[CNW:Counter]
  www.kudl@nk@.cz   

O kudlance se ví, že svého partnera po kopulaci sežere. Když o tom tak uvažuji, myslím, že – v jistých případech – by toto řešení nebylo nezajímavé…
 
 
manuál
téma
poradna
tady a tam
úkol pro vás
fauna a flora
próza a poesie
nejen duše
:-)))
zážitky
 
FÓRA KUDLANKY
 
 
Hledej na Kudlance

 
Výstava pro kočku
 
Marihuana, Mariška. Tráva - Hulení...
Trampoty sličné tlustice
Minutka za čtvrt hodinky :-)))
Gruppensex, swingers - aneb kam se ztrácíš, lásko?
Balzám na nervy
Žena v područí alkoholu
Žebříček nepopularity
NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY
Trak a já
Milovali jsme lištičku...
Když soužití sešedne
 
 
 
DOMŮ
 
dopisy do poradny
dopisy do redakce
 
 
 

Kudl@nk@
domovská stránka

Kudl@nk@
do oblíbených

 
 
 
ARCHIV
 
bloguje.cz
 
 
 
 
 
 
 
KUDLANKA.CZ, ISSN 1214-7826
Copyright (c) 2003-2006
Šéfredaktorka:
Mgr. Daniela Umlauf Goldwein
 
PageRank.cz
 
 
ČESKÝ CHLEBA Z YUKONU
Rubrika: [nejen duše]

Kdyz clovek zije v Kanade nebo ve Spojenych Statech, vetsinou v obchode dostane chleba, ktery je jak buchta. Pecou ho ve forme, vy muzete vzit cely ten kvadr a lehce ho zmuchlate do kulicky... je jak vata. Muj subjektivni nazor: je nechutny. Jenze, co delat, kdyz jiny nikde neni? Ano, v pripade nouze se naucil Dalibor housti a ja peci chleba a rohliky. Prisaham, ze oboji je "jak doma... :-)))

 


Cesky chleba podle Alenky

6 hrnku bile mouky

2 hrnky zitne mouky

Vrchovata lzice soli, lzice kminu, dve lzice suchych kvasnic, nebo jinych

Postup: 

     Ve velke mise smichame dohromady vsechny suroviny, vcetne suchych kvasnic. Na tuhle davku davam asi litr az litr + hrnek vody, zamicham, vyklopim na val a vypracuju testo rukama... Dobre propracuju. Testo musi byt, jak rikam "prijemne do ruky", vlacne, ale aby se nelepilo. Je lepsi dat vic vody, protoze mouka se da pridavat, ale voda velice tezko. Kvasnice pouzivam rychlokvasici. Pokud v Cesku nejsou, pak jine, na tom nesejde. V mise necham testo vykynout (trochu zridne) Pocitejte tak minimalne jednu hodinu na kynuti. Melo by byt v teploucku, prikryte, aby dobre vykynulo. Po vykynuti testo rozdelim na dva dily a uvalim z nich sisky, uplne stejne jako cesky chleba. Ja mam male plechy, takze davam kazdou sisku na jeden plech, (ale pecu je zaroven). Zvrchu jeste kazdou nakrojim sedmi pricnymi rezy (v sedmi dnech Buh stvoril svet). Nenechavejte uz kynout na plechu, rovnou dejte do trouby. Jinak by se vam ze sisky udelala placka.

     Dam do predehrate  trouby (mam plynovou). Tuzsi testo necham chvili v troube vybehnout 5 az 15min.,  ridsi (se rozjizdi), proto je pecu hned. Pecu pri 350 F  Je to teplota asi jako na peceni drubeze. Pro Cesky: nastavte si troubu na nejvyssi teplotu – nemate-li stupne, mate-li, tak na 200° C, asi po 5 minutach prepnete na 180°. Horkovzdusna trouba: pak prepnout na 160° C. Take je dobre dat do trouby kastrolek s vodou, aby se chleb nevysousel. Po vytazeni pretru slanou vodou..

      Jak pozname, ze je dopeceny? Jednak ma krasnou hnedou kurku, pak kdyz na nej zaklepeme, tak zni, jako kdyz klepes na dvere – ma jasny zvuk. Pece se zhruba trictvrte hodiny az hodinu. Doporucuji si vsechno overit pri prvnim peceni – jestli byla doba kynuti dostatecna, jestli byla doba peceni spravna. Pokud by nebyl ten prvni excelentni – vsechny dalsi uz rozhodne budou.

     Preji vam vsem bajecnou chut, priste poslu recept na rohliky a housky. Alenka 

 

linkuj.cz vybrali.sme.sk



Upozornění: Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky nevhodné, vulgární a obsahující neplacenou reklamu

Komentáře

Kde na to chodite?? (Point* - Mail - WWW) 10.03.2005, 23:12:56
Ze neni chleba?? Jen vata?? Kazdy Harris Teater,Publix atd maji vlastni pekarnu,ktera pece desitky druhu klasickych chlebu, totez u baget,kulatych rohliku,bulek atd.vzdy cerstve jeste teple.V ruznych statech, ruzne nazvy podobnych obchodu. Dale primo vyrobny-pekarny.Nebo polotovary "Take and bake"...(10 minut v troube a hotovo). Mel jsem tu nekolik cechu na navsteve a brblali stejne.Az jsem je zavedl do mesta tak mluvili jinak.Nakonec si domu stejne koupili vatu za 90c, protoze se jim zdalo ,50 za klasickej evropskej chleba mnoho...takze, vsude ,vsechno, JE a nejen chleba, cokoliv!! Problem je jen jeden, vytahnout paty z domu a zjistit, kde. Nebo k cemu mate internet?? Porad dokola hlouposti a nesmysly.Tim samozrejme nijak nesnizuju vlastni tvorivost, peceni a kuchteni.

Je to jako z pivem v hospode pry bez peny. Samozrejme.. amici penu nechteji, jestli vy ano obednejte si draft s penou nic jednodussiho. Piv je desetkrat vice jako jinde. Testujte zkousejte...ale nazyvejte veci pravymi jmeny.

Dalsi priklad... (Point* - Mail - WWW) 10.03.2005, 23:20:49
http://www.labreabakery.com/labrea/

Ta je vsude...najdete si lokaci kde bydlite a vyjedou vam obchody.
Bye.


Ale Pointe... (Mirka - Mail - WWW) 10.03.2005, 23:35:42
Proc davat ,5 za libru neceho, co si muzu udelat sama podstatne lip a kdykoliv?
Urcite bych si to mohla takynechat dovezt a naservirovat, zejo :-)))

* (Point* - Mail - WWW) 10.03.2005, 23:59:23
To se mne neptej, rec byla o necem jinem a sice je-li vyber chleba, nebo ne.

Mily Pointe (Kennedy - Mail - WWW) 10.03.2005, 23:59:39
Nevim kde zijes, ale Canada i US pokracuji jeste za hranicemi tveho mesta. Nase nejblizsi pekarna na evropsky chleba je 550km, k nam do obchodu dodava jen tu vatu a jeste zmrazenou za . Nemecky chleba dovazi dokonce az z Vancouveru (asi 2000km)take zmrzly, siska stoji nejakych 8$ a s domacim se neda srovnat. Podobnych comunit je cela rada zde i ve statech.
Mimo to si nestezujem, pecem si ho radi :-))

(Point* - Mail - WWW) 11.03.2005, 00:08:39
Clanek znel takto, citace:
Kdyz clovek zije v Kanade nebo ve Spojenych Statech, vetsinou v obchode dostane chleba, ktery je jak buchta...Jenze, co delat, kdyz jiny nikde neni?..

USA rovnez neni jen vase mesto, pochopil mily Kennedy?? V USA neprodukuji jen vasi vatu.Coz je z vaseho clanku pro lidi zde nezijici, zavadejici. O tom co a jak si pecete, to je vase vec...

Za Alenku (Kennedy - Mail - WWW) 11.03.2005, 00:13:44
My chleba na plechu rozhodne nepodsypavame moukou. Davame ho na cisty suchy plech, mouka naprasena na plechu se pali (stejne jako mastnota) coudi a pachne. pokud se nam chleba trochu prichyti ze spodu,(prilis vysoka teplota, nebo nizko umisteny plech) prejedem ho struhadlem hned jak se da vzit do ruky.

P.S.
"Poine" ano pivo s penou si muze dat kazdy, ale vetsina ceskych pivaru si stezuje, ze je ridka a velmi rychle opadne, takze zadna. Ja piju z flasky :)

* (Point* - Mail - WWW) 11.03.2005, 00:20:04
;))))))))))) testni cepovany Dos Equis XX Ambar(tmave)...cesky pivar bude asi vzdy nespokojen, svoji smetanu jen tak nenalezne.To je pravda.

Point ma pravdu (Mrska - Mail - WWW) 11.03.2005, 02:55:19
temer kazdy supermarket ma druh kminoveho chleba a nektere jsou moc dobre. Ale stejne si upecu Alencin chlebik at vim!! Ali, jak se jmenuje ta zitna mouka???Je to hladka mouka???

Mrsko (Alenka - Mail - WWW) 11.03.2005, 04:23:55
jak rikal Kennedy, zijeme v casti sveta kde opravdu mne nouze naucila pect chleba. Jenze si pamatuju ze i ve Vancouveru, kde byly chlebu spousty a pekaren ze by se clovek nedopocital, jeden nas znamy delal chleba vlastni. A to jsme vzdycky vsichni cekali az ho vytahne z trouby.... no pak jsem se prestehovala. na Yukon a nedalo se nic delat. Musela jsem pect sama. Ja pouzivam zitnou mouku dark rye flour Rogers ale na znacce nezalezi. Micham ji dohromady s bilou hladkou.
Jo a pro Pointa: spousta holek se ptala prave na chleba. Ono totiz nemas tuseni jako je uzasne kdyz clovek taha z trouby vonavy cerstve upeceny chleba vlastni vyroby. Chapu ze se te primo dotklo ze jsem rekla ze v Americe neni dobrej chleba,za to se omlouvam, ale fakt je ze se prodrazi, jak jsi zjistil u Cechu co u vas byli. Rozhodne by dali prednost dobremu chlebu, ale nakonec je financni situace donutila vzit ten levny......Jo a podle toho co jste mi dal za adresy tak bych musela nejspis do Seattlu. a ja sice rada cestuji ale tohle cestovani za chlebem by bylo kapku moc:) Ja jsem jenom napsala recept kdo ho chce zkusit at zkusi, kdo ne tak verte, ze nikoho nenutim.

Point* (Helena - Mail - WWW) 11.03.2005, 04:55:28
Ani v jedne z tech pekaren nenajdes ale chleba, ktery by byl s timto domacim srovnatelny. Bydlim tu uz 8.5 roku a prolezla jsem kdejaky obchod a kdejakou pekarnu, a ze jich tu mame! Jeden byl podobnej - German Rye, ale i tak jsem ten Alencin chleba doma zkusila (dala mi recept uz pred nekolika mesici) a absolutne se to neda srovnavat ani s tim dobrym z pekarny. Potvrdili mi to i pratele (nekteri z nich ani nejsou Cesi)!!!

Jeste neco (Helena - Mail - WWW) 11.03.2005, 05:01:58
Zitny chleba s kminem ze supermarketu bych vedle toho od Alenky ani nepolozila, bylo by mi hanba. Jasne, ze je lepsi, nez nic, nebo nez ty nasladle hadry, ale...

A ten link, co sem dal Point*, tak presne takovou pekarnu tu taky mame, jmenuje se Eat-Z, ale ty chleby mi nechutnaji, ukrojim si krajic a kdyz si ho chci necim namazat, tak mi to propadne tema obrovskyma dirama. Myslis, ze bych se s tim chlebem kazdy druhy vikend patlala, kdyby nebyl o tolik lepsi, nez kterykoliv jiny.

Point* neni totiz jediny na Kudlance, ktery se po dobrem jidle v USA schani, i kdyz to vypada, ze si mysli, ze je.

A l e n k o (Zlata - Mail - WWW) 11.03.2005, 06:31:22
zdravim Te a chci jen dodat, ze ja pridavam jeste ocet. Pokud nepecu v srncim hrbetu, tak dam asi pul cm mouky pod chleba na plech, vubec se nepripali a to, co se pak prichyti na chlebu, to ometu kartackem.

Alenko a Kennedy, (Tamara - Mail - WWW) 11.03.2005, 07:43:37
posilam vam pozdrav i od me rodiny a vas chleba urcite vyzkousim.
Zaujalo mne, ze suche kvasnice nerozmichavas zvlast s vodou. To mi vyhovuje!
Alenko, chci se zeptat na to "vybehnuti tuzsiho testa v troube".Mas na mysli chvili, kdy se trouba teprve zahriva?
Takze dat tam chleb jeste pred nahratim na predepsanou teplotu?
Peces na "hornim" nebo na "strednim" rostu? ( Predpokladam, ze asi ne na spodnim.)
Nechavas si kvasek z testa do dalsiho?


Alenko (jaja - Mail - WWW) 11.03.2005, 09:03:10
Zdravím a taky Kennedyho. Těším se na ty rohlíky a mně jsi slíbila ještě recept na Kennedyho rýži, co u vás jedl Jirka. Taky jsem pekla chléb v Alžírsku a dělala jsem ho stejně jako ty, ale ještě jsem si nechávala kvásek. Pekla jsem ho každý druhý den.

je ahoj Jajo:) (Alenka - Mail - WWW) 11.03.2005, 10:03:31
prosim te dropni mi mejla na moji domaci adresu, mne se vsechny ztratily, kdyz se i vymazal komp:) Jo myslis tu Nasi Goreng? Kennedymu se nepodarila z ceske ryze, ale asi jste na ni vic zvykli. Kvasek nenechavam.

brambory do těsta (gerda - Mail - WWW) 11.03.2005, 10:05:16
Do těsta na domácí chleba patří i strouhané vařené brambory, těsto tím zvláční. Na 1 kg mouky 3 brambory střední velikosti. Patří tam i 3 lžíce octa, 3 kávové lžičky soli, kmín a fenykl.

http://www.mybox.cz/pekarny/recepty.html (Slávka - Mail - WWW) 11.03.2005, 10:13:38
tady na těhle bezva "chlebových stránkách" najdete 250 skvěle vypracovaných receptů na chleba. Jeden lepší jak druhej, taky s těmi bramborami, se všemi příchutěmi... Můžete péct a péct. A to je jen v troubě - další recepty tam jsou pro domácí pekárny.
NEDĚLÁM TĚM STRÁNKÁM REKLAMU - to prostě je jen předání dobrým kamarádům.
Mějte se všichni dobře a pochutnejte si na báječném domácím chlebíčku! Slávka

Tamar (Alenka - Mail - WWW) 11.03.2005, 10:33:21
od toho jsou to suchy kvasnice aby se daly namichat primo do mouky:) Moje plynova troubs je mirne tepla porad, protoze ma pilot light a tuzsi chleba tam necham nakynout asi na polovicni velikost (nebo nez se zacne rozjizdet) nez zapnu peceni. Pecu na strednim rostu.Kvasek si nenechavam, ten je zbytecnej, protoze ten je misto kvasnic, kdyz mam kvasnice tak neporebuju kvasek. Za zlate horecky nosily zensky kvasek v podprsence, protoze nesmel vychladnout. Nektere rodiny ho jeste maji od te doby schovany a pouzivany, verila bys tomu? Teda aspon jsem slysela o jedne v radiu.
Proto nekdo pridava ocet, to dela tu nakyslou chut. U nas by to nikdo nejedl....kluci nemaji radi nic s octem. Ahoj a pozdravuj Viktora i deti:)

ja bych chtela podotknout (Alenka - Mail - WWW) 11.03.2005, 10:51:14
ze ten recept na chleba co jsem napsala je proste ten nejjedodussi. Nema zadne vareni brambor dopredu,nic. Jako kolik kucharek kolik receptu. Nasi rodine vyhovuje tento. To je vsechno.

základní recept (daniela@kudlanka.cz - Mail - WWW) 11.03.2005, 11:04:08
Ano, ten recept, co napsala Alenka, je bezva, protože je opravdu jednoduchý. Pokud si tam přidáte nějaká ta zrníčka či další vylepšení - bude to jen obměna. Ale tenhle chleba je opravdu velice dobrý - dá se říct, že se povede každé!!
Vřele doporučuju, odzkoušela jsem. Jen jsem (podle svých osobních zkušeností) chleba dala na pečící papír, na který jsem dala mouku. Pak jsem jen jen oprášila rukou a ... ňam!

Ahoj, (Bara - Mail - WWW) 11.03.2005, 12:56:15
neumim si prestavit zivot bez chleba. Kolik narodu, tolik druhu chleba. Ja mam rada nas cesky chleba, ale i indickou placku, pochutman si na francouzske bagete a turecka velka bila placka chutna naramne jen tak samotna.
Asi proto, ze v Holandsku bydli tolik narodnosti je sortimen obrovsky. Surovina je stejna - mouka - a kazdy ten chleba chutna jinak. Momentalne zanikaji opravdicky pekari, protoze nemohou konkurovat supermarketum, ktere pecou chleba primo na miste v obchode a desitky druhu. Pocinaje bilym, kukuricnym, se seminky, bez seminek, tmavy, extra tmavy, polotmavy..... nemam potrebu doma pect chleba. Ale uz jen ze zvedavosti a z moji vlastni iniciativy se o ten Alencin pokusim .Ona ho pece z nutnosti
a ja z "rozmazlenosti". Kazdy ma svuj vlastni duvod. Ten kdo nema duvod tak nepece. Jak se mi povedl a jak chutnal dam vedet. Ahoj.

Chléb nás vezdejsi dej nám dnes . . . . (G. Pasek - Mail - WWW) 11.03.2005, 13:38:34
Otce nás, jenz jsi na nebesích. Posvet' se jméno Tvé. Prijd' královstvi Tvé. Bud' vúle Tvá jako v nebi, tak i na zemi. Chléb nás vezdejsi dej nám dnes. A odpust' nám nase viny, jakoz i my odpoustíme nasim vinnikum. A neuvod´nás v pokuseni. Ale zbav nás od zlého. Amen.





:))))))))) (Point* - Mail - WWW) 11.03.2005, 14:53:45
citace: Point* neni totiz jediny na Kudlance, ktery se po dobrem jidle v USA schani...

TED JSEM SE OPRAVDU ZASMAL.OMYL MILA HELENO,NEZIJU VE VESNICI,NEMAM POTREBU NIC HLEDAT ANI NAHODOU. A UZ ROZHODNE NE, NA Kudlance...SPISE SE BAVIM TIM, KOLIK TOHO KDO O USA VI A JAKY MA PREHLED...
S tim nic nenadelam. O co mi slo je, KOREKTNI INFORMACE O USA nic vic, nic min.Je mi zcela jedno kdo co privatne pece a jak. Ja nemam tuto potrebu a jinym ji neberu.Psal jsem i komentar k clanku o vinech,patrne se nekde"ztratil"...
Jinak pozdrav do severnich oblasti USA i Kanady.Jsou tam prijemni lide.
:))))




Pointe (Alenka - Mail - WWW) 11.03.2005, 15:14:17
jestli sis vsiml, tak jsem napsala "vetsinou". se sezene jen. Nenapsala jsem "pouze" jen kdyz uz si hrajeme se slovicky:) Helena nahodou zije ve vychodni casti USA, no a my zijeme na severu Kanady, jak uz vis. Takze ja bych rekla ze nejakou znalost po tech letech (Kennedy tady zije 30 let) bychom mit mohli... nemyslis?.

PINTE, nedelej chybu byt domyslivy . . . . (G. Pasek - Mail - WWW) 11.03.2005, 15:20:54
ze cesi jsou hlupaci a nedovedou si poradit . . . .
Manzelka pekla, ale prestala, a moje svagrova stale pece zitny cleba-vejrazku jako pece Alenka, za kterym bych sel az na konec sveta . . . i kdyz v nasem obchode take je pekarna, ktera pece "Evropsky zitny chleb " = buchtu . . .
Nastesti v jednom germanskem reznictvi dovazeji 3 x tydne k nam do USA germansky chleba z Toronta/Kanada, bochnik skoro stejny, jako pek pan Miksovsky v jeho pekarne, az mu tu pekarnu komunsti zavreli a zbourali v 1948-49!
Od toho dne "objeveni" manzelka prestala pect doma "cesky" chleba . . .
V tom germanskym reznictvi kazdou sobotu prodvaji cestsvou a horkou "Leberkasse"
Leber = jatra
Kasse = Syr
To je vzneseny nazev pro ceskou jemnou sekanou, a nic to nema spolecneho s jatrama ci syrem.

Aleno oprav si to (Stana - Mail - WWW) 11.03.2005, 16:02:43
nouze naucila Dalibora HOUSLIM

Stano Ty si to oprav (Helena - Mail - WWW) 11.03.2005, 16:43:46
Je to "nouze naucila Dalibora housti". Je to staroceske sloveso pro dnesni "hrat na housle". Kdyz chces nekoho opravovat, tak si to nejdriv dvakrat prover!!!

Point* (Helena - Mail - WWW) 11.03.2005, 16:58:32
Tak teda nevim, jak to pisu, nebo jak to ty ctes. Asi jses nejakej chytlavej a vztahovacnej, jinak si to neumim predstavit. Ja jsem napsala, ze nejses jedinej na Kudlance (jako jedinej ctenar Kudlanky), kterej se v USA schani po dobrem jidle. NIKDE jsem ve svem prispevku nenapsala, ze se po tom dobrem jidle schanis na Kudlance. Taky nevim proc porad vsem vnucujes, ze ten dobry chleba je k dostani vsude. Jak jsem tu uz napsala, zadny z chlebu, ktery se v okoli hlavniho mesta Washingtonu DC, kde ja bydlim (ne na vesnici) neda srovnat chuti s tim, co se ji a pece u nas. Nevim, kde bydlis Ty, ale pripada mi, ze oblast, kde by bylo vic ruznych obchodu a pekaren, nez v okoli DC se tezko hleda. Mozna New York City.


Jeste jednou (Helena - Mail - WWW) 11.03.2005, 17:03:47
Ted jsem si zrovna precetla tu Tvou citaci me vety a opravdu nechapu, jak z toho mohlo vyplynout, ze hledas to dobre jidlo na Kudlance... Holt kazdymu to funguje jinak.

* (Point* - Mail - WWW) 11.03.2005, 18:30:15
Horke Leberkasse,(Puvodem z Rakouka pecou ho tam v kazdem reznictvi) to je mi novinka (samozrejme nejde o zadnou sekanou ani nahodou)nevidim duvod to vubec k necemu ceskemu prirovnavat, proc stale neco prirovnavat?? To nechapu...zkusenost=domyslivost?? Ok, berte to jak chcete. Nezname se a ja komunitu k nicemu nepotrebuji.Problem je jinde a sice v tom, ze spousta cechu si hraje na neco co neni...me rovnez davno neni ctyricet a nezil jsem jen v Americe.
Zaver. Nebo se od chlebu dostaneme kam??

P.S
Dotaz na admina stranek. Jak to je se zverejnovanim prispevku v komentarich?? Podle "ksichtu"?? Pokud ano, dej mi vedet!!

pointe - hledala jsem tvou adresu - (daniela@kudlanka.cz - Mail - WWW) 11.03.2005, 18:32:10
prosím, napiš mi, ok? Jinak - na stránkách o víně tvůj příspěvek je, vždyť je pěknej..

Naposledy Point* (Helena - Mail - WWW) 11.03.2005, 18:43:06
Teda takhle neprijemnyho cloveka jsem uz dlohou nepotkala. Kdyz Te tady vsichni tak stveme svou tuposti a hledanim, tak proc sem chodis? Ja mam ceske jidlo rada, a i kdyz ziju ted tady, nechci se o nej ochuzovat, a tak srovnavam. Kdyz Ti to americke jidlo bez problemu vyhovuje a nic hledat nepotrebujes, tak jedine dobre pro Tebe. Nechapu, ale proc musis odsuzovat vsechny, kterym tady to klasicke americke jidlo nechutna a hledaji neco z domova. Neni to zdaleka jen ceska komunita. Znam Madari, Turky, Irance, Nemce, Guatemalce, Salvadorce a vetsina si tu hleda jidlo co nejblizsi tomu, na co jsou ze sve zeme zvykly. Prosim Te, vysvetli mi, pokud Ti teda za to stoji, co Ti na tom tak STRASNE vadi.

* (Point* - Mail - WWW) 11.03.2005, 18:43:58
Ma odpoved a info je v tvem mailu...


Oprava (Helena - Mail - WWW) 11.03.2005, 18:45:37
Madary... ze sve zeme zvykli. (To je tak, kdyz si to clovek po sobe neprecte.)

* (Point* - Mail - WWW) 11.03.2005, 18:56:44
Ja nevidim duvod nekomu neco vysvetlovat, ja napsal jasne, ze v USA neni jen "VATA". Co ty v tom hledas a o cem tady vypisujes nevim.Hodnoceni miry tuposti "vsech" si vyjadrila sama. Co ctu,proc pisu, jak, kam, neni tvoje vec. Vec sympatiji z tve strany mi rovnez nic nerika... i tak diky za ohodnoceni. Ja rozdavat znamky neminim, protoze vas neznam.


Point* (Helena - Mail - WWW) 11.03.2005, 20:30:37
Vis, prave protoze nas neznas, tak si teda docela troufas a vystupujes neskutecne arogantne a urcite neni Tvoje psani neprijemne jenom me. Mas pravdu, ze to, co ctes, je Tvoje vec. Ale to, co pises, uz ne! Teda pokud si to nepises sobe do denicku. Na Kudlance jsem zvykla, ze vetsina lidi, kdyz s necim nesouhlasi, tak to pise taktne. Ty tady vystupujes docela jako hulvat.

Minimalne dvakrat ses tu ptal, proc porad neco prirovnavame nebo hledame, tak jsem Ti to vysvetlila. Ale co by ses Ty namahal a neco vysvetloval me.

Me desne stve, ze pod clankem Alenky o vynikajicim a jednoduchem chlebu, o ktery ji mj. Daniela dvakrat zadala, si musime cist Tvoje arogantni poznamky. A jeste ke vsemu nemas potrebu je nejake Helene vysvetlovat. No BRAVO! Tak si to teda klidne nechej pro sebe, ale vsechno!

Halo!! (Bara - Mail - WWW) 11.03.2005, 20:48:16
Uz jsem to psala na Yukonu, nerozcilujte se skodi to zdravi a zkracuje zivot. Hlavne zdravicko!!!Ted jsem si vzpomnela na jednu socialistickou pisnicku co jsme se ucily jako deti ve skole. "Bez chleba, nejde jist a bez vody nejde pit, bez vzduchu se neda dychat, bez radosti nelze zit"......
Kdyz se ale zamyslim, tak to nase pekne peceni a diskuze nam kazi vlastne jenom chlapi, co se do toho pletou. Asi schvalne provokujou.

Baru (Helena - Mail - WWW) 11.03.2005, 20:59:53
No jo, a ja se necham tak snadno vyprovokovat. Ale zatnu zuby, kousnu se treba do ruky a uz pod ten chlebicek nic nepisu. Vsechno podstatne uz stejne bylo receno. Ale bude me to stat hodne premahani, to je mi jasne. :)

Helus (Alenka - Mail - WWW) 11.03.2005, 21:45:33
ja si myslim,ze vaichni rekli co chteli a nahodou pan Pasek dneska zaslouzi pusu a pochvalou:) I kdyz je to chlap:) Point..baziruje na slovicku co se mu nelibi ze jsem napsala a zda se ze je totalne amerikanizovanej. Recept je pro nej naprosto vedlejsi, ja jsem mu napadla emeryckej chleba:) Mam pocit ze se ceskym vecem brani, Amerika je lepsi, v Americe je vsechno:) Pripomina mi to pisnicku z West side story, pamatuje ji nekdo? Ja velice spatne ale vim ze tam je "Everything free Amerika" zpivaji holky a obdivuji Ameriku, zatimco pak nastoupi kluci a ti zase zpivaji ze v Americe taky muzes dostat poradnej kopanec..


Remoska? (body - Mail - WWW) 11.03.2005, 22:01:59
zdravím, co myslíte půjde to upéct v remosce? troubu nemám :) a ještě by mě zajímalo jak se dají upéct ty placky, jak tady psala Bára, na ně by snad stačila pánev... diky za odpovědi


jeste jednou (Alenka - Mail - WWW) 11.03.2005, 22:07:22
muj manzel mi prave sdelil ze nikdy nesouhlasil s Kudlankama, ze by se mel samecek po kopulaci zakousnout, ale v pripade Pointa by bylo lepsi zakousnout jeste pred kopulaci. No ja to jenom za nej tlumocim:) Takze nic ve zlem:)

Body - remoska (Helena - Mail - WWW) 12.03.2005, 02:02:16
My jsme v remosce doma pekli kde co, tak mozna by mensi bochnik sel, ale to jsem nikdy nezkusila. Tady remosku nemam. Takovy ty plackovy chleby tady teda maji moc dobry v ruznych "narodnostnich" obchodech, ale recept na ne teda nemam.

Ali (Helena - Mail - WWW) 12.03.2005, 02:06:03
I like to be in America!
O.K. by me in America!
Ev'rything free in America
For a small fee in America!

nebo pozdeji:

I like the shores of America!
Comfort is yours in America!
Knobs on the doors in America,
Wall-to-wall floors in America!

Dobry ne?

Ali (Olina - Mail - WWW) 12.03.2005, 02:13:27
recept vypadá super, jednoduše, tak akorát pro mě :). Taky mě trvalo nějaký ten rok, než jsem objevila něco podobnýho českýmu chlebu . Jestli máte někdo v okolí Panera bread , tak běžte vyzkoušet jejich díla. Velký, křupavý , kmínový bochník, žádná "vata". Je to mňaka, která už má blízko k tomu českému.
Ale i tak vyzkouším tvůj recept, není nad domácí a hezky provoněnou kuchyň.


* (Point* - Mail - WWW) 12.03.2005, 03:10:14
Alenko, Point* je takovej jakej je a nebude na tom nic menit.At se vam dari, kazdemu podle zasluh...


Heli (Ajleka - Mail - WWW) 12.03.2005, 05:18:46
ty si ji opravdu pamatujes? Ten film je nadhernej, vid? A tahle pisnicka se mi desne libila..vzdycky. Dik moc:)Mam na ten film velice sentimentalni vzpominky. Poprve jsem ho videla v Tunisu a ve francouzstine.

Body (Alenka - Mail - WWW) 12.03.2005, 05:20:59
kdyz das mensi davku tak snad ano, ale ja remosku vubec neznam, nikdy jsem v ni nepekla a jen matne vim jak vypada. Ale jestli se v ni da pect buchta, tak proc ne melej chlebik?

Oli (Alenka - Mail - WWW) 12.03.2005, 05:25:19
u nas bohuzel neni nic, takze jsem si zvykla.Mas moc hezky jmeno, taky jsem tak pojmenovala sveho mladsiho syna "Olin"

Pisnicka (Helena - Mail - WWW) 12.03.2005, 05:30:23
Ali, pisnicku jsem si taky presne nepamatovala, ale nasla jsem si slova na Internetu. Me se taky moc libi i ten muzikal.

Pointe (Alenka - Mail - WWW) 12.03.2005, 05:34:27
menit te nehodlam a ani by se mi to nepodarilo. Znas to: stareho psa novym kouskum nenaucis:) Tim nenarazim na vek!

Ahoj Ali ahoj Kennedy (Jarka - Mail - WWW) 12.03.2005, 16:56:02
Tak to jsem se tedy pobavila a určitě někdy Váš chleba vyzkouším,už kvůli Verče,aby zkusila chleba co jí její Olinek!Už ted mi tu voní...

Heleno proc si to dvakrat neproveris ty sama? (Stana - Mail - WWW) 12.03.2005, 18:12:15
Tobe ti komunisti pekne vyplachli hlavicku. "HOUSTI" neni staroceske sloveso pro dnesni "hrat na housle"..jak mohl hrat Dalibor na housle, kdyz v roce 1498 kdyz byl Dalibor pravem za rebelii na tvrzi Ploskovice popraven, housle jeste nebyly znamy? Housle vynalezl Kaspar Tienffenbrucker v roce 1550 v Lyonu. Ve skole jsme meli starickeho cestinare a ten byl vyborny na historii a komunisty moc nemusel. Dalibor byl normalni buric, podle dnesni terminologie terorista. Je zaznam v registrech komorniho soudu ze dne 14.10. 1490 ze Ales z Kozojed obvinil sveho syna Dalibora z nepoctivosti, ze si nepravem privlastnil kone, kravy, svine a obili. Jirasek si cely pribeh vymyslel, nalicil to ruzovo, udelal z Dalibora krestana a umelce ve hre na nejaky hudebni nastroj a protoze tehdy housle jeste nebyly znamy, nazval to hrani Jirasek vymyslenym slovesem HOUSTI

Aleno (Stana - Mail - WWW) 12.03.2005, 18:15:38
ta prvni veta asi mela byt ...kdyz zije clovek na Yukonu daleko od civilizace ...jinak neznam lidi tady v Torontu co pecou doma chleba, v okoli je plno malych pekaren italskych, ukrajinskych, polskych, nemeckych...vyber dobreho chleba je tady v nasem okoli azaz

Stáničko (Jarka - Mail - WWW) 12.03.2005, 19:15:54
Alenka pouze dala recept.Kdo si chce chleba upéct,at si ho upeče a kdo ne ,tak prostě nééééé!Chápeš to???

A l e n k o (Zlata - Mail - WWW) 12.03.2005, 21:18:14
koukam, co je okolo chleba zbytecneho recneni. Kazdy chce asi predvest, jak je dokonaly a jak vsechno zna.
Myslim si, ze uvodni vety napsala Daniela, takze Stano, zalez a spi dal.
Ten ocet v chlebu ani necitim, ale cesky chleba ma byt trochu nakysly.


Dobra hospodynka Stana, pres plot pro pricko skoci . . . (G. Pasek - Mail - WWW) 12.03.2005, 21:50:09
Nevim, a neni dulezite kdo a kdy vymyslel housle a ceske moudrye porekadlo . . "Nouze naucila Dalibora housti," ktere kazdy Cech dobre zna a vyznam.

Stejne jako prislovi "S kloboukem v ruce jsi vsude vitanym hostem."

chleba a housti (Dana - Mail - WWW) 12.03.2005, 21:53:23
Tak ze vseho jsem si vzala neco. Je fakt, ze ja jsem potize s chlebem v Americe mela take, ale brzy jsem objevila pekarnicku, ve ktere byl chleba stravitelny. Meli jsme ho v lednicce, a dal se jist. Pravda, pravy cesky to nebyl, ale v Cesku jsem zas neznala praveou cinu, ci buritos.
Stano, to mne velmi zajimalo, co jsi psala o daliborovi, to jsem opravdu nevedela! Ani mne nenapadlo o tom nekdy premyslet, taky jsem si byla jista, ze "houstil" :-) na housle. Ono rčení Nouze naucila Dalibora housti je vseobecne chapan tak, ze nemel co na praci, a tak hudnul.
Mne zas vrtalo v hlave, kde v te vezi ty housle vzal.
No jo, historie, a historikove - po x letech nakonec clovek zjisti, ze vlastne vsechno bylo jinak.
Kdo vi, jak to bylo s tim praotcem Cechem. Urcite ho bolely nohy, a tak used na kamen, a drimal, misto aby sel jeste kouek na jih. Ja mu to zazlivam" :-)))) i kdyz - zase rvat se s temperametnimi a bojovnymi jiznimi narody - hlavne na vychod, hm...
Ale jeste jedna mala - mam dost pratel v USA, se kterymi si ted uz jen pisu, a vim, ze posledni dobou - tak tri roky, je tam peceni domaciho chleba velkou modou. Male domaci pekarny se zacaly prodavat i v Cesku.
Ja jsem ho pekla taky, a to asi pred 20ti lety. Jenze tenkrat to byla taky ouze, co mne housti chleba naucila, protoze v obchodech byl jeden druh, a vzdy vcerejsi. Mekky a teply chleba byl stejny zazrak, jak teleci maso. Ale to uz jsem nekde jinde!
Pá!

chleba a housti (Dana - Mail - WWW) 12.03.2005, 21:54:37
Tak ze vseho jsem si vzala neco. Je fakt, ze ja jsem potize s chlebem v Americe mela take, ale brzy jsem objevila pekarnicku, ve ktere byl chleba stravitelny. Meli jsme ho v lednicce, a dal se jist. Pravda, pravy cesky to nebyl, ale v Cesku jsem zas neznala praveou cinu, ci buritos.
Stano, to mne velmi zajimalo, co jsi psala o daliborovi, to jsem opravdu nevedela! Ani mne nenapadlo o tom nekdy premyslet, taky jsem si byla jista, ze "houstil" :-) na housle. Ono rčení Nouze naucila Dalibora housti je vseobecne chapan tak, ze nemel co na praci, a tak hudnul.
Mne zas vrtalo v hlave, kde v te vezi ty housle vzal.
No jo, historie, a historikove - po x letech nakonec clovek zjisti, ze vlastne vsechno bylo jinak.
Kdo vi, jak to bylo s tim praotcem Cechem. Urcite ho bolely nohy, a tak used na kamen, a drimal, misto aby sel jeste kouek na jih. Ja mu to zazlivam" :-)))) i kdyz - zase rvat se s temperametnimi a bojovnymi jiznimi narody - hlavne na vychod, hm...
Ale jeste jedna mala - mam dost pratel v USA, se kterymi si ted uz jen pisu, a vim, ze posledni dobou - tak tri roky, je tam peceni domaciho chleba velkou modou. Male domaci pekarny se zacaly prodavat i v Cesku.
Ja jsem ho pekla taky, a to asi pred 20ti lety. Jenze tenkrat to byla taky nouze, co mne housti chleba naucila, protoze v obchodech byl jeden druh, a vzdy vcerejsi. Mekky a teply chleba byl stejny zazrak, jak teleci maso. Ale to uz jsem nekde jinde!
Pá!

chleba a housti (Dana - Mail - WWW) 12.03.2005, 21:54:45
Tak ze vseho jsem si vzala neco. Je fakt, ze ja jsem potize s chlebem v Americe mela take, ale brzy jsem objevila pekarnicku, ve ktere byl chleba stravitelny. Meli jsme ho v lednicce, a dal se jist. Pravda, pravy cesky to nebyl, ale v Cesku jsem zas neznala praveou cinu, ci buritos.
Stano, to mne velmi zajimalo, co jsi psala o daliborovi, to jsem opravdu nevedela! Ani mne nenapadlo o tom nekdy premyslet, taky jsem si byla jista, ze "houstil" :-) na housle. Ono rčení Nouze naucila Dalibora housti je vseobecne chapan tak, ze nemel co na praci, a tak hudnul.
Mne zas vrtalo v hlave, kde v te vezi ty housle vzal.
No jo, historie, a historikove - po x letech nakonec clovek zjisti, ze vlastne vsechno bylo jinak.
Kdo vi, jak to bylo s tim praotcem Cechem. Urcite ho bolely nohy, a tak used na kamen, a drimal, misto aby sel jeste kouek na jih. Ja mu to zazlivam" :-)))) i kdyz - zase rvat se s temperametnimi a bojovnymi jiznimi narody - hlavne na vychod, hm...
Ale jeste jedna mala - mam dost pratel v USA, se kterymi si ted uz jen pisu, a vim, ze posledni dobou - tak tri roky, je tam peceni domaciho chleba velkou modou. Male domaci pekarny se zacaly prodavat i v Cesku.
Ja jsem ho pekla taky, a to asi pred 20ti lety. Jenze tenkrat to byla taky nouze, co mne housti chleba naucila, protoze v obchodech byl jeden druh, a vzdy vcerejsi. Mekky a teply chleba byl stejny zazrak, jak teleci maso. Ale to uz jsem nekde jinde!
Pá!

Stano trhni si nohou (Helena - Mail - WWW) 12.03.2005, 22:09:12
Tak proc si Ty sama napsala HOUSLIM??? Jses vubec normalni. Sama napises houslim, a pak si to sama vyvratis, kdyz napises, ze v te dobe housle jeste nebyli vynalezeny. Stano, nikdy jsi asi v hodinach ceske literatury neslysela, ze povesti jsou lidove pribehy, ktere se castecne MOHOU zakladat na pravde??? Nebo veris tomu, ze Bruncvik ziskal do znaku lva tim, ze lvovi pomohl v zapase se sani??? Tady slo o to, ze bylo pouzito stare ceske prislovi "NOUZE NAUCILA DALIBORA HOUSTI", a jestli si to slovo vymyslel Jirasek, tak je to prece uplne jedno. Staroceske je, protoze Jirasek je uz dobrych par let po smrti. Spoustu ceskych slov si jednou nekdo vymyslel. Takze sklapni a prestan lidi otravovat.

Brunclík nebo Bruncvik? (Dana - Mail - WWW) 12.03.2005, 22:42:06
nosočistopléna...

Stano (Alenka - Mail - WWW) 12.03.2005, 23:30:15
znam lidi co pecou vlastni chleba i v cesku, tak diky ze mi radis jak psat clanky. Proc nejakej na Kudlanku nenapises? Neco co jsi treba psavala driv na Damu? Nemas mne rada a ja uz te mam dost. S tim se neda nic delat a je mi to naprosto jedno, jako jsi mi naprosto lhostejna ty. Jenom nechapu proc jsi najednou byla tak sladka ze jsi chtela za lidi v Collingwoodu posilat filmy aby se Kennedy pri rekonvalescenci nenudil? Jo presne;"My lidi z Coolingwoodu!" Mohla ses smat protoze ja jsem te branila pred temi co se podivovali co se s tebou najednou stalo a varovali mne. Pak jsem ovsem zjistila ze nezijes vubec v Collingwoodu a nikdo z nasich pratel te tam nezna. Zijes ve Scarborough, mam tvoji adresu i telefonni cislo. Tvemu manzelovi by se asi nelibilo jakou delas ostudu po cele Kanade, vid? Vzdyt ti ani nedovoluje pouzivat doma internet, musis behat po znamejch a knihovnach. Jsi podivny clovek...jak vidis nekoho dole, vrhas se na nej jako sup. Je mi te nakonec lito jsi mentalne nemocny clovek a asi bys mela jit k psychiatrovi. Nevsimej si nasi rodiny, starej se o svoji, protoze John te ma taky plny zuby a proste... BUZZ OFF!

sorry (Alenka - Mail - WWW) 12.03.2005, 23:41:40
ne Scarborough ale Mississauga Stano!

(Bara - Mail - WWW) 12.03.2005, 23:58:10
Ja jsem si take myslela, ze se jmenoval Brunclik, to je ten co stoji na Karlove moste? Cistonosoplena je spravny a cesky vyraz pro kapesnik.

podle mne je to Bruncvik (Mrska - Mail - WWW) 13.03.2005, 00:11:20


Baro, vsechny sochy na Karlove moste jsou jenom kopie . . . . (G. Pasek - Mail - WWW) 13.03.2005, 02:59:53
originaly jsou schovany coby narodnni "bohatstvi" ulozene v narodnm Lapidariu . . . .

Baru urcite Bruncvik! (Alenka - Mail - WWW) 13.03.2005, 07:38:43


Dik za upresneni, (Bara - Mail - WWW) 13.03.2005, 12:39:53
jezisi, jake ja mam mezery ve vzdelani.
Budu si muset pri me pristi navsteve Prahy vsechny tyhle pozoruhodnosti povinne projit. Ooooo, ja se tak tesim.
Mozna je prece jen pojedeme uz zacatkem kvetna. Ale Brunclik se mi lepsi libi a i lepe se to vyslovuje, kde k tomu jmenu prisel? Jo a kdyz jsem svadela meho muze, nebo jak pise pan Pasek namlouvala si ho, tak me musel pod kazdou sochou na Karlove moste dat pusu, neprotestoval, ale nez jsme ho presli, tak to dost dlouho trvalo. Co ja tady na sebe vsechno neprozradim. Ale to mi pripomnel ten Bruncvik.

Barus (Alenka - Mail - WWW) 13.03.2005, 15:07:21
to jsou ty vzpominky, vid? A to vsechno ten Bruncvik:) Jinak pan Pasek je chodici encyklopedie a co nevi, to si zjisti:) Ja taky nevedela ze nejsou prave! No kdyz ten libaci prechod tak dloho trval tak je mi jasne ze to Dick nejak nehonil:) ona je pusa a pusa:)

Body, (Bara - Mail - WWW) 13.03.2005, 16:26:55
ted se od toho Bruncvika vratim ke chlebu. Ty placky, zrejme myslis tzv.
PITA housky nebo placky, nebo chlebicky.
Jsou typicke pro Afrikanske zeme, ale i Recko a Turecko. Nasla jsem recky recept, ale myslim ze ta prace a cas s tim se nevyplati. Jak uz tady nekdo napsal jsou v muslimskych obchodech, ale i v supermarketech k dostani a jsou lacine. Z vlastni zkusenosti musim dodat i dobre, musis vyzkouset, ale pokud chces tedy sama pect, tak tady je recept:
750 g psenicne hl. mouky
1 sacek suchych kvasnic
2 lzicky soli
2 lzicky olivoveho oleje
4 dcl vlazne vody
Vsechny suroviny smichat, propracovat a udelat vlacne testo. Rozdelit na 12 kusu
udelat koule a valeckem rozvalet na placky asi 18 cm v prumeru. Dat na pomoucneny val a nechat kynout 1 hod. i vice (jako u chleba). Prendat na rozpaleny plech a pect v predehrate troube asi 7 nimut. Tim ziskas PITA, ktere si v tomto stavu koupis v obchode. Ty pak tesne pred podavanim rozpeces jen chvilku v troube, nebo v opekaci, na grilu a pod. Nozem do poloviny rozriznout, udelat tzv. kapsu a naplnit - gyros, shoarma,cili....nebo jen tak trhat a ukusovat k jidlu. Doufam, ze ti moje informace postaci.

no teda (Věra NL - Mail - WWW) 13.03.2005, 23:01:45
Našla jsem tuhle stránku a nevycházím z údivu, co se tu člověk všechno dočte. Ten recept na chleba je výborný, peču už dlouho taky vlastní. Dokonce jsem si vyrobila kvásek. To pak je ta přirozená kyselost. V Holandsku se sice dostane docela česky vypadající chleba, ale není čerstvý, je balený a asi něčím konservovaný, aby vydržel. Což můj manžel odmítá jíst, že je mu po tom špatně.
Mimochodem, taky říkáme už dávno Brunclík. Schválně, i když víme, že je to Bruncvík.
A s tím Daliborem? Četla jsem kdysi tuhle versi: nouze bylo staročeské slovo pro mučení. Není důvodu se domnívat, že by u Dalibora tenhle bohulibý druh výslechů vynechali. Dali ho na mučení a to ho naučilo housti, čili hudlati, mluviti. S houslemi to teda nemá nic společného. Četla jsem, nevím kde. Též možno, že nám to kdysi dávno vyprávěl na gymnasiu skvělý češtinář, pan profesor Hvížďala.

no teda (Věra NL - Mail - WWW) 13.03.2005, 23:01:57
Našla jsem tuhle stránku a nevycházím z údivu, co se tu člověk všechno dočte. Ten recept na chleba je výborný, peču už dlouho taky vlastní. Dokonce jsem si vyrobila kvásek. To pak je ta přirozená kyselost. V Holandsku se sice dostane docela česky vypadající chleba, ale není čerstvý, je balený a asi něčím konservovaný, aby vydržel. Což můj manžel odmítá jíst, že je mu po tom špatně.
Mimochodem, taky říkáme už dávno Brunclík. Schválně, i když víme, že je to Bruncvík.
A s tím Daliborem? Četla jsem kdysi tuhle versi: nouze bylo staročeské slovo pro mučení. Není důvodu se domnívat, že by u Dalibora tenhle bohulibý druh výslechů vynechali. Dali ho na mučení a to ho naučilo housti, čili hudlati, mluviti. S houslemi to teda nemá nic společného. Četla jsem, nevím kde. Též možno, že nám to kdysi dávno vyprávěl na gymnasiu skvělý češtinář, pan profesor Hvížďala.

Jak jsme se dostali od chleba k Daliborovi a houslim ? . . . . (G. Pasek - Mail - WWW) 13.03.2005, 23:47:00
Vez, pozdeji pojmenovane po prvnim tam vezni Daliborovi z Kozojed, Daliborka.
Vez/vezeni nechal postavit v 15. stoleti cesky kral Vladislav II Jagellonsky (1471-1516).
V cervenci 1496 na Litomericku vypuklo nevolnicke povstani proti majiteli panstvi Adamovi Ploskovskem z Drahonic, ktery je utiskoval zvysujici robotou.
Vymohli si propusteni z vrchnostenske pravomoci.
Dobrovolne se poddali rytiri Daliborovi z Kozojed, ktery je schovaval a zastaval proti Adamovi Ploskovskem.
Roku 1497 byl za tento cin Dalibor zajat, uveznen ve vezi Prazskeho hradu (dodnes se nazyva Daliborka) a o rok pozdeji popraven. Tak skoncila litomerickae nevolnicka vzpoura.
Tolik historie a tady zacina legenda.
Ve vezeni se Dalibor naucil hrat na housle a lide prichazeli poslouchat.
Dalibor spostel z okna kosik na provaze a lide mu tam prinaseli jidlo.Tato legenda byla pouzita v opere Bedricha Smetany Dalibor.
V Evrope se pouzival 5ti strunny hudebni instrument a smycec jiz od 12. stoleti podobny dnesnim houslim, takze Dalibor mohl na takovy instrument hrat.
Dnesni tvar housli s "vykrojem" ve stranach prisla koncem 1500 a zacatkem 1600 v malem italskem mestecku Cremone rodinou Amatu a Stradivaru.

PS
27. brezna 1357 byl slavnostne otevren hrad Karlstejn za ucasi krale Karla IV.
Zaroven (v breznu 1357)zapocala stavba Karlova mostu v Praze stavitelem Petrem Perlerem z Gmundu. Puvodni most nemel zadne ozdoby ci sochy.
Socharska vyzdoba ( 30 ) Karlova mostu byla pridana 350+ let pozdeji v baroknim stylu na podnet Jezuitu v letech 1705-1714 a 1853-1859.
Posledni sousosi sv. Cyrila a sv. Metodeje byly pridany 1938.
Vetsina puvodni vyzdoby sousosi/sochy z let 1705-1714 byly nahrazeny kopiema.


pane Pasku (Alenka - Mail - WWW) 14.03.2005, 00:32:04
vy nikdy nezklamente. Dik moc za informace:)

Vero (Alenka - Mail - WWW) 14.03.2005, 00:36:41
tak jsem se musela zasmat:) Ten Brunclik je asi proste holandskej. Je to uzasny jak se tu setkavaji Holandanky z Ceska, jsi treti! Bara je totiz taky Holandanka:)

Alenko (Gabina - Mail - WWW) 14.03.2005, 08:56:58
nezlob se, ale v Severni Americe se vetsinou dobrej chlebik koupit da.
Tam ses prerekla. A takovejch prereknuti se dopoustis casto. Treba s tim, ze Kanadani nemaji radi cesnek. Ja ziju v Kanade dyl nez ty a vetsina mojich pratel ma cesnek rada. Ale treba se tam u vas na Aljasce stykas hlavne s Cechama a nic vo tom nevis.
Nic ve zlym.
Gabina

Gagino, bydlim v New Yorku - (Daniela - Mail - WWW) 14.03.2005, 08:59:25
Ty víš, kde se tam dá koupit tenhle čerstvý český chleba? Dej adresu! Díky!

Gagino, bydlim v New Yorku - (Daniela - Mail - WWW) 14.03.2005, 08:59:41
Ty víš, kde se dá koupit tenhle čerstvý český chleba? Dej adresu! Díky!

Bruncvík, Brunclík (Eva - Mail - WWW) 14.03.2005, 10:38:59
Tak jsem to nevydržela a šla se podívat do Pravidel čekého pravopisu. Byl tam jen Bruncvík. My doma říkáme Brunclík :-)

ad Dalibor a housti (gerda - Mail - WWW) 14.03.2005, 12:49:37
Nouze naučila Dalibora housti (hudec hude = hudebník hraje). To teda doslova znamená, že Nouze naučila Dalibora hráti. Snad na housle, podle Jiráska, ale zcela jistě na hudební nástroj té doby. Housti=hráti. Howgh.

Vero, (Bara - Mail - WWW) 14.03.2005, 12:52:46
nejses ty ta Vera co se pred par roky odstehovala z Ossu? Ovsem to by mi k tobe to peceni chleba nepasovalo. Takze jsi asi jina Vera.
Pane Pasek a to, ze pri stavbe mostu pridavali do malty vejce aby byl pevnejsi, pry take neni pravda. Skoda, ta povest se mi docela libila.

Vero, (Bara - Mail - WWW) 14.03.2005, 12:58:13
nejsi Ty ta Vera co se pred par roky odstehovala z Ossu? Ovsem to by mi k Tobe to peceni chleba nepasovalo. Takze jsi asi jina Vera.
Pane Pasek a to, ze pri stavbe mostu pridavali do malty vejce aby byl pevnejsi, pry take neni pravda. Skoda, ta povest se mi docela libila.
Jo, to je pravda, da se tu koupit baleny neco jako cesky chleba, ale jmenuje se nemecky Obelander a ma nasladlou chut, proto mi nechutna a nekupuji ho.

Gabi (Alenka - Mail - WWW) 14.03.2005, 13:08:09
stykam se prevazne ci temerjenom s Kanadanama. Cesi tu skoro nejsou a ti pochopitelne cesnek radi maji. Zkus mit birthday party(specialne detskou) a podej neco z ceho je citit cesnek! Vim, ze se tady prodava cesnek bez zapachu, cesnekove pilulky jsou velice popularni PROTOZE Z NICH NENI CITIT CESNEK! vim ze Kanadani do jidla cesnek takrka nedavaji, pachne jim. A to tady jsme v Dawsonu, kde jsou lidi tolerantnejsi nez ve zbytku Kanady. Ten chleba jsem uz objasnila. U nas neni. Mozna ze jinde je, omlouvam se. V clanku to co jsem napsala byl jenom nejaky uvod, ktery jsem napsala abych nejak uvedla ten chleba. O ten uvod vubec neslo. Slo pouze o recept na chleba. U nas v Dawsonu jak psal uz Kennedy, se dostane chleba pouze ten vatovej a jeste zmrzlej. Nemeckej rye obcas (v posledni dobe jsem ho nevidela) stoji 8 dolaru, vozi ho z Vancouveru zmrzlej a je nakrajenej uz na platky, takze dlouho nevydrzi. Kdyz mas v NY neBo kdekoli jinde lepsi ja te nenutim ho pect, pochop to. byla jsem pozadana o recept na chleba, napsala jsem ho. Kdyz nekdo napise recept na brokolicove placicky a ty je nemas rada tak te taky nikdo nenuti je smazit.To je vsechno. Ahoj

Teda Ali, (Bara - Mail - WWW) 14.03.2005, 13:21:11
nerikej ze uz jsi vzhuru, kolik je u Vas hodin? Asi pul paty. Co takhle brzo strasis? Myslim, ze bys uz na ty nektere reakce tykajici se chleba nemela reagovat. Posli je do pr....!!!

jo Baru (Alenka - Mail - WWW) 14.03.2005, 14:20:19
dneska jsem vstavala ve ctyri. Jsem, trochu unavena ale jde to. Jinak asi mas pravdu. Tady jsem predlozila recept a tim to konci.
Desne malo spim, ale nejak mi to jinak nejde....

Kdo kde bydlí v Holandsku (Věra NL - Mail - WWW) 14.03.2005, 23:09:12
Milá Báro, v Ossu jsem nikdá nebydlela. Celej svůj dlouhatánskej život tady v Holandsku (žiju tady už od roku 68 miulého století, déle než jsem kdy žila v ČR )bydlím na jednom fleku, dole pod Eindhovenem.Služebně jsem ve svém pracovním životě jezdila a lítala po celém světě, takže to bylo vlastně prima místo, je odtud blíž do Bruselu, Paříže, Mnichova, atd. Mimochodem, v Paříži, v Rue du Cherche Midi, kde jsme měli kanceláře, byl pekař, a ten pekl tak výborný chleba, že si ho objednávali lidi až z Arabie a jiných Tramtárií a nechávali posílat letecky. Ohromné, velikánské pecny, chutnal asi jako kdysi ta dobrá česká vejražka, pokud to někdo z vás pamatuje. Když jsem kdysi delší čásek byla v Kalifornii, tak jsem tam objevila docela dobrý chleba, kmínový, jmenoval se, myslím ,jewish ray. Kdysi jsem pekla v noci a tak, teď mám čas i přes den. Taky jsem měla kdysi dobrý recept na uklidňování nervů : dělala jsem tažený štrůdl. Absolutní koncentrace na to, aby se nepotrhalo těsto, zaručovala, že se člověk zbavil pracovních stresů. Protože jsme furt Češi, v cizině žijící ( jsme tu rádi a líbi se nám tady, ale jsme holt Češi), tak sháníme různé české lahůdky. Představte si, že jsme kdysi dokonce z Paříže letadlem vozila držky na polévku. Čisťoučké a už uvařené a nakrájené. V beauty case. Manžel se velmi radoval. Nebo košíček švestek na knedlíky a koláče až z Mnichova. Všechny Nizozemce okolo nás jsem zkazila, naučila je skoro všechny jíst česnek a sbírat houby - což se mi nevyplatilo. Chodějí na naše místa. Tak se mějte a nehádejte se, co je či nejni. A ty vajíčka do malty na stavbu Karlova mostu v Praze se možná dávala, proč ne. Dokoce věřím i té pomluvě,že je z jednoho českého města přivezli na fůře uvařená, aby se neroztřískala. Ta vajíčka. Ahoj.

Verus (Alenka - Mail - WWW) 14.03.2005, 23:56:51
budes-li mit chut a cas zastav se nekdy za nama na Tunisu:) Muj manzel je tady taky od 68 a taky uz je dele v Canade nez v Cesku:)

Chlebik (Alenka - Mail - WWW) 15.03.2005, 02:46:27
Alenka moc dakujem za recept. Tak som teda piekla dva male ovalky a boli super. A ked uz som sa tak rozsupla, tak som urobila vcera aj tu pivnu strudlu. To bola nieco fantasticke. Zobrala so aj do roboty. Mam z toho radost, ked rodine a znamym chuti a milujem, ked cely byt vonia pecenim. No proste domov ako ma byt. Vdaka.

ahoj moc na Slovensko:) (Alenka - Mail - WWW) 15.03.2005, 06:31:49
jsi stejna jako ja ja mam taky nejvetsi radost kdyz mym znamym, kamaradum a rodine chutna co uvarim a upecu. Pivni strudl jsem jste nezkousela. Mam obavy ze by deti mohly poznat to pivo a urcite by mne vyhodily ven, strudl nestrud:) Ani do vanocniho cukrovi nesmim dat par lzicek rumu hlidaji mne! A kdyz mne chytnou tak jsem nazvana alkoholikem, i kdyz vubec nikdy alkohol nepiju. Uz jsem si zvykla:) Uecite je to lepsi nez opak....

Alenko, (Bara - Mail - WWW) 15.03.2005, 11:32:13
jdi do haje, takova sklenicka dobreho portskeho - sem tam - opravdu jen pro labuzniceni - je balsam na dusi.

Baru (Alenka - Mail - WWW) 15.03.2005, 12:49:58
ja nevim proc ale mne alkohol proste nechutna a vino uz vubec..z toho duvodu nepiju...kdysi davno jsem se o to pokousela. ale pristupovala jsem k tomu stylem : "tak raz dva tri....ted!" a hodila to rychle do sebe abych necitila tu chut:) no a to slo lip s trvdejma drinkama, vino bylo horsi to se takhle neda....no a kdyz mi bylo asi dvacet tak jsem si rekla proc se mam tak tejrat a pak uz jsem nepila skoro nikdy....

Baru (Alenka - Mail - WWW) 15.03.2005, 12:51:10
ja nevim proc ale mne alkohol proste nechutna a vino uz vubec..z toho duvodu nepiju...kdysi davno jsem se o to pokousela. ale pristupovala jsem k tomu stylem : "tak raz dva tri....ted!" a hodila to rychle do sebe abych necitila tu chut:) no a to slo lip s trvdejma drinkama, vino bylo horsi to se takhle neda....no a kdyz mi bylo asi dvacet tak jsem si rekla proc se mam tak tejrat a pak uz jsem nepila skoro nikdy....

(Gabina - Mail - WWW) 15.03.2005, 15:35:06


Danielo (Gabina - Mail - WWW) 15.03.2005, 15:39:42
v New Yorku jsem nikdy nebyla tak neporadim. Ale v tak velkem meste se urcite nejaka ta ceska nebo evropska pekarnicka najde. V Kanade je jich plno.

Alenko (Gabina - Mail - WWW) 15.03.2005, 15:46:30
Ja verim ze i kdyz ve vetsich mestech dobry chleba neni problem, u vas v divocine je to jinak.
Kdybys to napsala hned, nedoslo by ke zbytecnemu hadani.
A s tim cesnekem - nejspis mame jine zname. Moji kanadsti kamaradi cesnek vetsinou radi maji. Jedna znama napriklad dava cele palicky cesneku primo na pekac a pak je pri jidle chrousta.

Gabino (Mrska - Mail - WWW) 15.03.2005, 16:50:59
myslim ze je to uuuplne jedno kdo ma nebo nema rad cesnek. Zila jsem v Brooklynu v italske casti a tam zase davali cesnek do jidla. Je to nedulezite, zalezi na lidech a je to malicherny duvod k napadani.
Alenko, za ten recept na chleba jsem Ti vdecna. I kdyz je pravdou ze ho maji v obchodech, dneska zkusim upect svuj a dam vedet jak se mi povedl. Jsem lepsi kucharka nez pekarka, tak se trochu bojim, ale vsichni rikaji ze je jednoduchy. Moc se tesim a coz teprve muj muzicek. Oooj ten se tesi!!

Gabi (Alenka - Mail - WWW) 15.03.2005, 17:55:09
ja myslela ze jsi ze Statu a ty jsi z Kanady? odkud smim se zeptat? Ne Mrska ma pravdu nema smysl se hadat kvuli malichenostem. Ja jsem asi mela do toho uvodu napsat "u nas", no ale uz se stalo...fakt je ze lidi co prijedou treba z Ceska na lepsi chleba nemaji, pro ne drahe i ta vata. Proto vim ze kdyz dorazi sem tak vsichni rikaji jak je v Kanade i Americe hnusnej chleba a kdyz jim podam svuj, tak jsou strasne vdecni. To jsem omylem prenesla sem. Nic se nedeje vysvetlily jsme si to....podivej se na mapu kde ziju a prestanes se divit!

Mrsko (Alenka - Mail - WWW) 15.03.2005, 18:00:44
tys mne tak potesila ze napisu specialne pro tveho manzela recept na rohliky:) Prave ceske co se daji koupit v kazde samoobsluze. v Cesku. I kdyz vim, ze tady rohliky v obchodech jsou vsechny druhy, ale tenhle ne:)Dej mi vedet prosim te jak chleba dopadl:)

teda pan Pasek tu Stanu usadil (Mrska - Mail - WWW) 15.03.2005, 18:26:51
dekuji za vsechny ctenarky, pane Pasek. Jste studna vedomosti. Taky se mi nezdalo, ze by za Dalibora neznali housle. Mozna ze ne v dnesni podobe ale strunove nastroje prece existovaly uz pradavno. Jiste meli neco houslim podobneho.

Mrsko (Alenka - Mail - WWW) 15.03.2005, 19:04:38
taky si myslim ze jo...vzdyt stredoveci trubaduri museli na NECO hrat.....

Pro Baru . . . . o vajickach v malte. (G. Pasek - Mail - WWW) 15.03.2005, 21:02:46
Baro, napsala jsi:
Pane Pasek a to, ze pri stavbe mostu pridavali do malty vejce aby byl pevnejsi, pry take neni pravda. Skoda, ta povest se mi docela libila.
-------------------------------
Tak jsem se zeptal v Praze nezavisle jeden od druheho, velice chytreho a znameho architekta a take inzenyra-stavitele, lide kteri mimo jejich profese zajimaji se o historii.
Oba dva potvrdili, ze vajicka se opravdu pridavaly do malty, vylepsit malty vlastnosti = trvanlivost-odolnost-pevnost. Takze to neni "legenda" ale historicka realita, ktera ma svoje prakticke duvody.


Pane Pasek, (Bara - Mail - WWW) 16.03.2005, 00:00:58
to je parada, DIK. Ja myslela, ze si to nekdo opravdu vymyslel. Mame krasnou historii, ten most se jim povedl a nejen ja, ale turisti z celeho sveta se po nem radi prochazime. Hned v kvetnu az budu v Praze ho dojdu pohladit.

Ali (Mrska - Mail - WWW) 16.03.2005, 00:12:11
sem s tema rohlikama. Chlebik jeste nemam ale pracuju na tom, bude k veceri s necim:))) Ted jeste zvladnout ty rohlicky jako ze samosky a budu kralovna. Dam vedet jakej byl chlebik, ted kyne. Dneska jsem vyrazila na mouku a docela mne udivilo, ze meli jenom jeden druh rye flour. Ja ocekavala mnoho druhu, znacek...vis co myslim. No hlavne ze meli, ze jo.

Alenko (Mrska - Mail - WWW) 17.03.2005, 17:19:26
tak dneska delam "pokus cislo dve". Chlebik se mi minule nepodaril, ale vim proc. Vypadal krasne, i krasne kynul. Nechala jsem to kynout 2 hodiny a myslela, ze to staci ale v troube se vysusil a byl do placky - vubec nevyskocil. Tak, a dneska to necham vykynout cele odpoledne. To bych se na to podivala!!!

Ali a Mrsko, (Bara - Mail - WWW) 17.03.2005, 20:13:37
ja mam osobne panickou hruzu s kynutym testem, ale zadelane testo se necha vykynout, pak se vyklopi na val, znovu trochu provalet, udela se bochanech nebo veka, necha opet chvili vykynout a sup s ni do trouby. Nebo hned po prvnim vykynuti do trouby? Z tveho receptu je jasne ze ne, ale Mrska prave docilila tu zminovanou placku. Nemela to testo treba prekynute? Muze se to stat?

Báro (Body - Mail - WWW) 17.03.2005, 22:06:23
díky za ten recept, až bude trošku času, tak ho vyzkouším(snad o víkendu) a pak napíšu jak to dopadlo původně sháním(jsem ten Body:) recept na něco podobného pečivu, co by se dalo upéct rychle z minima ingrediencí a jen na vařiči (chci cestovat na východ směr rusko, tibet... a tam těch supermarketů moc není:)

Ali a Mrsko, (Tamara - Mail - WWW) 18.03.2005, 10:12:20
pripojuji se k Bare. Jak je to presne s tim kynutim? Muj treti pokus dopadl jako placka. Take uz premyslim o tom, ze bych mela testo nechat vykynout v nejakych tvarech, v nichz se bude take pect. Aby testo po vykynuti "nespadlo".Ale z Alencina receptu pro mne vyplynulo,ze druhe kynuti ne. Jinak davam testo kynout hodinu ke krbu nebo k elektrickemu topeni.Mozna, ze Alenka musi nechat testo kynout celou noc, protoze ma ve srubu chladno.
V instrukcich pro kynuta testa je skutecne upozorneni na nebezpeci prekynuti ( vysledkem je "spadle" testo).
Je to veda.
Z prvnich chlebu jsem mela obrovskou radost. A mam i dosud. Ale je fakt, ze tak pekne bochnicky, jako jsou ty Alenciny na obrazku, jsem nemela.
Ali, ze by to bylo atmosferickym tlakem na Yukonu?
Budu trenovat. Jinak to asi nejde.

Mrsko (Helena - Mail - WWW) 18.03.2005, 16:03:33
Nee to nedelej. Ten chleba splaskne, kdyz se necha dloho kynout. Cetla jsem nekolik receptu, ktere doporucuji nikdy nenechat chleba kynout vic nez hodinu. Me se to presne potvrdilo, kdyz jsem ho nechala jednou dyl, byla z nej placka. Kdyz ho necham 50 minut az hodinu, vypada a chutna skvele. Doufam, ze jsem napsala vcas.

Jeste neco (Helena - Mail - WWW) 18.03.2005, 16:07:39
Holky, jak jsem napsala ja to nikdy nenecham kynout vic jak hodinu, spis jen tak 50 minut. Pak z toho udelam ty dve sisky a necham je jeste kynout tak 10 minut ale nikdy ne dyl nez 15 minut. Pak sup do rozpalene trouby, chleba pecu asi 50 minut az hodinu a je vynikajici, neni z nej placka. Je to tim prekynutim.

Heleno (Mrska - Mail - WWW) 19.03.2005, 03:09:42
napsala jsi vcas, dik. Vcera mne zavolali do prace, takze jsem se k tomu chlebicku nedostala. Peces to na 350 F 55 minut, rozumim tomu dobre??

Teplota (Helena - Mail - WWW) 19.03.2005, 03:38:35
Podle toho jak trouba hreje. Pokud je v ni opravdu 350, tak by to melo stacit. Nam ale hreje min (podle vnitrniho teplomeru), takze ji radsi nastavim na 375, aby tam pak aspon tech 350 bylo.

Heli (Alenka - Mail - WWW) 19.03.2005, 07:27:22
dik! doufam, ze se to ted podari. Ja se omlouvam, nenapadlo mne ze tady ej porad jeste tema chleba. Vidim ze jsi uz je expert:) Fakt dlouhe kynuti nepomaha. Ja kdyz udelam sisky, tak je vlozim jeste do vlahe truoby asi na tech deset minut a nebo...kdyz vidim ze se plackuje tak ho zapnu hned. To se stane kdyz se udela ridci.

Jarka (Alenka - Mail - WWW) 19.03.2005, 17:31:48
prave jsem dostala mejla od Jarky. Povedl! Prave ho tahala z trouby!

Asi takto! (Jiri Repa - Mail - WWW) 08.06.2005, 13:50:15


Asi takhle! (Jiri Repa - Mail - WWW) 08.06.2005, 14:16:13
Ten kdo bydli ve velkomeste a pravdepodobne ho nikdy neopustil, zije v domeni, ze zivot se vsude odehrava tak, tak je zvykly ho videt. Proto panu Pointovi vzpenilo krev tvrzeni, ze v Americe se nedostane koupit poradnej chleba. Pan Point ve sve bezbrehe naivite je presvedcen, ze svet je Los Angeles kde on ma k pekari pres ulici.
Pana Pointa by tez rozzurilo konstatovani, ze v Cechach neni k dostani ten americkej buchtovej chleba.
Urcite by se vzpenenou krvi zilach zacal hulakat, ze v Praze Na Prikopech ho v obchode maji cely regaly.
Pak je i mozne, ze pan Point , jsouc velkomestanem, nikdy v zivote poradnej chleba nejedl a tak mu je jedno, zdali se chleb pekl v Tramtarii odkud se privezl bud plnej konservacnich prostredku anebo zmrazeny.
Alence gratuluji a septam do ouska, ze zde ve Svedsku je situace obdobna. Chleb uz si pecu pres 30 let a protoze bydlim na svedskem venkove, mam moznost si chleba pect v prave zdene peci vytapene drevem. Alenko, to bys valila oci na ten rozdil mezi chlebem ze stejneho testa ale pecenem jeden v troube a ten druhy ve zdene peci. Alenko, to bys valila oci na rozdil mezi chlebem upecenym z mouky z obchodu a chlebem z cerstve mlete mouky!!
Lepsi chleb dostanes, kdyz si sama udelas pekarský kvasek. To neni problem si ho udelat.
Pak muzes do chleba pridat vic zitne mouky, on ti pak nebude praskat.
Anebo pridej do testa prirodni kyselinu mlecnou..
Ono jde totiz o snizeni pH- hodnoty. Nic jineho.
Dej Buh stesti!
Jiri
Tu tmavou zitnou mouku ti zavidim. Ve svedsky se bohuzel nedostane.


Asi takhle! (Jiri Repa - Mail - WWW) 08.06.2005, 14:22:55
Ten kdo bydli ve velkomeste a pravdepodobne ho nikdy neopustil, zije v domeni, ze zivot se vsude odehrava tak, tak je zvykly ho videt. Proto panu Pointovi vzpenilo krev tvrzeni, ze v Americe se nedostane koupit poradnej chleba. Pan Point ve sve bezbrehe naivite je presvedcen, ze svet je Los Angeles kde on ma k pekari pres ulici.
Pana Pointa by tez rozzurilo konstatovani, ze v Cechach neni k dostani ten americkej buchtovej chleba.
Urcite by se vzpenenou krvi zilach zacal hulakat, ze v Praze Na Prikopech ho v obchode maji cely regaly.
Pak je i mozne, ze pan Point , jsouc velkomestanem, nikdy v zivote poradnej chleba nejedl a tak mu je jedno, zdali se chleb pekl v Tramtarii odkud se privezl bud plnej konservacnich prostredku anebo zmrazeny.
Alence gratuluji a septam do ouska, ze zde ve Svedsku je situace obdobna. Chleb uz si pecu pres 30 let a protoze bydlim na svedskem venkove, mam moznost si chleba pect v prave zdene peci vytapene drevem. Alenko, to bys valila oci na ten rozdil mezi chlebem ze stejneho testa ale pecenem jeden v troube a ten druhy ve zdene peci. Alenko, to bys valila oci na rozdil mezi chlebem upecenym z mouky z obchodu a chlebem z cerstve mlete mouky!!
Lepsi chleb dostanes, kdyz si sama udelas pekarský kvasek. To neni problem si ho udelat.
Pak muzes do chleba pridat vic zitne mouky, on ti pak nebude praskat.
Anebo pridej do testa prirodni kyselinu mlecnou..
Ono jde totiz o snizeni pH- hodnoty. Nic jineho.
Dej Buh stesti!
Jiri
Tu tmavou zitnou mouku ti zavidim. Ve svedsky se bohuzel nedostane.


Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text: