílet, natož obhajovat. A z chlapa si nic nedělej, ten můj taky občas pěkně kecá, a víš, ona to ani není lež, třeba chce být občas jen zajímavější nebo uznávanější. Vždyť víte jistě oba svoje, viď. Drž se a nepouštěj!
Se svatbou (Milena pro Martinku - Mail - WWW) 04.11.2003, 16:45:00
to bylo zcela jednoduché,byla jen na radnici se svědky a jejich partnery a protože jsem ateistka,svatba v kostele být ani nesměla.Takže zcela jednoduché.Dítko už mám z předchozího manželství a je také ateista a další neplánuji.Jinak Vám děvčata všem děkuji,potřebovala jsem si ujasnit některé věci a to se díky Vám stalo.Jsem ráda, že Vy a Kudlanka tu jste:-)
Jen by mě zajímalo co dělat, kdyby on na tom opravdu trval. (Aťka - Mail - WWW) 04.11.2003, 19:48:52
A co kdyby si postavil hlavu. Martině to jde, nevim, jestli bych to zvladla taky. Chodím s klukem, který má dost bigotní rodinu, ale on je báječnej. Nevim, co bude dál, zatím jsme o tom ještě moc nemluvili.
Aťko, (Eva - Mail - WWW) 05.11.2003, 08:48:18
obávám se, že jsem za svůj brožovaný život potkala víc chlapů, než je slušné, ale nezažila jsem ani jednoho, který by zásadně trval na něčem jiném než já. :-) Chtějí mít hlavně klid, víš, a tak záleží na hierarchii, jestli dá přednost tobě nebo rodině. Je dobré rozmyslet si, jestli trvat zrovna na jedné určité věci, protože za týden se může objevit něco zásadnějšího, a není zdrávo dupat si moc často.
(Jana - Mail - WWW) 05.11.2003, 12:55:09
Myslím si, že tady ani tak nejde o ateismus, ale o projev dobré vůle a respektu vůči nejbližším příbuzným manžela. Jsme svobodní ve svých volbách, ale měli bychom aspoň trochu projevit úctu k ostatním členům rodiny. Nikdy to nemá jednoduché ten, kdo se musí být mezi dvěma koly celého soukolí, tedy tvůj manžel. Když už jsi schopná dát najevo svůj názor, veřejně se k němu postavit, tak proč ti vadí, co si o tobě budou příbuzní myslet a pomlouvat tě? Není to tím, že tě přece jen z toho trochu trápí svědomí? Potřebuješ se ujistit, že to je správné?
(carie - Mail - WWW) 07.11.2003, 22:06:15
Já si myslím,že se chováš správně. Ono taky najde jen o ten jeden rituál. Prožila jsem si něco obdobného,ale na rozdíl od tebe jsem se snažila přizpůsobit. Teď jsme rozvedení, ale "jen" soudně, najednou se na kostel "pozapomělo" a to jsem si musela zažít trapasů a nepříjemností když jsme se na přání manžela a jeho rodiny brali v kostele. Hodně věcí dělali a dělají kvůli lidem, s vírou to nemá nic společného. Problém by bylo dítě- syn ministroval, chodil do Nedělní školy... a stejně to bylo málo a byly jiné připominky.Jsem sice věřící,ale můžu se v dochu pomodlit i v lese, nemusím pochodovat se svíčkou kolem kostela. Nesmíš přijít o svoji osobnost, pro ni si tě manžel vybral. :-)
Je zvláštní, (Johana - Mail - WWW) 09.11.2003, 20:24:01
že velmi mnoho lidí, kteří jsou věřící, ( např. mají ve své víře miluj bližního svého a podobně.) A všichni se za svou víru bijí a čekají, že ostatní je a jejich svátky pochopí a budou k nim tolerantní. Ale sami tento přístup k druhým a jejich potřebám prostě nemají.
Myslím, že jsem hodně tolerantní člověk, ale např. když jsem své známé pohoršeně vyprávěla o jejích kolezích, že u nás s těma svýma "knížkama" zvonili na Štědrý den... tak ona mi s úsměvem na rtech odpověděla, že ONI Vánoce neslaví, tudíž je to pro NĚ "pracovní den"... Takže si myslím, že tolerance by opravdu měla být a to na OBOU stranách.
Je zvláštní, (Johana - Mail - WWW) 09.11.2003, 20:26:08
že velmi mnoho lidí, kteří jsou věřící, ( např. mají ve své víře miluj bližního svého a podobně.) A všichni se za svou víru bijí a čekají, že ostatní je a jejich svátky pochopí a budou k nim tolerantní. Ale sami tento přístup k druhým a jejich potřebám prostě nemají.
Myslím, že jsem hodně tolerantní člověk, ale např. když jsem své známé pohoršeně vyprávěla o jejích kolezích, že u nás s těma svýma "knížkama" zvonili na Štědrý den... tak ona mi s úsměvem na rtech odpověděla, že ONI Vánoce neslaví, tudíž je to pro NĚ "pracovní den"... Takže si myslím, že tolerance by opravdu měla být a to na OBOU stranách.
(Romy - Mail - WWW) 11.11.2003, 22:25:27
Mileno,kdyz jsem si ted precetla tvuj clanek,jako by jsi mi mluvila z duse i kdyz v urcitem ohledu to mam snazsi-manzel mne do kostela nenuti.On je Ital a tudiz verici a ja samozrejme ateistka(i kdyz jsem se nechala pred svatbou kvuli nemu pokrtit i kdyz jsem o tom nebyla 100% presvedcena...)K vire vychovava i deti a vsichni okolo jsou verici.Ja vsechny respektuji,ale nechci byt k nicemu nucena...A ostatni na tebe jako neverici koukaji skrz prsty... Taky verim na energii,vesmir a neco mezi nebem a zemi,zajimam se o spoustu veci,ale jako katolik se nevidim uz i proto,ze te pak knez kontroluje,jestli tam chodis kazdou nedeli....takze to neni zadna demokracie ne?Asi bychom toho mely plno k probrani,jestli chces,napis mi e-mail a napiseme si o tom vice....R.
Svatba a rodina ( - Mail - WWW) 26.11.2003, 12:59:25
No, podle Milenina mailu ohl. svatby myslím, že postoj rodiny pramení z něčeho jiného. Tedy za prvé, pro ty, co se nevyznají, svatba v kostele, pokud je aspoň jeden z nich katolík, být může. Katolická strana se zavazuje děti vychovat ve víře, nekatolická strana podepisuje prohlášení, že o tomto závazku svého partnera ví a nebude mu v tom bránit. Takový sňatek je uzavřen dle círk. práva.
V příp. sňatku na radnici jde o sňatek civilní, a z církevního pohledu neplatný, tedy ti dva žijí v smilstvu, i kdyby byi oba katolíci a uzavřeli manželství poprvé. Možná tohle je spíš příčina nepřívětivých postojů rodiny vůči Mileně, + to, že už byla vdaná, pak rozvedená a má dítě atp. To však neznamená, že nemůžeš mít dobrý charakter, Mileno. Mě jenom překvapuje, jak to, že rodina, která přiměje jednoho ze sourozenců každoročně na dušičky, připustila sňatek na radnici - jejich postoj musel být Tvému manželovi jasný předem. Možná taky proto Tě neakceptují. Bohužel, z křesťanských denominací katolíci projevují tolerance nejméně a jsou mnohdy schopni "v rámci boje proti alkoholismu zastřelit dítě se sáčkem rumových pralinek". Good luck a hodně trpělivosti, ať se manžel za Tebe postaví, katolíci by měli vědět - a dobře - že víra je dar a ne každému se jí dostalo a měli by Ti dávat pěkný příklad pěkného chování a ne na Tebe útočit svou většinou.
Svatba a rodina (Eva - Mail - WWW) 26.11.2003, 12:59:49
No, podle Milenina mailu ohl. svatby myslím, že postoj rodiny pramení z něčeho jiného. Tedy za prvé, pro ty, co se nevyznají, svatba v kostele, pokud je aspoň jeden z nich katolík, být může. Katolická strana se zavazuje děti vychovat ve víře, nekatolická strana podepisuje prohlášení, že o tomto závazku svého partnera ví a nebude mu v tom bránit. Takový sňatek je uzavřen dle círk. práva.
V příp. sňatku na radnici jde o sňatek civilní, a z církevního pohledu neplatný, tedy ti dva žijí v smilstvu, i kdyby byi oba katolíci a uzavřeli manželství poprvé. Možná tohle je spíš příčina nepřívětivých postojů rodiny vůči Mileně, + to, že už byla vdaná, pak rozvedená a má dítě atp. To však neznamená, že nemůžeš mít dobrý charakter, Mileno. Mě jenom překvapuje, jak to, že rodina, která přiměje jednoho ze sourozenců každoročně na dušičky, připustila sňatek na radnici - jejich postoj musel být Tvému manželovi jasný předem. Možná taky proto Tě neakceptují. Bohužel, z křesťanských denominací katolíci projevují tolerance nejméně a jsou mnohdy schopni "v rámci boje proti alkoholismu zastřelit dítě se sáčkem rumových pralinek". Good luck a hodně trpělivosti, ať se manžel za Tebe postaví, katolíci by měli vědět - a dobře - že víra je dar a ne každému se jí dostalo a měli by Ti dávat pěkný příklad pěkného chování a ne na Tebe útočit svou většinou.
Svatba a rodina (Eva - Mail - WWW) 26.11.2003, 13:00:12
No, podle Milenina mailu ohl. svatby myslím, že postoj rodiny pramení z něčeho jiného. Tedy za prvé, pro ty, co se nevyznají, svatba v kostele, pokud je aspoň jeden z nich katolík, být může. Katolická strana se zavazuje děti vychovat ve víře, nekatolická strana podepisuje prohlášení, že o tomto závazku svého partnera ví a nebude mu v tom bránit. Takový sňatek je uzavřen dle círk. práva.
V příp. sňatku na radnici jde o sňatek civilní, a z církevního pohledu neplatný, tedy ti dva žijí v smilstvu, i kdyby byi oba katolíci a uzavřeli manželství poprvé. Možná tohle je spíš příčina nepřívětivých postojů rodiny vůči Mileně, + to, že už byla vdaná, pak rozvedená a má dítě atp. To však neznamená, že nemůžeš mít dobrý charakter, Mileno. Mě jenom překvapuje, jak to, že rodina, která přiměje jednoho ze sourozenců každoročně na dušičky, připustila sňatek na radnici - jejich postoj musel být Tvému manželovi jasný předem. Možná taky proto Tě neakceptují. Bohužel, z křesťanských denominací katolíci projevují tolerance nejméně a jsou mnohdy schopni "v rámci boje proti alkoholismu zastřelit dítě se sáčkem rumových pralinek". Good luck a hodně trpělivosti, ať se manžel za Tebe postaví, katolíci by měli vědět - a dobře - že víra je dar a ne každému se jí dostalo a měli by Ti dávat pěkný příklad pěkného chování a ne na Tebe útočit svou většinou. |